logo
امروز : دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۷
[ شناسه خبر : ۳۷۹۰۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
وجود مشکلات دامداری را با رکود مواجه می‌کند؛

ذبح صنعت دامداری، زیر تیغ مشکلات

ذبح-صنعت-دامداری،-زیر-تیغ-مشکلات-
دامداری یکی از مشاغلی است که از گذشته‌های دور در سطح شهرستان ماهنشان وجود داشته اما متاسفانه وجود دلایلی سبب رکود این حرفه شده که درصورت رفع این مشکلات مجددا زمینه گسترش آن فراهم خواهد آمد.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» ایران از اولین کشورهای جهان است که در آن کشاورزی شروع شده و انسان اولیه برای اولین بار در فلات ایران به کشت و پرورش دام مشغول شده‌ است.

بیشتر بخوانید

در این میان شهرستان ماهنشان نیز به دلیل وجود شرایط آب و هوایی خوب و پوشش گیاهی مناسب از گذشته‌ها زمینه خوبی برای دامپروری داشته و جز مناطق موفق در این حوزه بوده است.

با توجه به اینکه دام‌ها در زمینه تولید لبنیات، گوشت و محصولات فرآورده آنان سهم مهمی دارند از این رو می‌توان گفت در سبد غذایی خانوار نیز نقش مهمی را دارا هستند.

دامپروری، زمینه‌ساز اشتغال

علاوه بر این دامپروری زمینه‌ساز ایجاد اشتغال در روستاها و مناطق دورافتاده و ایجاد در آمد و رونق اقتصادی می‌شود و از این جهت دارای ارزش بالایی است. 

اما متاسفانه وجود مشکلات امروز گریبان‌گیر این حوزه نیز شده است و مسائلی  از قبیل نبود نیروی کار، نوسانات قیمت نهاده، مناسب نبودن نرخ بهره‌وری برای دامداران به وجود آمده است.

نهاده‌های دامی نیز جز نهاده‌ها و اقلامی است که هر ساله با افزایش قیمت مواجه است، اما این افزایش قیمت باید به گونه‌ای همسان‌سازی شود که با افزایش قیمت  گوشت در تعادل باشد، به گونه‌ای که نه باعث متضرر شدن دامدار شود و نه به گونه‌ای باشد که سبب حذف این غذای مهم از سفره‌های خانوار شود‌.

امروز اکثر دامپروری‌های بزرگ نیاز به نیروی کار جوان و فعال دارند که در افراد میل باطنی برای فعالیت در این مکان‌ها بسیار کم بوده و گاها نیروی کاری برای فعالیت و اشتغال در این مکان‌ها یافت نمی‌شود.

با توجه به سختی‌های و دشواری‌های موجود در شغل دامپروری، میزان بهره‌آوری این شغل پایین بوده و این جز اصلی‌ترین مشکلات دامپروران است

نبود نیروی کار در صنعت دامپروری

داود اجاقلو، دامدار نمونه عشایر در گفتگو با موج‌رسا گفت: اصلی‌ترین مشکلات در حوزه دامپروری نیروی انسانی و نبود مرتع و چراگاه است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیروی کاری جهت فعالیت در دامداری‌‌ها وجود ندارد حتی ما در جهت حل این مشکل به اداره کار شهرستان ماهنشان نیز مراجعه کرده‌ایم.

اجاقلو مطرح کرد: افزایش قیمت نهاده نیز از دیگر مشکلات است، این افزایش باید با شیب ملایم باشد و افزایش قیمت گوشت و نهاده باید هماهنگ با هم انجام شود.

یکی دیگر از دامداران شهرستان ماهنشان در این زمینه گفت: علی‌رغم گران بودن نهاده و تجهیزات مورد نیاز دامداری متاسفانه تسهیلات حمایتی بسیار کم است و گاها وجود ندارد تا در شرایط سخت و بحرانی کمک حال ما باشد تا بتوانیم در جهت رفع مشکلات و سهولت از آن بهره ببریم.

ماهنشان خاستگاه گوسفند افشار است

وی بیان کرد: اگر این شغل مورد حمایت واقع شود، امر دامداری در شهرستان ماهنشان ترویج و گسترش چشمگیری خواهد داشت و به صنعتی پیشرفته و بزرگ تبدیل شده و در اقتصاد منطقه تاثیر‌گذار خواهد بود.

علیرضا رضائی، مدیر اداره جهاد کشاورزی ماهنشان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: مأمن و خواستگاه گوسفند افشار شهرستان ماهنشان است و این نژاد جزء نژادهای مطرح در بخش گوسفند است.

وی عنوان کرد: در زمینه چند‌قلو‌زایی، تولید گوسفند‌های همو و هترو، فعالیت‌های گسترده‌ای در سطح شهرستان انجام شده است و دامداری‌های مهمی در این قضیه فعال هستند و چندین پایگاه تولید گوسفند‌‌های همو و هترو در شهرستان ماهنشان فعال شده است.

مدیر جهاد کشاورزی ماهنشان مطرح کرد: با وجود فعالیت چشمگیری که در این زمینه در سطح شهرستان ماهنشان اتفاق افتاده، متاسفانه به دلایل مختلفی از جمله بی‌ثباتی بازار، خشکسالی‌هایی که وجود دارد، باعث شدند دامداری‌ها که به صورت گسترده‌ای به مرتع وابسته است خسارتی در این زمینه به حرفه دامپروری وارد شود.

وی ادامه داد: یعنی جهشی که در ابتدا در این زمینه داشتیم متاسفانه کُند شده و ما سعی داریم این قضیه مانند گذشته به رونق منجر شود.

مدیر جهاد کشاورزی ماهنشان خاطر نشان کرد: استان‌هایی مانند اصفهان، خوزستان، خراسان و غیره به صورت جد به دنبال گوسفند‌های همو و هترو، ما هستند.

وی ابراز کرد: این استان‌ها خواهان این دو نوع نژاد علی‌الخصوص همو هستند که امید است که دامداران را به ترویج این نژاد‌ها سوق دهیم تا بتوانیم زمینه تولید و صادرات گوسفند افشار باشیم.

با تمام این‌ها با اینکه شهرستان ماهنشان می‌تواند به یکی از تولیدکننده‌های برتر پرورش دام و تولید گوشت تیدیل شود اما این صنعت با وجود مشکلات متعدد به رکود رفته است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر