بخشی از پروژه زنجان-شفت-ملاسرا مجوزهای زیستمحیطی را دریافت نکرده است/ نخستین پروژه مشارکتی راه اصلی در کشور منتظر تایید هیئت دولت

مدیر ساخت و توسعه راههای استان زنجان گفت: بخشی از پروژه زنجان-شفت-ملاسرا مجوزهای زیستمحیطی را دریافت نکرده است.
مسعود بیاتمنش در گفتوگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره پروژه زنجان-شفت-ملاسرا اظهار کرد: این پروژه در دو بخش بوده که یک بخش آن بهسازی راههای موجود در شهرستان طارم است.
وی افزود: این کریدور طوری انتخاب شده تا از زنجان به سه راهی سرخه دیزج و این سه راهی به آببر و از آنجا به روستای مامالان برسد در نهایت این محور از گردنههای کوههای شمالی طارم(رشته کوههای طوالش) به سمت شهرستان فومن و منطقه شفت است، وصل میشود.
مدیر ساخت و توسعه راههای اداره کل راه وشهرسازی استان زنجان با بیان اینکه بخشی که قرار است از کوهها رد شود، تا این لحظه مجوزهای زیستمحیطی را دریافت نکرده است، گفت: در حال حاضر برنامه ما این است تا این محور را از سهراهی سرخه دیزج تا آببر بهسازی کرده و تبدیل به راه اصلی کنیم.
وی با اشاره به اینکه قصد داریم از آببر تا روستای مامالان که حدود ۱۲ کیلومتر است را بهسازی کرده و تبدیل به راه اصلی کنیم، خاطرنشان کرد: این بهترین کاری است که میتوان برای استفاده از ظرفیت این پروژه انجام داد.
بیاتمنش بیان کرد: پیگیر این هستیم تا بحث مطالعات زیست محیطی این پروژه انجام و مجوزهای لازم اخذ شود تا آن قسمت احداث نیز که از کوهها رد میشود را در سالهای آینده اجرا کنیم.
وی با اشاره به پروژه زنجان-سه راهی طارم به منجیل افزود: این پروژه از مهمترین پروژههای راهی استان بوده و تکمیل کننده کریدورهای شمال جنوب استان زنجان است، این پروژه ۱۰۴ کیلومتر بوده که بیش از ۸۰ کیلومتر آن مربوط به استان زنجان و بیش از ۲۰ کیلومتر آن در حوزه گیلان است.
مدیرساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه ۱۲ کیلومتر از قسمت مربوط به گیلان به اتمام رسیده است، اظهار کرد: ما نیز از این حدود ۸۰ کیلومتر یک قطعه ۳۵ کیلومتری داریم که سختترین قسمت پروژه بوده که طبق آخرین برآوردها از روستای ذاکر تا سه راهی سرخهدیزج حدود ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی با اشاره به اینکه احداث تونل و راه جدید در این قطعه وجود دارد، ابراز کرد: این محور طوری خواهد بود که زمان سفر از زنجان به رشت را به دو ساعت میرساند و از طرفی با ایمنی که دارد، سبب افزایش ترافیک محور میشود.
بیاتمنش با بیان اینکه اجرای این پروژه یک طرفیت بزرگی را برای استان ایجاد خواهد کرد، گفت: با توجه به محدودیت اعتبارات ما به دنبال اجرای این پروژه به صورت مشارکتی هستیم که شرکتی در این خصوص اعلام کرده و مذاکرات لازم نیز انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه دولت ۳۰ درصد در این پروژه سهم خواهد داشت، افزود: ما هزینه پروژه را در سه سال پیمانکار پرداخت میکنیم و ۷۰ درصد بقیه برعهده سرمایهگذار است.
مدیر ساخت و توسعه راههای استان زنجان با بیان اینکه سرمایهگذار این پروژه توانمندی خوبی برای اجرای این پروژه دارد، خاطرنشان کرد: به نظرم ظرف یک ماه آینده نیز بتوانیم مجوز هیئت دولت را برای سرمایهگذاری این پروژه بگیریم.
وی تصریح کرد: اگر ما به دنبال اجرای مشارکتی این پروژه نبودیم، این پروژه سالهای طولانی به طول میانجامید اما با این روند انتظار داریم تا سه سال آینده بتوانیم آن را به اتمام برسانیم.
بیاتمنش با بیان اینکه ما از قانون ساخت راه به صورت مشارکتی برای اجرا این پروژه استفاده کردهایم، عنوان کرد: سرمایهگذار از محل اخذ عوارضی اعتباری که برای این پروژه هزینه کرده را ظرف چند سال اخذ میکند و کسانی که مایل به دادن عوارض نباشند میتوانند از راه موازی و موجود استفاده کنند.
وی تصریح کرد: با ساخت ای راه اگر مردم فقط پول صرفهجویی بنزین و گازوئیل خود را به عنوان عوارض بدهند، کفایت خواهد کرد. در حالی که کوتاهی مسیر، ایمنی و راحتی نیز در راه جدید وجود دارد، هر خودرو در مسیر جدید چهار لیتر صرفهجویی سوخت خواهد داشت و ما عوارض آن محور را سه هزار تومان پیشبینی کردهایم.
مدیرساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به اینکه این پروژه نخستین پروژه مشارکتی در حوزه راه اصلی در کشور خواهد بود، اظهار کرد: ما آزاد راه به صورت مشارکتی ساختیم اما راه اصلی به صورت مشارکتی تا این لحظه در کشور ساخته نشده است.
//س
انتهای خبر/