logo
امروز : یکشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۳:۱۷
[ شناسه خبر : ۴۷۰۵۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
استاد حوزه و معارف اسلامی مطرح کرد:

جنگ ۱۲ روزه اربعین مقاومت گام دوم انقلاب

جنگ-۱۲-روزه-اربعین-مقاومت-گام-دوم-انقلاب-
استاد حوزه و معارف اسلامی گفت: دفاع مقدس ۱۲ روزه ایران در جنگ با رژیم صهیونیستی با توجه به دستاوردهایی که داشت می‌توان اربعین مقاومت در گام دوم انقلاب دانست.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ همان‌طور که اربعین حسینی، پیام عاشورا را زنده نگه می‌دارد، روایت دفاع مقدس نیز باید تداوم پیدا کند تا انسجام ملی پایدار بماند.  

بیشتر بخوانید

دفاع مقدس ۱۲ روزه ایران در جنگ با رژیم منحوس صهیونیستی، نماد مقاومت در برابر تهدیدات داخلی و خارجی بود و به‌عنوان یک نقطه‌ عطف در تاریخ انقلاب، وحدت ملی را تقویت کرد، این روایت‌ها، همبستگی ملی حول ارزش‌های اسلامی و انقلابی را تقویت می‌کند و ضامن بقای نظام و امنیت کشور است. 

با توجه به این موضوع خبرنگار موج‌رسا با حجت‌الاسلام موسی آقایاری، استاد حوزه و معارف اسلامی مصاحبه‌ای را ترتیب داد که مشروح آن را می‌خوانید:

موج‌رسا: اربعین حسینی همواره به‌عنوان امتداد عاشورا و نماد جهانی وحدت امت اسلامی شناخته می‌شود. از نگاه شما، دفاع مقدس ۱۲ روزه اخیر ایران چه نسبتی با اربعین و مکتب عاشورا دارد؟

حجت‌الاسلام موسی آقایاری، استاد حوزه و معارف: بدون تردید اربعین صرفاً یک زیارت یا مناسک مذهبی نیست بلکه یک جنبش تمدنی است که با روایت عاشورا، فرهنگ ایثار و مقاومت را در طول قرن‌ها زنده نگه داشته است. به همان نسبت دفاع مقدس ۱۲ روزه اخیر ایران با رژیم صهیونیستی نیز از یک واقعه صرف نظامی فراتر رفت و به یک رویداد تاریخ‌ساز در گفتمان مقاومت تبدیل شد.

این جنگ پنج دستاورد استراتژیک برای انقلاب اسلامی داشت که آن را می‌توان «اربعینِ مقاومت» در گام دوم انقلاب دانست:

۱. آزمون بزرگ وحدت ملی:

ملت ایران در این ۱۲ روز، صحنه‌ای شگفت‌انگیز از همدلی را به نمایش گذاشت. از بسیج‌های مردمی تا انسجام بی‌نظیر میان قوای سه‌گانه و نهادهای نظامی همه و همه گواهی بود بر اینکه وحدت مردم و حکومت در ایران یک شعار نیست بلکه یک واقعیت عینی است همچنان‌که در اربعین نیز شاهد اتحاد شیعه و سنی و اقوام و ملیت‌ها هستیم.

۲. تولد دکترین جدید دفاعی:

ایران نشان داد که به دکترین «بازدارندگی هوشمند» رسیده و توانایی ترکیب عملیات‌های روانی، نظامی و دیپلماتیک را دارد. همان‌گونه که اربعین جلوه‌ای از قدرت نرم تشیع است این نبرد نمایش قدرت سخت جمهوری اسلامی بود.

۳. احیای گفتمان مقاومت در نسل جدید:

دفاع مقدس ۱۲ روزه، نسل دهه هشتادی و نودی را با مفاهیم ایثار، جهاد و فداکاری آشنا کرد همان کاری که اربعین هر سال در نسل جوان ما انجام می‌دهد.

۴. تحول در معادلات منطقه‌ای:

رژیم صهیونیستی نه‌تنها نتوانست پاسخ درخوری دهد بلکه پروژه‌های «عادی‌سازی روابط» در منطقه دچار بحران شد. این یعنی پیروزی راهبردی برای جبهه مقاومت شبیه به نقشی که اربعین در هم‌افزایی ملت‌های اسلامی ایفا می‌کند.

۵. تثبیت الگوی حکمرانی اسلامی:

کارآمدی «مدل جمهوری اسلامی» در مواجهه با بحران‌ها یک بار دیگر اثبات شد. همان‌گونه که اربعین جلوه‌ای از مدیریت جهادی در عرصه مناسک عظیم دینی است، این جنگ نیز توانایی نظام در رهبری شرایط بحرانی را به نمایش گذاشت.

موج‌رسا: آیا می‌توان گفت همان‌گونه که زیارت اربعین یک حرکت جهانی شده، دفاع مقدس ۱۲ روزه هم قابلیت جهانی‌شدن در قالب گفتمان مقاومت دارد؟

آقایاری: قطعاً بله. همان‌طور که اربعین از یک مناسک دینی به یک جنبش اجتماعی جهانی تبدیل شده دفاع مقدس نیز ظرفیت آن را دارد که به یک گفتمان فراملی در مبارزه با استکبار تبدیل شود. این امر سه زمینه و الزام اساسی دارد:

۱. وجود اشتراکات بنیادین میان اربعین و دفاع مقدس:

هر دو انقلاب‌های روایت‌محور هستند. اربعین با «روایت زنده عاشورا» تاریخ را دگرگون کرد، دفاع مقدس نیز با «روایت مقاومت یک ملت» می‌تواند الهام‌بخش ملت‌های مظلوم باشد. اربعین امام حسین (ع) را از تاریخ به امروز آورد و دفاع مقدس نیز شهدای مقاومت را به قهرمانان زنده نسل ما تبدیل کرد.

۲. پتانسیل جهانی‌شدن الگوی دفاع مقدس:

مقاومت ایران در این ۱۲ روز، به ملت‌های فلسطین، یمن، لبنان و عراق الگویی عملی از پیروزی اراده ملتی مستقل در برابر سلاح‌های پیشرفته و امپراطوری رسانه‌ای استکبار ارائه داد. دفاع مقدس ما، اثبات اخلاق‌محوری و عقلانیت راهبردی در جبهه مقاومت بود.

۳. الزامات تحقق جنبش جهانی مقاومت:

برای آنکه پیام دفاع مقدس به‌درستی درک و منتقل شود باید از روایت صرفاً ملی عبور کنیم و به روایتی انسان‌محور، اخلاق‌محور و مستضعف‌محور برسیم. همان‌گونه که اربعین فراتر از مرزهای شیعه و جغرافیا، به نمادی جهانی برای آزادی‌خواهان تبدیل شده است دفاع مقدس نیز باید چنین بازخوانی شود روایتی که در آن فداکاری، مقاومت و کرامت انسانی در برابر ظلم برجسته شود.

در این مسیر استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی ضرورتی انکارناپذیر است. شبکه‌های اجتماعی، مستندهای چندزبانه، تولیدات هنری و دیجیتال ظرفیت‌هایی بی‌بدیل برای جهانی‌سازی این پیام دارند. تجربه موفق اربعین که چگونه یک راهپیمایی میلیونی توانست قلب‌ها را از راه دور درگیر کند نشان می‌دهد که دفاع مقدس نیز می‌تواند با همین ابزارها الهام‌بخش ملت‌های دیگر باشد. این یک ضرورت فرهنگی و راهبردی است.

موج‌رسا: برخی معتقدند استفاده از واژه «دفاع مقدس» برای این نبرد ۱۲ روزه اغراق‌آمیز است. نظر شما چیست؟

آقایاری: دفاع مقدس ۱۲ روزه، امتداد روشن همان مسیری است که امام حسین (ع) در عاشورا گشود، راهی که با خون آغاز شد و به عزت انجامید. این راه، راهی است که در آن انسان مؤمن شمشیر دشمن را با ایمان درهم می‌شکند نه با سازش و تسلیم.

در این ۱۲ روز ملت‌هایی که شاید پیش‌تر گمان می‌کردند مقاومت بی‌فایده است دریافتند که ایستادگی نه‌تنها ممکن بلکه ثمربخش و آینده‌ساز است.

دشمنان با تمام توان رسانه‌ای و نظامی خود به میدان آمدند با این تصور که می‌توانند چهره مقاومت را زشت، خشن و منزوی نشان دهند اما نتیجه دقیقاً برعکس شد. نه‌تنها چهره مقاومت خدشه‌دار نشد بلکه درخشندگی تازه‌ای پیدا کرد. 

ملت‌ها دیدند که چگونه ملتی مظلوم، با تکیه بر ایمان، اراده و الگوی حسینی می‌تواند توازن معادلات را به هم بزند و خواب قدرت‌های پوشالی را آشفته کند.

در این رویداد به این نتیجه می‌رسیم که ما دیگر تماشاگر تاریخ نیستیم ما سازندگان آنیم. همان‌طور که راهپیمایی اربعین، پیام عاشورا را از حصار زمان و مکان بیرون آورد و جهانی کرد دفاع مقدس ۱۲ روزه نیز می‌تواند مکتب مقاومت اسلامی را به گفتمان غالب جهان امروز تبدیل کند گفتمانی که در آن مظلوم نه قربانی بلکه قهرمان صحنه است.

اما برای تحقق این چشم‌انداز باید روایت این حماسه درست عمیق و صادقانه باشد. تحلیل‌ها باید سطحی‌نگری را کنار بگذارند و ترویج این فرهنگ باید با هنر رسانه و بیان نوین همراه شود. در غیر این صورت خطر تحریف این گوهر ناب را به فراموشی خواهد سپرد.

دفاع مقدس ۱۲ روزه نقطه‌ای تازه در جغرافیای مقاومت است. حلقه‌ای طلایی در زنجیره‌ای که از کربلا آغاز شد در خرمشهر و جنوب لبنان ادامه پیدا کرد و اکنون در غزه و جهان اسلام پرچم خود را به اهتزاز درآورده است. این راه راهی است که همچنان ادامه دارد راهی که آینده را شکل خواهد داد.

استفاده از عنوان «دفاع مقدس» برای این جنگ کوتاه‌مدت به‌هیچ‌وجه اغراق یا تعارف نیست. این نبرد با وجود مدت‌زمان محدودش همان شاخص‌هایی را در خود داشت که در دفاع مقدس هشت‌ساله ملت ایران دیده بودیم حضور گسترده مردم ایثار و فداکاری بی‌منت انگیزه‌های عقیدتی و دینی و رهبری حکیمانه‌ای که با اتکا به الهام الهی و شناخت دقیق از شرایط کشتی کشور را به‌درستی هدایت کرد. همان‌گونه که دفاع مقدس دهه ۶۰ موجب تثبیت ایران انقلابی در برابر دشمنان داخلی و خارجی شد این دفاع اخیر نیز گامی مؤثر در مسیر «دولت‌سازی اسلامی» و تقویت مرحله تمدن‌سازی انقلاب بود. هر دو رویداد نه صرفاً یک نبرد نظامی بلکه تجلیاتی از فرهنگ عاشورایی ملت ایران‌اند.

پرسش به‌جا و عمیقی است اگر بپرسیم: آیا می‌توان این نبرد را «عاشورای معاصر» نامید؟ پاسخ این است که نه‌تنها می‌توان بلکه باید چنین دید. عاشورا یک حادثه تاریخی محدود به سال ۶۱ هجری نیست بلکه مکتبی زنده و جاری در بستر تاریخ است مکتبی که هر زمان و هرجا انسانی مظلوم برای دفاع از حق و مقابله با باطل قیام کند آن‌جا کربلاست و آن قیام عاشورا. 

امروز نیز فرزندان این سرزمین همانند یاران سیدالشهدا با ایمان، اخلاص و شجاعت در برابر ظلم ایستادند بی‌آنکه در انتظار پاداشی باشند یا هراسی از جان دادن داشته باشند.

این دفاع اگرچه به لحاظ نظامی زود پایان پیدا کرد اما از نظر فرهنگی و معنوی آغازی است بر یک بیداری و هوشیاری جدید در جامعه. همان‌گونه که خون امام حسین (ع) تا امروز می‌جوشد خون شهدای این نبرد نیز تا سال‌ها ریشه‌های ظلم‌ستیزی، وحدت ملی و حرکت در مسیر حق را در جامعه عمیق‌تر خواهد کرد. این معنای حقیقی دفاع مقدس و عاشورای معاصر است.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر