logo
امروز : شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۲
[ شناسه خبر : ۱۳۱۷۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
کارشناس مسائل شهرسازی:

سیستم حمل ونقل در تمام جهان هم سو با نظر مردم است/ شهرداری زنجان نباید به نظرات مردم در طرح خطوط اتوبوسرانی بی‌توجه باشد

سیستم-حمل-ونقل-در-تمام-جهان-هم-سو-با-نظر-مردم-است-شهرداری-زنجان-نباید-به-نظرات-مردم-در-طرح-خطوط-اتوبوسرانی-بی‌توجه-باشد

کارشناس مسائل شهرسازی با اشاره اینکه سیستم حمل ونقل در تمام جهان هم سو با نظر مردم است گفت: شهرداری برای اصلاح طرح اتوبوس رانی نظر مردم را مد نظر قرار دهد.

مهدی ساشورپور در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به طرح اتوبوس رانی شهر زنجان، اظهار کرد: توجه به حمل و نقل عمومی و پیاده مداری در بافت مرکزی شهر باید در اولویت قرار گیرد.

وی با اشاره به اصول شهر سازی روز، ابراز کرد: توجه به پایداری محیط زیست و حمل و نقل عمومی و کاهش مصرف انرژی یک از اصول شهرسازی روز است و این طرح به صرفه و عقلانی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه قبل از تغییر سیستم اتوبوسرانی شهری باید زیر ساخت هایی فرهم می شد، تصریح کرد: تا زیرساخت ها فراهم نشود انجام کار های موضعی بازدهی مطلوب را نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه مهم ترین زیر ساختی که باید در این طرح مد نظر قرار می گرفت آموزش و فرهنگ سازی است، ادامه داد: ارزان سازی و مناسب سازی طرح یکی از زیر ساخت هایی است ک باید مدنظر شهرداری ها قرار بگیرد.

ساشورپور با اشاره به اینکه یکی از اصول مهم در سیستم حمل و نقل دسترسی آسان مردم به تمام نقاط شهر است، خاطر نشان کرد: نباید طرح طوری باشد که شهروندان تا نزدکی بافت مرکزی شهر با وسیله نقلیه شخصی بیایند و بعد از آن از اتوبوس استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه باید امکان استفاده از سیستم حمل ونقل عمومی از درب منزل تا هسته مرکزی شهر فراهم باشد، افزود: طرح باید به گونه ای باشد که شهروندان در یک زمان بندی مناسب و منظم بتوانند از سیستم حمل نقل و نقل عمومی با کیفیت استفاده نمایند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه در طرح اتوبوسرانی جدید تمیزی، نو بودن، آنلاین بودن و زیر ساخت های این چنینی باید فراهم باشد، خاطر نشان کرد: باید زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری فراهم باشد تا مردم برای استفاده از این سیستم ترغیب شوند.

وی با اشاره به اینکه بعد از فراهم شدن سخت افزار و نرم افزار های مذکور می توان از ابزار های کنترلی سلبی استفاده کرد، عنوان کرد: بعد از فراهم شدن زیرسات ها برای مثال هزینه ورود خودروهای شخصی را به هسته مرکزی شهر افزایش داد.

ساشورپور با اشاره به ماهیت طرح اتبوسرانی زنجان اگر به سمت استفاده از سیستم حمل ونقل عمومی و پیاده مداری حرکت کند خوب است، خاطر نشان کرد: این امر تحت شرایطی خوب است و اگر زیرساخت ها فراهم نشود نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه شهرداری باید به خرد جمعی ارزش قائل بشود، خاطر نشان کرد: شهرداری باید با رصد و بازبین طرح ها سعی در پوشش نقاط ضعف طرح ها داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه طرحی می تواند موفق باشد که مردم از آن رضایت داشته باشد تصریح کرد: اگر مردم از طرح اتوبوسرانی ناراضی هستند، شهرداری باید نظر سنجی کند که دلیل نارضایتی مردم چیست و در راستای رفع آن ها قدم بردارند.

وی با اشاره به اینکه اگر بگوییم مردم نمی‌فهمند و نگاه تخصصی ندارند این درست نیست و در هیچ جای دنیا قابل قبول نیست، عنوان کرد: اگر در تمام دنیا سیستم حمل و نقل به سمت حمل ونقل عمومی حرکت می کند مشارکت مردمی یکی از از اولویت ها است و در تمامی طرح ها مد نظر است.

ساشورپور با اشاره به اینکه وقتی ما می توانیم یک سیستم را تغییر دهیم که مشارکت مرم را جلب کنیم اگر بخواهیم خلاف جهت جریان حرکت مردم حرکت کنیم هرچه قدر هم کار خوب باشد آن نتیجه مطلوب را نخواهد داشت، افزود: مردم را باید همسو کرد و از مردم کمک بخواهیم و نقاط ضعف را بشناسیم و در راستای رفع آن قدم برداریم.

//ک

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر