مدرسه میرزاباباکاشی ابهر در گیرودار دعوای ارگانها

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موجرسا»؛ خبرهایی که از وضعیت دبستان میرزا باباکاشی در منطقه شناط ابهر به گوش میرسد، نشاندهنده نگرانیهای عمیق اولیای دانشآموزان و جامعه محلی است و از اینرو خبرنگار موجرسا جهت بررسی موضوع از مسئولان مربوطه مصاحبه انجام داده است.
بیشتر بخوانید
امنیت دانشآموزان در خطر است
یکی از اولیای دانشآموزان مدرسه میرزاباباکاشی ابهر در گفتگو با خبرنگار موجرسا گفت: این مدرسه که در سال ۱۳۹۴ با کمک خیران ساخته شده، هماکنون ۶۰۰ دانشآموز را تحت پوشش قرار میدهد. اما تخریب دیوار مدرسه و تصرف محوطه آن توسط هیأت امنای امامزاده اسماعیل شناط، به یک بحران تبدیل شده است که نه تنها امنیت فیزیکی دانشآموزان را تهدید میکند، بلکه محیط یادگیری آنها را نیز به خطر میاندازد.
وی به وجود سرنگهای متعلق به معتادان در حیاط مدرسه اشاره کرد و یادآور شد: این موضوع نشاندهنده مشکلات اجتماعی و امنیتی گستردهتری است که ممکن است بر روی سلامت و روان دانشآموزان تأثیر بگذارد. این شرایط نهتنها به عنوان یک مشکل آموزشی، بلکه به عنوان یک بحران اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد.
این ولی دانشآموز با تأکید بر اینکه زمینهای وقفی برای استفادههای عامالمنفعه و فرهنگی وقف میشود، تصریح کرد: هیأت امنای امامزاده نیز به دنبال گسترش برنامههای فرهنگی در این مکان مقدس هستند و مدارس نیز هدفی غیر از کار فرهنگی و تعلیم و تربیت را دنبال نمیکنند، بنابراین از فرماندار و مسئولان درخواست میکنیم هرچه سریعتر به این موضوع ورود کرده و از اقدام عجولانه و غیرمسئولانه هیأت امنای امامزاده اسماعیل شناط، که موجب سلب آرامش و اضطراب دانشآموزان و اولیا شده است جلوگیری کنند.
اوقاف مشکلی با ادامه فعالیت مدرسه باباکاشی ندارد
حجتالاسلام حسنرضا محمدی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ابهر در گفتگو با خبرنگار موجرسا گفت: ابهر از دیرباز مهد فرهنگ و ادب بوده و موید آن وجود خیران و نیکوکارانی است که در گذشته و حال از بهترین دارایی خود برای اداره بهتر امامزاده عظیمالشأن اسماعیل (ع) مدفون در این شهر گذشتهاند و با اینکار ارادت خود را به خاندان اهل بیت علیهمالسلام نشان دادهاند.
وی افزود: با کمک خیران این اماکن زیارتی از زائران و مسافران خود به بهترین وجه میزبانی و خاطره خوشی از زیارت و اقامت خود داشته و آرامش و معنویت را در آنها تجربه کنند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ابهر تصریح کرد: با این وجود بسیاری از این اراضی و املاک که در سالهای دور در اختیار دستگاهها قرار گرفته اکنون به تصرف کامل آنها درآمده و نهتنها با مکاتبه، مفاهمه و جلسه حاضر به رفع تصرف نیستند بلکه وقتی اوقاف برای رفع مشکل دست به دامان قانون شده، حتی به حکم و مهر تأیید قانون نیز اعتنایی نکرده و همچنان به استقرار غیرقانونی خود را در اراضی وقف شده برای امامزاده ادامه می دهند و در پاسخ نهاد وقف را متهم به خودخواهی، درآمدزایی و تضییع حق میکنند.
وی با گلایهمندی از این دستگاهها، افزود: اگر قرار بر این باشد زمین وقف شده برای یک امامزاده ۳۰ یا ۴۰ سال در تصرف دیگران باقی مانده و درآمدی در جهت نیت واقف نداشته باشد پس فلسفه وجودی وقف و اوقاف برای چیست، در این صورت اهمیت وقف نیز از بین میرود و دیگر نیکوکاران و خیران هم با مشاهده این وضعیت از ادامه این سنت انسانی و اسلامی منصرف می شوند و هم در حق امانتی که در دست ما وجود دارد خیانت میشود.
محمدی با تاکید براین اینکه این اتفاق بارها در شهر و شهرستان ابهر افتاده است، یادآور شد: یک بار اداره ورزشی و اینبار هم دستگاه آموزشی، در حالیکه دست هیأت امنای امامزاده اسماعیل (ع) این شهر بخاطر کافی نبودن نذورات مردمی و نبود اعتبارات دولتی در رفع ضروریترین نیازهای اماکن مذهبی مثل توسعه ساختمان بسیار کوچک آرامگاه و احداث سرویس بهداشتی عمومی برای آن بسته است، چند دستگاه مشخص، اموال و املاک امامزاده را تصرف کردهاند و از پرداخت حتی یک ریال از حق و حقوق این موقوفات به نفع امامزاده خودداری کرده و علاوه بر آن حاشیهسازی و مظلومنمایی هم میکنند.
وی با توضیح اینکه همین امر باعث شده تا ادارهکنندگان مردمی امامزاده نیر نتوانند آن طور که شایسته است از ظرفیتهای این مکان مقدس و تاریخی به نفع زائران و مسافران و همشهریان استفاده کنند، متذکر شد: در این منطقه دو مدرسه نزدیک و تقریباً روبهروی هم وجود دارد که سند عرصه و اعیان ششدانگ زمین یکی از این مدارس وقفی بوده و متعلق به امامزاده است با تلاش و پیگیری هیأت امنا و حکم قانون این مدرسه که خالی و بدون استفاده هم بوده تخریب شده است تا بتوان اقدام به سرمایهگذاری و احیای آن به نفع موقوفه کرد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ابهر خاطرنشان کرد: مدرسه روبهرویی به نام مدرسه باباکاشی، عرصه آن ششدانگ وقفی و متعلق به امامزاده است ولی اعیان توسط آموزش و پرورش احداث شده، اما سالهای زیادی است که آموزش و پرورش قرارداد اوقافی بابت پرداخت حق و حقوق احداث و بهرهبرداری از ساختمان مدرسه در عرصه این زمین وقفی نداشته و در نتیجه تاکنون اجارهای هم پرداخت نکرده در ضمن حیاط مدرسه را بهطور غیرقانونی از زمینهای وقفی مجاور، بدون اطلاع و موافقت اوقاف تصرف کرده و به حیاط مدرسه باباکاشی الحاق کردهاند.
وی اظهار داشت: در حین تخریب قانونی مدرسه اول، طبیعتاً دیوار این مدرسه نیز شامل تخریب شده و چون مدرسه باباکاشی از اساس دیواری برای حیاط متصرفی خود نکشیده بود، اکنون بدون دیوار مانده است، در حالی که در واقع آنها دیوار یک مدرسه دیگر را دیوار خود محسوب میکنند.
محمدی عنوان کرد: اوقاف هیچ مشکلی با ادامه فعالیت مدرسه باباکاشی ندارد و مدیران و اولیای گرامی دانش آموزان نگران نباشند تنها خواستار عقد قرارداد اجاره بابت عرصه و همچنین مشخص شدن وضعیت الحاق زمین تصرفی به لحاظ قانونی هستیم.
مسئول وقف شهرستان ابهر بیان داشت: ما به لحاظ وظایف قانونی نمیتوانیم در برابر الحاق غیرقانونی ملک وقفی، نداشتن قراداد وقفی و پرداخت نکردن اجاره به مدت طولانی بدون تفاوت باشیم چون مصداق ترک فعل میشود و حفظ وقف و جلوگیری از اجحاف به آن از اولین وظیفه اوقاف است. در این اتفاق کاملاً مشخص است که مدرسه باباکاشی بدون اطلاع و موافقت اوقاف برای اعیانی سند گرفته است و آن را به محدوده مدرسه الحاق کردهاند و هیأت امنا هم تخلفی نکرده و پیگیر اجرای حکم قانونی شدهاند. ما آماده برای جلسه و گفتگوی مشترک با مسئولان آموزش و پرورش هستیم تا از طریق توافق دوجانبه این مشکل رفع شود در غیر این صورت چارهای برای ما جز مراجعه به قانون نخواهد ماند.
دیوار مدرسه میرزاباباکاشی دوباره ساخته میشود
سید داود ابراهیمی، مدیر آموزش و پرورش شهرستان ابهر در گفتگو با خبرنگار موجرسا گفت: با توجه به اولویت تأمین امنیت دانشآموزان و همکاران فرهنگی در فصل آموزش، با نظر مساعد و دستور فرماندار تصمیم گرفته شده توسط هیأت امنای امامزاده اسماعیل (ع) از محل تخریب دیوار اولیه مجدداً حصار کشی لازم انجام گیرد و پس از پایان فصل فعالیتهای آموزشی در خصوص مسائل اختلافی بین دو دستگاه رایزنیها و تصمیمات مقتضی اتخاذ شود.
باتوجه به شرایط موجود مسئولان مربوطه باید به سرعت وارد عمل شوند و با بررسی دقیق وضعیت، راهحلهایی برای حفظ امنیت و آرامش دانشآموزان ارائه دهند. این اقدامات میتواند شامل تقویت امنیت مدرسه، همکاری با نهادهای اجتماعی برای کاهش آسیبهای اجتماعی در منطقه و ایجاد برنامههای آموزشی برای والدین و جامعه باشد تا آگاهی نسبت به مسائل اجتماعی افزایش پیدا کند.
در نهایت تأمین یک محیط امن و سالم برای تحصیل دانشآموزان نهتنها وظیفه مسئولان، بلکه وظیفهای اجتماعی است که نیازمند همکاری همهجانبه جامعه، خانوادهها و نهادهای دولتی است. اگرچه مشکلات موجود ممکن است پیچیده باشند، اما با همت جمعی و عزم راسخ میتوان به سمت حل آنها حرکت کرد و آیندهای روشنتر برای نسل آینده ساخت.
انتهای خبر/