logo
امروز : دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۲
[ شناسه خبر : ۳۷۸۷۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
معاون غذا و دارو دانشگاه پزشکی زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

کمبود شیرخشک در زنجان مقطعی است

کمبود-شیرخشک-در-زنجان-مقطعی-است-
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه گاهی کمبود شیرخشک در استان به صورت مقطعی است، گفت: ممکن است شیرخشک تولیدی متقاضی کمی داشته باشد و در یک مرحله در استان کمبود احساس شود.

محمد جواد میانداری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» اظهار کرد: در دو ماهه اول سال ۱۴۰۳ تعداد ۱۲۸ هزار و ۸۴۳ قوطی انواع شیرخشک‌ در داروخانه‌های سطح استان و مراکز بهداشتی توزیع شده است.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه بیشترین سطح توزیع شیرخشک در استان مربوط به شهر زنجان بوده که ۸۰ درصد درخواست و توزیع شده است اذعان کرد: ۱۰ داروخانه منتخب در سطح استان وجود دارد که توزیع شیرخشک یارانه‌ای در آنها انجام می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زنجان عنوان کرد: آمار شیر خشک‌های یارانه‌ای در فرودین ماه ۵ هزار و در اریبهشت ماه ۱۰ هزار عدد بود و در این میان شیرخشک‌های رژیمی نیز عرضه شده است که در مجموع ۱۸ هزار عدد شیر خشک در سطح استان زنجان توزیع شده است.

میانداری ابراز کرد: نظارت‌های دقیق در این باره برای داروخانه‌ها در سطح استان توسط تیم مربوطه انجام می‌شود و در این میان داروخانه‌های متخلف شناسايی و تذکرات در این باره داده می‌شود.

وی گفت: اگر شیرخشکی به قیمت آزاد توسط داروخانه به مشتری فروخته شود در حالی که شیرخشک آزاد نبوده این تخلف است و برخی شیرخشک‌ها دو قیمتی است و اگر به شیر خشک یارانه تعلق بگیرد هزینه نصف می‌شود نصف هزینه مشتری و نصف دیگر توسط بیمه پرداخت می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زنجان تاکید کرد: ۱۱ نفر از پرسنل مربوطه برای بازرسی و بازدید از داروخانه، روال فروش و ارائه شیرخشک‌ در سطح استان فعالیت دارند و پیگیر کمبودهای شیرخشک در استان هستند.

میانداری با بیان اینکه برخی کمبودهای شیرخشک به صورت کشوری است و تولید آن‌ها به صورت جزئی است و حساس نیست گفت: ممکن است شیرخشک تولیدی متقاضی کمی داشته باشند و در یک مرحله در استان کمبود به صورت مقطعی احساس شود.

وی افزود: به طور مثال شیرخشک سیمیلاک سه در استان کمبود داشتیم و درخواست‌های لازم جهت ارائه این نوع شیرخشک بیشتر شده بود و پیگیری‌های لازم جهت تامین آن انجام گرفت و این کمبود شیرخشک در بازار جبران شد.

وی گفت: اگر فردی ماهانه ۱۰ سهمیه شیرخشک خود را استفاده کند و نیاز دوباره به شیرخشک داشته باشد شیرخشک بنا به اجبار به وی آزاد فروخته می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زنجان اضافه کرد: اگر فردی سهمیه شیرخشک داشته باشد از ۱۰ عدد شیرخشک یارانه کمتر استفاده کند و هنگام مراجعه به داروخانه شیرخشک توسط داروخانه به قیمت آزاد فروخته شود داروخانه دچار تخلف شده است و تذکرات لازم به داروخانه داده و سهیمه داروخانه از نظر ارائه شیرخشک قطع می‌شود.

میانداری با بیان اینکه متاسفانه برخی داروخانه‌ها به خاطر بد قولی در پرداخت سهم یارانه دولت چند ماهی است هزینه مورد نظر را پرداخت نمی‌کنند و به این صورت به اقتصاد داروخانه‌ها لطمه می‌زنند، ادامه داد: با بروز مشکلات، داروخانه‌ها علاقه‌ای به ارائه شیرخشک ندارند و در این صورت عدم هماهنگی و پرداختی‌های آنها باعث کمبود شیرخشک در بازار می‌شود.

وی اذعان کرد: در کل تاخیر در پرداختی سهم یارانه دولت علل کمبود شیرخشک است و لازم است این مهم پرداخته شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زنجان ابراز کرد: برخی شیرخشک‌ها جایگزین دارند و در صورت نبود شیرخشک مورد نظر والدین می‌توانند از شیرخشک جایگزین استفاده کنند که باید زیر نظر پزشک انجام شود تا با خیال راحت مورد استفاده قرار داده شود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر