logo
امروز : شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۸
[ شناسه خبر : ۳۷۶۰۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر امور منابع آب خدابنده خبر داد:

برخورد شدید با متخلفان چاه‌های غیر مجاز در خدابنده

برخورد-شدید-با-متخلفان-چاه‌های-غیر-مجاز-در-خدابنده
مدیر امور منابع آب خدابنده از برخورد شدید با افراد متخلف در مورد چاه‌های غیر مجاز و انسداد آن خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» به نقل از نسیم اشراق، سعید نصیری با تبریک ایام مبارک کرامت با بیان اینکه شهرستان خدابنده بزرگترین شهرستان شمالغرب کشور است و دارای پنج دشت مهم سجاس‌رود، قیدار، بزینه‌رود، گل‌تپه، دهگلان و بیجار است گفت: دو آبریز سفیدرود و فلات مرکزی نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید

وی افزود: بزرگ‌ترین آسیبی که به کاهش منابع آب زیر‌زمینی وارد می‌شود، بهره‌برداری‌های غیر مجاز از آن است که در این راستا باید اقدامات مفیدی جهت جلوگیری از برداشت غیر مجاز آن انجام شود.

مدیر امور منابع آب خدابنده ادامه داد: برای این کار باید اقداماتی صورت گیرد که از جمله آن احیا کردن و تعادل‌بخشی، انسداد چاه‌های غیر مجاز، بازار آب، نصب کنتور هوشمند و همچنین اجرای طرح‌هایی در جهت فرهنگ‌سازی مصرف آب‌های زیرزمینی است.

وی بیان کرد: همکاری و مشارکت مردم یکی از راهکارهای بسیار مهم جهت جلوگیری از ایجاد چاه‌های غیر مجاز است.

وی گفت: مردم و کشاورزان زحمت‌کش باید دقت داشته باشند تا از اضافه برداشت از آب و منابع آب جلوگیری شود و این امر را سر لوحه برنامه‌های خود قرار دهند.

نصیری خاطرنشان کرد: تصمیم داریم که با افراد متخلف در مورد چاه‌های غیر مجاز و انسداد و انتقال آن به شدت برخورد کنیم تا دیگر کسی در این زمینه تخلف نکند.

وی ادامه داد: همکاری کامل مردم با شرکت آب و حفظ و صیانت از آب، این نعمت خدادادی که از گذشته تا به امروز به ما رسیده لازم و ضروری است و همه ما مسئول هستیم از این نعمت، امانت‌داری کنیم چراکه آیندگان هم از آن سهمی دارند و خواهند داشت.

مدیر امور منابع آب خدابنده گفت: شهرستان خدابنده، انبار غله استان زنجان است و این شهرستان با وسعت زیادی که دارد، دارای خدمات و تامین زنجیره غذایی بزرگی است.

وی در ادامه به وضعیت آب اشاره کرد و گفت: پراکنده بودن بارش‌ها و تهدید خشکسالی، وضعیت آب را در معرض خطر قرار داده است و افت آب‌های زیر زمینی را شاهد هستیم که این منابع آب زیر‌زمینی مهم‌ترین پتانسیل و سرمایه آب به شمار می‌روند.

نصیری افزود: رشد و مصارف آب زیرزمینی باعث شده است تا دخایر آب سدها کاهش و کسری منابع آب داشته باشیم و رودخانه‌ها و غیره در معرض خشک‌سالی قرار گیرند.

مدیر امور منابع آب خدابنده به زیر کشت رفتن برخی محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: محصولاتی هم‌چون سیب‌زمینی قریب به حدود ۲۵ درصد به ازای هر سیب‌زمینی آب مصرف می‌کند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: نزدیک دو الی چهار درصد آب مصرفی در بخش صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد و ۹۰ درصد آن به کشاورزی و ۶ درصد در بخش شرب مصرف می‌شود.

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر