logo
امروز : پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۶
[ شناسه خبر : ۳۷۶۱۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
حال ناخوش جمعیت؛

تله‌ای که برای جمعیت پهن شد

تله‌ای-که-برای-جمعیت-پهن-شد
با توجه به وجود مشکلات و دلایل مختلف، فرزندآوری کاهش یافته و کشور ما در تله جمعیتی گرفتار شده است، اما باید با رفع مشکلات و فراهم شدن زمینه‌های مناسب و اقدامات حمایتی، سهولت در این زمینه فراهم شود و کشوری با آینده‌ای شاداب، پویا و فعال داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» جمعیت یک کشور از ابعاد و برهه‌های مختلف از جمله تولید، اقتصاد، نوع‌آوری، توسعه کشور داری ارزش و اهمیت است.

بیشتر بخوانید

بر روی جمعیت یک کشور در هر یک از موضوع‌های یاد شده تاثیر قابل توجهی دارند و اگر در زمان کنونی زاد و ولد کاهش یابد در نتیجه افراد سالمند افزایش یافته و نیروهای جوان که توان فعالیت در زمینه‌های اقتصاد، تولید، نوآوری و غیره را دارند نیز کاهش خواهد یافت.

از عوامل کاهش زاد و ولد و نیروهای جوان در جامعه می‌توان به پیری جمعیت، عدم رشد اقتصادی، ضعف در زمینه‌های تولیدی اشاره کرد.

در جامعه کنونی ایران، اگر زاد و ولد افزایش نیابد و نیروی جوان جامعه جایگزین نشود، در آینده‌ای نه چندان دور مشکلات و تبعات در جامعه نمایان خواهد شد.

این موضوع همواره از موضوعات مهم و مورد تاکید و پر دغدغه است به حدی که رهبر معظم انقلاب به صورت پی در پی از آینده جمعیتی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

مسئله جمعیتی به قدری حائز اهمیت است که ۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت را هفته ملی جمعیت نامگذاری کرده‌اند.

خطر کاهش جمعیت در سخنان مقام معظم رهبری به وفور دیده می‌شود ایشان می‌فرمایند؛ جمعیت جوان و با نشاط و تحصیل کرده و باسواد کشور، امروز یکی از عامل‌های مهم پیشرفت کشور است.

مقام معظم رهبری بیان فرموده‌اند: آنطوری که کارشناس‌ها بررسی علمی و دقیق کردند، اگر چنانچه با همین وضع پیش برویم، تا چند سال دیگر نسل جوان ما کم خواهد شد.

ایشان یادآور شدند: امروز قاعده جمعیتی ما جوان است و بتدریج دچار پیری خواهیم شد؛ بعد از گذشت چند سال، جمعیت کشور هم کاهش پیدا خواهد کرد؛ چون پیری جمعیت با کاهش زاد و ولد همراه است.

مقام معظم رهبری تاکید فرمودند؛ پیر شدن کشور، کم شدن نسل جوان در چندین سال بعد، از همان چیزهایی است که اثرش بعدا ظاهر خواهد شد. وقتی هم اثرش ظاهر شد، آن روز دیگر قابل علاج نیست. اما امروز چرا، امروز قابل علاج است.

سخنان مقام معظم رهبری و تاکید بر اینکه جمعیت کشور رو به پیری می‌رود، مسئله‌ای نگران کننده است و این امور جز مسائل مهم کشور است که مسئولان باید در این امر همت نمایند.

آثار پیر شدن جمعیت و کاهش فرزندآوری مسئله‌ای است که زیان آن در آینده گریبان جامعه را خواهد گرفت و در آن شرایط نمی‌توان مسئله را حل کرد ولی اگر امروزه برای آن راه چاره شود این مسئله در آینده مشکل‌ساز نخواهد بود.

مردم کشور ایران سال‌ها بر اساس شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر، زندگی کردند در حالی که رسانه‌های خارجی و فضای مجازی با تکرار این شعار بر کاهش جمعیت و تهدید آینده ایران نقشه می‌کشیدند.

با این حال کشور ما فرصت کمی تا بسته شدن پنجره جمعیتی کشور وقت دارد و اگر در این چند سال باقی اقدامات خوبی انجام نشود کشور در بحران سالمندی جمعیت قرار گرفته و فرصت را از دست خواهد داد.

در تنظیم و افزایش جمعیت گزینه‌های متعددی می‌تواند تاثیرگذار باشد از جمله آنان رسانه‌ها، دستگاه‌های دولتی، گروه‌های مردم نهاد و غیره که می‌توانند با ایفای نقش خود سبب و زمینه‌‌ساز فرزندآوری باشند.

 ارائه مشوق‌های فرزندآوری، بیمه و حمایت از افراد نابارور،‌ ایجاد اشتغال، حفظ ارزش‌های مادری، کنترل طلاق و غیره نیز از جمله عواملی است که می‌تواند در افزایش زاد و ولد و تشویق افراد به فرزند‌آوری بسیار مهم باشند.

لزوم ارائه مشوق‌های فرزند‌آوری

ارائه مشوق‌های فرزند‌آوری از جمله مهمترین موارد در فرزند‌آوری است که می‌تواند دستگیر زوج‌ها و مشوق آنان جهت انجام این امر باشد که می‌تواند شامل ارائه تسهیلات بانکی ارزان قیمت، بیمه مادران، اعطای زمین شود.

از طرفی هزینه‌های درمان ناباروری بسیار گزاف بوده و زوج‌های جوان که توانایی باروری ندارند نمی‌توانند مورد درمان قرار گرفته و از نعمت پدر و مادر شدن محروم می‌مانند اگر دست مهری بر سر آنان کشیده شود و مورد حمایت بیمه و دولت قرار گیرند قطعا با حمایت مشکل تعداد زیادی از آنان حل خواهد شد و نقشی مهم در رفع کشور از این بحران خواهند داشت.

گزینه مهم دیگر در این زمینه ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد است، اگر زمینه اشتغال برای جوانان وجود داشته باشد به تبع آن درآمد نیز ایجاد و افزایش می‌یابد و تمایل به ازدواج و فرزندآوری نیز بیشتر خواهد شد.

فرزندی از خانواده پر جمعیت در گفتگو با موج‌رسا گفت: داشتن خواهر و برادر نعمت بزرگی است که متاسفانه در جامعه کنونی بسیار کاهش پیدا کرده و کم کم به خاطره تبدیل می‌شوند.

وی ادامه داد: داشتن خواهر و برادر به عنوان ستون و پشتوانه‌ای مستحکم برای من بوده که علاوه بر شریک بودن در شادی‌ها، در غم و اندوه و سختی نیز پشتوانه من هستند و در شرایطی که نیاز به حامی دارم به صورت جدی از من حمایت کرده‌اند.

فرزندان استحکام بخش خانواده‌ها هستند

مادر یک خانواده پر جمعیت نیز به موج‌رسا گفت: داشتن فرزندان باعث استحکام، شادابی، نشاط خانواده می‌شود، خانه‌ای که در آن صدای کودکان و فرزندان شنیده می‌شود باعث می‌شود امید و سرزندگی در محیط خانه و خانواده انعکاس یابد.

وی ادامه داد: در خانواده‌ای که تعداد فرزندان بیشتر باشد امورات خانواده به شادی و خوشی خواهد گذشت.

این مادر تاکید کرد: خانواده‌های با جمعیت بالا با  اتحاد و تعامل با هم، یکدیگر را در انجام بهتر امور یاری می‌کنند.

وی عنوان کرد: فرزندان می‌توانند در زمان پیری دستگیر پدر و مادر باشند و در زمان تنهایی با حضور خود و خانواده‌هایشان خانه‌های ما را به گرمی وجودشان گرمی ببخشیند.

یکی دیگر از بانوان در گفتگو با موج‌رسا گفت: درست است که مسائلی چون نبود شغل، خانه، اقتصاد ضعیف دلیل موجهی بر عدم فرزندآوری است اما متاسفانه امروزه سطح توقعات جوانان افزایش یافته و چشم و هم چشمی نیز دلیل موثری بر این زمینه‌ است.

وی تاکید کرد: رسومات رایج اشتباهی همچون خرید مجلل سیسمونی، جشن‌های مختلف آنچنانی که بسیار هزینه‌بر است نیز از دلایل عدم علاقه به فرزند‌آوری است.

امروزه جامعه ما به دلیل وجود مشکلات اقتصادی، اجتماعی و رسومات رایج اشتباه در تله جمعیتی گرفتار شده است امید است با سهولت در این امور زمینه زاد و ولد و فرزندآوری ایجاد شده و کشور ایران در آینده شاهد جمعیتی شاداب، پویا و فعال  و آینده‌ای درخشان باشد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر