logo
امروز : جمعه ۴ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۶:۲۴
[ شناسه خبر : ۴۸۱۸۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
دکتری جامعه‌شناسی:

دانش‌آموز منتقد پرورش دهیم

دانش‌آموز-منتقد-پرورش-دهیم-
دکتری جامعه‌شناسی با بیان اینکه باید فرهنگ تفکر انتقادی در بین دانش‌آموزان ترویج شود که بتوانند با شجاعت خواسته‌های خود را بیان کنند، گفت: توهم دانایی و نبود خودآگاهی لازم در پرورش روحیه تقلیدگرایی در دانش‌آموزان یک معضل سیستم آموزشی شده است.

صفی‌اله ملکی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ بر لزوم بازنگری و تحول در نظام آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: آموزش و پرورش به عنوان زیرساخت توسعه پایدار اقتصادی، باید به آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای برای دانش‌آموزان توجه ویژه‌ای داشته باشد.

بیشتر بخوانید

وی با اشاره به اهمیت این نوع آموزش‌ها، افزود: در دنیای امروز که تحولات سریع اقتصادی و اجتماعی رخ می‌دهد، آموزش مهارت‌های عملی و کاربردی برای جوانان امری ضروری است.

ملکی ادامه داد: این نهاد به عنوان یک سرمایه‌گذار برای رشد و بالندگی آینده کشور، نیازمند همکاری و مشارکت سایر نهادهای جامعه است. بازنگری در ساختار موجود آموزش و پرورش یک اقدام ضروری برای تحول در نظام تعلیم و تربیت به شمار می‌آید.

 وی تأکید کرد: تنها از طریق همکاری میان دولت، بخش خصوصی و نهادهای اجتماعی می‌توان به نتایج مطلوب در این زمینه دست یافت.

این جامعه‌شناس همچنین به اهمیت آموزش قوانین و مقررات شهروندی برای فرهنگ‌سازی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، به ویژه در میان نوجوانان و جوانان، اشاره کرد و یادآور شد: آموزش و پرورش باید این موضوع را در اولویت خود قرار دهد.

وی با بیان اینکه آگاهی از حقوق و وظایف شهروندی می‌تواند به کاهش مشکلات اجتماعی کمک کند، بر لزوم گنجاندن این مباحث در برنامه‌های درسی تأکید کرد.

ملکی با تأکید بر ضرورت توجه به جهانی شدن نظام تعلیم و تربیت و پیشرفت‌های علم و تکنولوژی، به ویژه هوش مصنوعی، خاطرنشان کرد:باید فرهنگ تفکر انتقادی در بین دانش‌آموزان ترویج شود تا آن‌ها بتوانند آزادانه و با شجاعت خواسته‌های خود را بیان کنند.

 وی عنوان کرد: تقویت مهارت‌های تفکر انتقادی می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا بهتر با چالش‌های پیش‌رو مواجه شوند.

این جامعه‌شناس بیان کرد: آموزش و پرورش امروز انسجام درونی و انطباق بیرونی خود را از دست داده است.

 ملکی متذکر شد: توهم دانایی و نبود خودآگاهی لازم در تجزیه و تحلیل مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، ناشی از پرورش روحیه تقلیدگرایی در دانش‌آموزان، یک معضل جدی در سیستم آموزشی شده است.

 وی اظهار داشت: درمان و اصلاح این مسائل در دست مسئولان رده بالای مدیریتی و متولیان تعلیم و تربیت است و امیدواریم که با تدبیر و ارائه راهکارهای کاربردی، این مشکلات حل شود.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر