دستگاه های اجرایی در برابر دستورالعمل های اقتصاد مقاومتی مقاومت نکنند/ وجود تناقض در شیوهنامه تسهیلات اشتغال فراگیر

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار زنجان گفت: جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی برای کاهش مشکلات اقتصادی است و نباید دستگاه های اجرایی در برابر دستور العمل های اقتصاد مقاومتی مقاومت کنند.
به گزارش موج رسا; فرامرز نیکسرشت در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان زنجان با اشاره به با توجه به محدودیت منابع مالی، اظهار داشت: اولویتبندی برای تسهیلات طرح فراگیر اشتغال ضروری است.
وی با بیان اینکه جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی برای کاهش مشکلات اقتصادی با وجود برخی اختیارات برای استانها برگزار می شود، افزود: نباید دستگاه های اجرایی در برابر دستور العمل های اقتصاد مقاومتی مقاومت کنند.
این مسئول بیان داشت: مدیریت استان به دنبال تحکم برای نادیده گرفتن دستورالعملها نبوده و باید راهکارهای لازم در این زمینه ارائه شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار زنجان با اشاره به اعطای تسهیلات بانکی به طرحهای اشتغالزایی، گفت: متاسفانه بانکها تعریف درستی از آورده متقاضی ندارند که این امر موجب مشکلاتی برای متقاضیان می شود.
*ارزیابی دستگاه های اجرایی برای جشنواره شهید رجایی
در ادامه این جلسه، رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان زنجان نیز با اشاره به انجام دو ارزیابی در استان،اظهار داشت: این دو ارزیابی در بخش های استقرار و عملکرد میز خدمت به منظور ارزیابی عملکرد دستگاهها در سال ۹۶ و جشنواره شهید رجایی در حال اجرا است.
شهرام طهماسبی برضرورت اهتمام مدیران در استقرار و فعالیت میز خدمت تاکید کرد و افزود:خدمترسانی وظیفه دولت بوده و امید است که با استقرار و فعالیت این بخشها خدماترسانی سریعتر، باکیفیت بالاتر و فساد کمتر ارائه شود.
وی با اشاره به مشکلات پیش روی اعطای تسهیلات به طرحهای اشتغال فراگیر، افزود: شبکه بانکی استان نسبت به این تسهیلات سهلتر رفتار کند.
طهماسبی با بیان اینکه در استان فضای مناسبی برای فعالیت در حوزه اقتصاد دانشبنیان و اقدامات بهرهورانه وجود دارد،خاطرنشان کرد: که باید در همه دستگاهها به آن توجه ویژهای شود.
* زنجان در اجرای اشتغال فراگیر مشکلی ندارد
در ادامه این جلسه، محمدرضا یوسفی مدیرکل تعاون، کار و رفاهاجتماعی استان زنجان نیز اظهار کرد: استان در بحث اجرای اشتغال فراگیر مشکلی ندارد ولی در بحث اشتغال روستایی به دلیل وجود قوانین کلی، مشکلاتی به وجود میآید.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان نیز در این جلسه اظهار داشت: در استان زنجان 6000 نفر در ابتدای طرح کارورزی در آن ثبتنام کردهاند.
محمدرضا آبیپور با اشاره به مشکلات موجود در طرحهای تسهیلات اشتغالزایی، گفت: در بند ۱۴ ماده ۳ شیوهنامه تسهیلات اشتغال فراگیر، تناقض وجود دارد.
وی ادامه داد: در متن شیوهنامه آمده است که پرداخت تسهیلات بانکی به متقاضی در چارچوب ضوابط و مقررات بانکی و آییننامه اجرایی تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۶ متناسب با پیشرفت فیزیکی طرح است که مانع و مشکلاتی در اجرای آن وجود دارد.
وی با بیان اینکه بنا به اعلام بانکهای عامل، پرداخت تسهیلات بعد از هزینهکرد سهم آورده مجری انجام میشود،بیان داشت: از طرفی در طرحهای نیمهتمام قبلی، هزینههای انجام شده توسط مجری به عنوان سهم آورده هزینه شده توسط بانک قبول نمیشود.
این مسئول خاطرنشان کرد: بانک ها درخواست هزینه توسط مجری بعد از عقد قرارداد را دارند که به علت عدم توانایی مجری برای هزینه بیشتر، طرح نمیتواند اجرا شود.
این مسئول ادامه داد: ضروری است بانکهای عامل در طرحهایی که با درصدی از پیشرفت فیزیکی معرفی میشوند، کل هزینههای انجام شده توسط مجری برای همان طرح تا قبل عقد قرارداد، به عنوان هزینهکرد سهم آورده متقاضی پذیرش کنند.
*طولانی شدن روند بررسی درخواست ها
آبیپور به بند ۸ ماده ۳ شیوهنامه تسهیلات فراگیر اشاره کرد و خاطرنشان کرد: به علت عدم دسترسی کمیته فنی به بانکهای اطلاعاتی بانکی، بررسی این موضوع عاملی برای طولانی شدن فرآیند بررسی درخواستها میشود.
وی گفت:ضروری است پرونده ارسالی به بانک به دلیل بدهی معوق و یا وجود چک برگشتی، در لیست عودتی قرار نگیرد.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان، یادآور شد: ماده ۵ شیوهنامه تسهیلات اشتغال فراگیر آمده است که کارگروه اشتغال استان میتواند در صورت دریافت طرحهایی ذیل رستههای اولویتدار قرار نداشته باشد اما بر اساس ارزیابی کمیته فنی میتواند منجر به ایجاد اشتغال بالا با هزینه سرانه پایین شود، به بانک عامل معرفی کند.
وی گفت: اینگونه واحدها می تواند بر اساس گروههای صنعتی به صورت پراشتغال و یا پرتعداد در لیست گروه صنایع استان، اولویتبندی شده و با طرح در کارگروه اشتغال به بانکهای عامل معرفی شوند مقرر میشود که این مهم در کارگروه اشتغال استان بررسی شود.
وی با بیان اینکه ماده ۶ و ۷ شیوهنامه تعیین تشخیص و پرداخت یارانه تسهیلات اشتغال فراگیر است، گفت: در شیوهنامه آمده است که پرداخت یارانه منوط به بهکارگیری نیروی کار جدید (جوان) که در سامانه مراکز کاریابی ثبتنام کردهاند، است که نبود مرکز کاریابی در همه شهرستانها برای تامین نیروی کار، یکی از مشکلاتی است که در اجرای این ماده قانونی وجود دارد.
*افزایش بهره وری در جهاد کشاورزی زنجان
در ادامه این جلسه، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با اشاره به اقدامات بهرورانه انجام گرفته در این سازمان، اظهار داشت: آب، خاک، انرژی، پایه ژنتیکی عوامل تولید، مکانیزاسیون و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی بخشهایی است که این سازمان در آن در بخش بهرهوری فعالیت کرده است.
حسین جعفری ادامه داد: با شروع فعالیت دولت یازدهم و با توجه به محدودیت آب، اقدامات بسیاری در حوزه بهرهوری آب مصرفی انجام شده که یکی از این اقدامات عدم افزایش سطح زیر کشت است.
این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۳۲۵ هزار هکتار مساحت سطح زیر کشت محصولات دیم استان است، افزود: نزدیک به ۱۱۴ هزار هکتار مساحت زیر کشت زراعی آبی است.
وی افزود: ۶۸ نوع محصول زراعی و ۲۱ نوع محصول باغی در استان کشت میشود که بیش از ۶۷ هزار هکتار مساحت زیر کشت باغی استان است و کل مساحت اراضی کشاورزی کشور با احتساب ۱۰ هزار اصله درخت غیرمثمر بیش از ۸۲۱ هزار هکتار است.//ن
انتهای خبر/