logo
امروز : یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۳
[ شناسه خبر : ۶۷۸۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
با حضور مدیرکل امور بانوان استانداری زنجان؛

نشست آموزشی نقش ورزش و تغذیه در ارتقای سلامت زنان برگزار شد

نشست-آموزشی-نقش-ورزش-و-تغذیه-در-ارتقای-سلامت-زنان-برگزار-شد

نشست آموزشی با موضوع نقش ورزش و تغذیه در ارتقای سلامت زنان و خانواده صبح امروز با همکاری اداره کل امور بانوان استانداری و دانشگاه علوم پزشکی و با حضور مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان و رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان برگزار شد.

به گزارش موج رسا; عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان در این نشست اظهار داشت: در دهه های اخیر با افزایش آگاهی و ارتقای وضعیت بهداشتی و درمانی

وی با بیان اینکه گزارش ها نشان می دهد که بانوان به بیماری بیشتر مبتلا می شوند در حالی که میزان مرگ و میر مردان بیشتر است،گفت: علت کاهش مرگ و میر بانوان توجه بیشتر این قشر به سلامت خود است.

این عضو هئیت علمی دانشگاه ادامه داد: فشار و استرس موجب افزایش میزان ابتلا به بیماری در بانوان شده است به طوری که چاقی و اضافه وزن،کم خونی و مشکل فقر آهن، دردها و سندروم های قاعدگی، سوء تغذیه، اختلالات خوردنی از مشکلات بانوان است.

موسوی بیان داشت: برای تغییر سبک زندگی باید مراحل آن طی شود که بر اساس گزارش های ارائه شده، تغییرا ت سه ماه طول می کشد تا به رفتار تبدیل شود و شش ماه برای تبدیل شدن رفتار به عادت زمان لازم است.

وی افزود: از سال 1960 جمعیت شهرنشینی ایران سه برابر افزایش یافته است و مواجه افراد با دود سیگار، هوادی آلوده، غذای ناسالم و بی تحرکی موجب ایجاد مشکلات عدیده ای برای افراد شده است.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود: آمار بیماری ها طی سال های سال 2005 تا 2030 نشان از افزایش روند بیماری سرطان می دهد.

موسوی ادامه داد: امروزه نظام های سلامت برنامه های خود را برپایه سلامت خانواده بنا می نهند که سلامت دارای ابعاد مختلف از جمله جسمی، روحی، روانی، اجتماعی و معنوی است و تنها نبود بیماری یا نقص عضو را سلامت نمی دانند.

وی با اشاره به اثرات تغذیه خوب در سلامت افراد، گفت: تغذیه به عنوان مرکزی در نظر گرفته شده است که از دوره جنینی در وضعیت سلامتی انسان ها تاثیرگذار است.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود: بیمارهای مزمن اثر تقابل ژن و محیط بوده و بی تحرکی، استرس،چاقی، سیگار، استفاده از نمک و الکل ژن ها را بیدار کرده و موجب بروز بیماری های مزمن می شوند.

موسوی برضرورت افزایش فعالیت بدنی به مدت یک ساعت در روز و مصرف غذاهای سالم در این زمینه تاکید کرد و گفت:اگر توانستیم بین کالری دریافتی و سوختی تعادل ایجاد کنیم، کنترل و حفظ وزن نیز ممکن می شود.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به انواع هرم های غذایی، گفت: هرم مدیترانه ای به دلیل داشتن تعادل، تنوع و ترتیب از بهترین هرم ها محسوب می شود.

موسوی با بیان اینکه در این هرم انتخاب اول حضور در فعالیت های اجتماعی و ورزش است، گفت: در مرحله بعدی میوه،سبزیجات،غلات سبوس دار و روغن زیتون قرار داد.

وی گفت: در مراحل بعدی این هرم، گوشت سفید،مرغ و تخم مرغ و گوشت قرمز قرار دارد در حالی که مصرف روزانه شش تا هشت لیوان آب توصیه شده است.

این استاد دانشگاه برضرورت عدم حذف وعده ها و میان وعده ها در رژیم غذایی تاکید کرد و گفت: باید تنوع در هر گروه غذایی وجود داشته و حجم غذای مصرفی کنترل شود ضمن اینکه ضروری است، برچسب های غذایی محصولات خوانده شود.

وی با اشاره به نقش ورزش در سلامت افراد، بیان داشت: باید همزمان با ورزش های هوازی، عضانی، کششی و ترکیبی توجه شود.

این استاد دانشگاه رعایت بهداشت خواب و جلوگیری از مصرف الکل، کافئین و ادویه جات را برای آرامش بیشتر در خواب ضروری دانست و گفت: ورزش باید در ابتدای عصر بوده و فرد در ساعت مشخصی به رختخواب رفته و و بیدار شود.

موسوی با بیان اینکه برای سلامتی نوشیدن آب کافی، چای کم، ورزش و استفاده از هوای سالم ضروری است، گفت: پیاده روی زیر نور خورشید،مصرف میوه و سبزیجات،قرار دادن نصف غلات روزانه به غلات سبوس دار و استفاده از گوشت سفید و خواب کافی توصیه می شود.//ن

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۴:۵۱
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۱۵
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۴
  • غروب آفتاب : ۱۷:۵۳
  • اذان مغرب : ۱۸:۱۱
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۲۲