واگذاری مغازه امامزادهها از طریق مزائده است

حجتالاسلام مختار کرمی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «موجرسا»؛ با اشاره به انتقاداتی که نسبت به نوع فعالیت برخی واحدهای تجاری در جوار امامزادگان مطرح شده است، اظهار داشت: در واقع آنچه در نگاه مردم به امامزاده و موقوفات وجود دارد این است که تصور میکنند مغازهها و املاک وقفی باید صرفاً برای کارهای فرهنگی واگذار شود؛ در حالی که من بهعنوان متولی شرعی و قانونی موقوفات اجازه ندارم نیت واقف را تغییر بدهم.
بیشتر بخوانید
وی ادامه داد: برخی انتظار دارند این اماکن رایگان یا با اجاره بسیار ناچیز به مؤسسات فرهنگی و فعالان حوزه حجاب و محصولات فرهنگی داده شود، اما چنین اقدامی هم خلاف شرع است و هم خلاف مقررات. واقف مال خود را برای ایجاد درآمد در اختیار اوقاف گذاشته و ما موظفیم با رعایت مقررات، آن را اجاره داده و درآمد حاصله را دقیقاً در مسیر نیتی که واقف تعیین کرده، هزینه کنیم؛ خواه فرهنگی، خواه عمرانی یا هر زمینه دیگر.
مدیرکل اوقاف استان زنجان تأکید کرد: ما نمیتوانیم بگوییم فقط فلان فعالیت مثل فروش کتاب یا چادر زنانه در این مکان انجام شود. چنین اقدامی تخلف است و باید به دستگاه قضایی و سازمان بازرسی پاسخ بدهیم. قانون به ما تکلیف کرده است که این اماکن را از طریق مزایده واگذار کنیم و هر فردی چه فرهنگی باشد و چه کاسب میتواند در این مزایده شرکت کند. برنده که شد، مطابق قرارداد فعالیت میکند. اگر من برخلاف این رویه عمل کنم، هم تخلف قانونی کردهام و هم شرعی.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا در برخی موارد در جوار امامزادهها صنوفی مانند عرضهکنندگان قلیان یا سیگار حضور دارند، گفت: من شخصاً با عرضه قلیان و سیگار مخالفم، اما باید توجه کرد که مزایده یک ساز و کار قانونی دارد. وقتی کسی شرکت میکند و برنده میشود، من نمیتوانم مانع فعالیتشان شوم مگر آنکه فعالیتش خلاف قوانین عمومی یا شأن مکان باشد. در غیر این صورت اگر مانع شوم، طرف مقابل میتواند شکایت کند و محکومیت آن متوجه من خواهد بود.
کرمی تصریح کرد: البته اگر فعالیتی شأن و حرمت مکان امامزاده را زیر سئوال ببرد، طبیعتاً اجازه آن را نمیدهیم. اما در مورد صنوف عمومی و قانونی، نمیتوانیم با سلیقه شخصی عمل کنیم. باید همه چیز در بستر مزایده پیش برود.
امامزاده بهعنوان قطب فرهنگی
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تبدیل امامزادگان به قطب فرهنگی اشاره کرد و گفت: قطب فرهنگی بودن امامزاده یعنی اینکه مردم در آنجا احساس آرامش داشته باشند، مناسک مذهبی، برنامههای اجتماعی و فرهنگیشان را برگزار کنند و برای همه اقشار در طول سال برنامه وجود داشته باشد. وقتی در ایام رمضان، محرم، ولادتها و شهادتها، کارگاهها و نشستهای فرهنگی برگزار میشود، این یعنی امامزاده به قطب فرهنگی تبدیل شده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان افزود: ما گفته بودیم که در مسیر تبدیل امامزادهها به قطب فرهنگی قرار داریم و این یک افق بلندمدت است. البته موانع و مشکلات زیادی هم در این مسیر وجود دارد که به دلایل مختلف قابل بیان عمومی نیست، اما واقعیت این است که کار در امامزاده بسیار سخت است و محدودیتها و موانع متعددی پیش روی ما قرار دارد.
پاسخ به انتقادها درباره جذب جوانان
وی در واکنش به دیدگاههایی مبنی بر اینکه برنامههای امامزادگان عمدتاً سنتی است و جوانان جذب نمیشوند، توضیح داد: نمیتوان گفت در امامزاده هیچ رشدی اتفاق نیفتاده است. پنج سال قبل در برخی امامزادگان حتی یک برنامه هم وجود نداشت، اما امروز شبانهروز برنامههای مختلف برگزار میشود. این خود رشد محسوب میشود. البته نقصانها و ضعفها را قبول داریم و نیازمند برنامهریزی، مطالعه و ابتکار بیشتری هستیم.
کرمی درباره ادعای برخی مبنی بر اینکه امامزادهها در اختیار گروههای خاص قرار گرفته و به دیگران اجازه فعالیت نمیدهند نیز اظهار داشت: من چنین چیزی را قبول ندارم. امامزادهها به روی همه گروههای فرهنگی و اجتماعی باز است و مدیریت این اماکن آماده همکاری با همه علاقهمندان است. هر گروهی که بخواهد میتواند درخواست دهد و ما نیز استقبال میکنیم.
ضرورت شفافیت مالی
وی در پایان درباره شفافسازی درآمدها و هزینههای موقوفات گفت: این موضوع نیازمند برگزاری جلسهای تخصصی است. ما در حوزه اقتصادی آمادگی داریم جزئیات بیشتری را بیان کنیم تا شفاف شود که درآمدهای موقوفات چگونه صرف نیت واقفان میشود. در نهایت همه تلاش ما این است که هم به نیت واقفان عمل کنیم و هم بستر فرهنگی و اجتماعی امامزادگان تقویت شود.
انتهای خبر/