پیام مهدویت امیدبخشترین اندیشه برای بشریت است

حجتالاسلام موسی آقایاری در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «موجرسا»؛ گفت: یکی از مهمترین مباحث اعتقادی در فرهنگ شیعه، مسئله غیبت امام عصر (عج) و چگونگی زیست دینی در این دوران است.
بیشتر بخوانید
وی با بیان اینکه عصر غیبت، مقطعی است که مؤمنان از حضور ظاهری امام معصوم محروماند، اما از هدایتهای باطنی و آثار وجودی آن حضرت بیبهره نیستند، افزود: این دوران از یکسو مایه امتحان و ابتلاء بندگان است و از سوی دیگر، فرصتی برای تعالی روح و آمادگی برای تحقق وعده الهی.
استاد حوزه علمیه امیرالمؤمنین علیهالسلام و پژوهشگر خاطرنشان کرد: قرآن کریم در موارد متعددی به اصل سنّت الهیِ امتحان اشاره کرده است: «أَحَسِبَ النّاسُ أَن يُترَكوا أَن يَقولوا آمَنّا وَهُم لا يُفتَنون» (عنکبوت/۲)، غیبت، یکی از بزرگترین میدانهای آزمایش الهی است تا عیار صداقت مؤمنان در پیروی از ولایت و دین آشکار شود.
وی با اشاره به اینکه انتظار، در اندیشه شیعه، صرفاً یک حالت منفعلانه و احساسی نیست، تصریح کرد: انتظار به تعبیر روایات، «أفضل الأعمال» است؛ یعنی جایگاهی همسنگ با عبادات بزرگ دارد. این بدان معناست که انتظار، عمل است، عملی همراه با ایمان، حرکت و مسئولیت.
آقایاری تأکید کرد: منتظر، انسانی پویا و متعهد است که زندگی فردی و اجتماعی خود را بر مدار بندگی خدا و آمادهسازی جامعه برای پذیرش حکومت عدل مهدوی سامان میدهد.
وی خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) میفرمایند: «من سُرَّ أن يكون من أصحاب القائم فلينتظر، وليعمل بالورع ومحاسن الأخلاق»؛ کسی که میخواهد از یاران حضرت قائم باشد، باید منتظر بماند و در این حال، ورع و اخلاق نیکو پیشه کند. این روایت نشان میدهد که انتظار راستین، بدون تقوا و عمل صالح ممکن نیست. برای اینکه انتظار به یک مفهوم واقعی و سازنده تبدیل شود، چند وظیفه اساسی بر عهده مؤمنان نهاده شده است.
این پژوهشگر و استاد حوزه علمیه امیرالمؤمنین علیهالسلام هیدج با توضیح اینکه جامعهای که در فساد و بیتقوایی غرق شود، ظرفیت میزبانی حکومت عدل جهانی را نخواهد داشت، متذکر شد: هر فرد منتظر باید با مراقبت بر ایمان، عبادت، اخلاق نیکو و عمل صالح، زمینهساز ظهور باشد.
وی با تأکید بر اینکه در دوران غیبت، ولایت فقیه استمرار خط ولایت و ضامن بقای دین در عرصه اجتماع است، یادآور شد: اطاعت از ولی فقیه، هم اطاعت از حجت خدا و هم پاسداشت پیوند امت با امام غایب است. بیتوجهی به این اصل، انحرافی بزرگ در مسیر انتظار خواهد بود.
آقایاری با بیان اینکه منتظر حقیقی نمیتواند در برابر ظلم، فقر و تبعیض بیتفاوت باشد، اظهار داشت: حرکت در مسیر عدالت، تلاش برای اصلاح جامعه و مقابله با مفاسد اخلاقی، اقتصادی و فرهنگی، همه گامهایی در راستای تحقق اهداف مهدوی است.
وی با اشاره به اینکه ترویج فرهنگ مهدویت و امید امروز که جهان آکنده از یأس، جنگها و ناامنیهاست، پیام مهدویت امیدبخشترین اندیشه برای بشریت است، عنوان کرد: نشر معارف مهدوی، زنده نگه داشتن یاد امام عصر (عج) و دمیدن روح امید در دلها، رسالت بزرگ منتظران است.
این پژوهشگر و استاد حوزه علمیه امیرالمؤمنین علیهالسلام هیدج ابزار داشت: اگرچه غیبت به ظاهر فاصلهای میان امام و امت ایجاد کرده است، اما در حقیقت، این عصر، دوران بیداری و مسئولیتپذیری شیعه است.
وی افزود: همانگونه که خورشید پشت ابر نور و گرما میبخشد، وجود مبارک امام مهدی (عج) نیز در غیبت، حافظ و هادی جهان است. وظیفه ما آن است که با صبر، ایمان، اطاعت از ولایت و عمل به وظایف دینی، نهتنها ایمان خود را حفظ کنیم، بلکه در اصلاح جامعه نیز فعال باشیم.
آقایاری عنوان کرد: انتظار فرج، یعنی تلاش برای نزدیک کردن جامعه به عدالت، معنویت و بندگی خدا. در حقیقت، منتظرانِ حقیقی، با رفتار و عمل خود، پرچمداران نهضت جهانی حضرت مهدی (عج) بهشمار میروند.
وی متذکر شد: عصر غیبت، نه دوران رکود و انفعال، بلکه دوران رشد، امتحان و حرکت است. وظیفه منتظران این است که با خودسازی فردی، مسئولیتپذیری اجتماعی، پیروی از ولایت فقیه و ترویج فرهنگ امید و مهدویت، جامعه را برای ظهور مهیا کنند. چنین انتظاری است که در روایات، «برترین عمل» معرفی شده است؛ انتظاری سازنده که هم ایمان فردی را استوار میسازد و هم آیندهای روشن برای امت اسلامی رقم میزند.
انتهای خبر/