logo
امروز : دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۲
[ شناسه خبر : ۳۷۸۹۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
در بحران کم‌آبی؛

موسیر امتحانش را به کشاورز ابهری پس داد

موسیر-امتحانش-را-به-کشاورز-ابهری-پس-داد
با توجه به کاهش بارش‌ها در شهرستان ابهر طی سال‌های اخیر، کشاورز ابهری با مشاوره اداره جهاد کشاورزی شهرستان بعد از آزمون و خطا به این نتیجه رسیده است که کاشت گیاه موسیر در شهرستان ابهر باصرفه است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» باید اذعان کرد در بین کشورهای دارای علوم و فنون فراگیر زندگی سالم و تمدن دیرینه، ایران یکی از برجسته‌ترین تمدن‌های بشری را دارا است.

بیشتر بخوانید

احترام به مدل زندگی سالم و استفاده از دانش طب در رشته‌های مختلف علوم وابسته به طب و بهره‌گیری از گیاهان دارویی و طب اخلاطی نمونه کاملی از فرهنگ و تمدن بشری را در خود جای داده است.

با این حال ایران رویشگاه اصلی بسیاری از گونه‌های گیاهان دارویی با ارزش است. این گونه‌ها در شرایط طبیعی و با بارندگی مختصر، مواد مؤثره نسبتاً بالایی تولید می‌کنند که گیاه موسیر نیز از این نوع گیاهان است که مصرف داخلی و صادرات این گیاه انجام می‌شود. در حال حاضر، گیاهان دارویی در دنیا هم از لحاظ کشت و تولید و هم از لحاظ فرآوری و محصولات نهایی، رشد بسیار سریعی به خود گرفته است.  

در شهرستان ابهر نیز بعد از آزمون و خطایی که توسط کشاورزان صورت گرفته، در شرایط آبی خاصی که در این شهرستان حاکم است، کشت گیاه موسیر کاملا به صرفه و اقتصادی خواهد بود.

کاشت گیاه موسیر در ابهر برای کشاورزان باصرفه است 

علی بابایی کشاورز ابهری در این‌باره گفت: در اراضی روستای نورین در چهار هکتار با یک تن موسیر به روش دیم و بذر غده‌ای مورد کشت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه نحوه کشت موسیر به این صورت است ابتدا زمین با دستگاه‌های گوجه‌کار، شیاربندی می‌شود و با فاصله‌های معین کشت انجام می‌شود، گفت: فصل پاییز قبل از سرمای سخت مناسب کشت است.

وی افزود: در اوایل اسفندماه چیزی مشخص نیست و تا ۱۵ اردیبهشت محصول سبز می‌شود و بعد به خواب می‌رود و در تیر یا خرداد برداشت انجام می‌شود. اگر هم برداشت صورت نگرفت، زیر خاک برای سال بعد می‌ماند.

بابایی با اشاره به اینکه سه نوع بذر؛ فندوقی، گردویی و دارویی وجود دارد، گفت: محصول به تناسب بذر برداشت می‌شود و به مرحله رشد نهایی و اقتصادی رسیدن این گیاه به مدت دو تا سه سال زمان می‌برد.

این کشاورز ابهری خاطرنشان کرد: موسیر، گیاه دارویی است به شرط اینکه کود و سم به آن داده نشود، اگر درصد نیترات محصول زیاد باشد در صادرات برگشت داده می‌شود. 

 بابایی تصریح کرد: بذر اگر گردویی باشد، در پاییز بکاریم سال آینده بهار قابل برداشت است، اگر فندقی باشد باید یک تا دو سال در زیر خاک بماند و قابل برداشت شود.

وی با بیان اینکه موسیر به به آفت مقاوم است، گفت: در کشت فاصله ۱۵×۱۵ باید رعایت شود، در زمین‌های کوچک‌تر بذرها متراکم‌تر هستند.

کشت گیاه موسیر مناسب منطقه ابهر است

محبوبه حدادیان، کارشناس امور باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان ابهر در گفتگو با موج‌رسا گفت: دوره رشد موسیر ۱۲۰ روزه است، با این وجود برای بهره بیشتر؛ ماه مهر زمان مناسب کشت است.

وی افزود: بعد از رفع خطر سرما، اردیبهشت برگ‌ها خشک و قابل برداشت می‌شود. این گیاه نسبت به آهکی بودن خاک یعنی PH=۸.۵ مقاوم بوده، همینطور اگر ۳۰۰ میلی‌متر بارندگی به صورت دیم در منطقه صورت بگیرد، می‌توان این گیاه را کشت کرد که کاملا مناسب منطقه ابهر است.

حدادیان با اشاره به اینکه موسیر گیاه دارویی محسوب می‌شود، گفت: این گیاه ارزش بالایی دارد و به آب نیاز کمی دارد، کود و سم خاصی نمی‌خواهد و کاملا به صرفه است.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر