logo
امروز : پنجشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۴:۲۲
[ شناسه خبر : ۴۵۸۳۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
فریادی برای شنیده‌شدن خواسته‌ها؛

کامیون‌داران زنجانی پیگیر مطالبات به‌حق خود هستند

کامیون‌داران-زنجانی-پیگیر-مطالبات-به‌حق-خود-هستند
مطالبات کامیون‌داران زنجانی، خواسته‌ای به‌حق و فریادی برای بقاست. افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها، از لاستیک گرفته تا قطعات یدکی، از سوخت تا دستمزد، آنان را به مرز فروپاشی رسانده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ کامیون‌داران ستون فقرات اقتصاد حمل‌ و نقل کشور هستند مردانی که روز و شب را در دل جاده‌ها می‌گذرانند تا چرخ زندگی بچرخد و بسیاری از نیازها برطرف شود.

بیشتر بخوانید

 در گرمای سوزان تابستان و سرمای استخوان‌سوز زمستان، پشت فرمان می‌نشینند و بار مسئولیت یک کشور را بر دوش می‌کشند و اما سهم آنان از این زحمت بی‌پایان تنها خستگی و فرسودگی است، نه حمایتی واقعی، نه صدایی که دردشان را فریاد بزند.

خواسته کامیون‌داران، خواسته‌ای صنفی نیست، فریادی برای بقاست. افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها، از لاستیک گرفته تا قطعات یدکی، از سوخت تا دستمزد، آنان را به مرز فروپاشی رسانده است. بیمه‌ای که هزینه‌بر است سهمیه سوخت ناکافی، کاهش یارانه‌ها و بی‌ثباتی درآمد، زخم‌هایی‌ هستند که دیگر مرهمی نمی‌پذیرند. این‌ها نه خواسته‌های لوکس، بلکه حداقل حقوق انسانی و شغلی آن‌هاست.

چه زمانی قرار است صدای این قشر زحمتکش شنیده شود؟ تا کی کامیون‌داران باید هزینه‌های بی‌تفاوتی مسئولان را از جان و مال خود بپردازند؟ وقت آن رسیده که دولت و نهادهای مسئول، به جای وعده‌های بی‌اثر، اقدام واقعی و شفاف در حمایت از این قشر حیاتی کشور انجام دهند.

پیگیر مطالبات کامیون‌داران هستیم 

سعید مصطفوی، رئیس اتحادیه کامیون‌داران استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی «موج‌رسا» با بیان اینکه در روزهای اخیر کامیون‌داران زحمت‌کش استان زنجان در واکنش به مشکلات و چالش‌هایی که سال‌هاست بر دوش آن‌ها سنگینی می‌کند، اعتراضاتی را مطرح کرده‌اند، اظهار کرد: برخلاف برخی شایعات این قشر پرتلاش نه به دنبال اعتصاب بلکه خواستار رسیدگی جدی به مطالبات به‌حق خود هستند.

وی با بیان اینکه مشکلات متعدد صنفی از جمله افزایش بی‌رویه نرخ حق بیمه، کاهش چشمگیر یارانه‌های دولتی، محدودیت در سهمیه سوخت، گرانی افسارگسیخته لاستیک و لوازم یدکی و همچنین افزایش شدید هزینه‌های جاری و دستمزدها، فشار مضاعفی را بر معیشت این رانندگان وارد کرده است، بیان کرد: در کنار این موارد پرداخت کمیسیون‌های اضافی و بعضاً غیرقانونی به باربری‌ها و دلالان حمل‌ و نقل نیز از دیگر دغدغه‌های این صنف است که موجب شده بخش بزرگی از درآمد آن‌ها به جای تأمین خانواده، صرف هزینه‌های واسطه‌گری شود.

رئیس اتحادیه کامیون‌داران استان زنجان با اشاره به اینکه این مسائل در کنار بی‌ثباتی اقتصادی عرصه را بر کامیون‌داران تنگ کرده و ادامه فعالیت را برای بسیاری از آنان دشوار و حتی غیرممکن ساخته است، ابراز کرد: ما ضمن حمایت از خواسته‌های منطقی و قانونی این قشر زحمت‌کش به‌صورت جدی پیگیر حل مشکلات آنان هستیم و بارها مطالبات آن‌ها را به گوش مسئولان مربوطه رسانده‌ایم.

وی اضافه کرد: لازم است مسئولان در سطوح مختلف با درایت، مسئولیت‌پذیری و آگاهی کامل، در مسیر اصلاح و بهبود شرایط این صنف گام بردارند چراکه کامیون‌داران ستون فقرات حمل‌ و نقل کشور هستند و بی‌توجهی به آن‌ها عواقب گسترده‌ای برای اقتصاد ملی در پی خواهد داشت.

رئیس اتحادیه کامیون‌داران استان زنجان گفت: از مسئولان انتظار داریم هرچه سریع‌تر راهکارهای عملیاتی و اثربخش برای رفع مشکلات این قشر پرتلاش تدوین و اجرا کنند.

مطالبات رانندگان با تدبیر به‌جا حل شود

در ادامه قاسمی کامیون‌دار زنجانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «موج‌رسا» با بیان اینکه رانندگان کامیون به‌عنوان یکی از زحمت‌کش‌ترین اقشار جامعه امروز با مشکلات متعددی دست‌ و پنجه نرم می‌کنند که ادامه فعالیت را برایشان بسیار دشوار کرده است، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های این قشر کمبود و گرانی شدید روغن موتور است که بدون آن عملاً فعالیت کامیون‌داران مختل می‌شود.

وی با بیان اینکه افزایش سرسام‌آور قیمت روغن در کنار سایر هزینه‌ها فشار اقتصادی سنگینی را به دوش رانندگان تحمیل کرده است، ادامه داد: گران شدن بی‌رویه لاستیک نیز مشکل بزرگ دیگری است به‌طوری‌که قیمت هر جفت لاستیک که سال گذشته حدود ۳۰ میلیون تومان بود امسال به بیش از ۶۵ تا ۷۰ میلیون تومان رسیده است.

کامیون‌دار زنجانی با اشاره به اینکه این افزایش چند برابری نه‌تنها توجیه منطقی ندارد، بلکه قدرت ادامه کار را از رانندگان سلب کرده است، بیان کرد: چگونه می‌توان انتظار داشت راننده‌ای با این هزینه‌های سنگین به فعالیت خود ادامه دهد؟

وی اضافه کرد: هزینه بیمه نیز افزایش چشمگیری داشته است و رانندگان در سال گذشته ماهانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بابت بیمه پرداخت می‌کردند که امسال این مبلغ به حدود ۴ میلیون تومان رسیده است.

کامیون‌دار زنجانی ادامه داد: آیا این انصاف است؟ آیا شایسته است که قشری که در سرما و گرما جاده‌ها را برای تأمين نیازهای کشور می‌پیماید، چنین فشاری را تحمل کند؟ نبود امنیت در جاده‌ها نیز باعث شده بسیاری از رانندگان با نگرانی اقدام به باربری کنند. سرقت، ناامنی و نبود نظارت کافی در مسیرهای بین‌شهری، تهدیدی جدی برای جان و مال رانندگان است.

قاسمی با بیان اینکه همچنین کمیسیون‌های سنگین شرکت‌های باربری سود زحمت این قشر را عملاً به جیب دلالان روانه می‌کند، گفت: ما رانندگان کامیون هیچ‌گاه دست از نظام جمهوری اسلامی نکشیده و نخواهیم کشید، اما این به معنای نادیده گرفتن مشکلات ما نیست.

وی گفت: ما اعتصاب نکرده‌ایم بلکه اعتراض داریم و اعتراض به وضعیتی که دیگر قابل تحمل نیست. این مشکلات محدود به استان زنجان نیست، بلکه مشکلی سراسری است. از مسئولان انتظار داریم با درایت، برنامه‌ریزی و اقدامی فوری، به وضعیت اسف‌بار این قشر زحمت‌کش رسیدگی کنند.

کامیون‌دار زنجانی ابراز کرد: راننده کامیون، ستون فقرات حمل‌ و نقل کشور است و نباید فراموش شود و مطالبات آن با تدبیر به جا حل شود.

 

تورم فشار اقتصادی سنگینی به کامیون‌داران وارد کرده است  

محبی یکی دیگر از کامیون‌داران زنجانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «موج‌رسا» با بیان اینکه کامیون‌داران زنجانی ضمن تأکید بر پیروی از ولایت فقیه و حفظ نظم اعلام می‌کنند که تاکنون هیچ اعتصابی در این صنف صورت نگرفته و تنها به‌منظور بیان مشکلات و درخواست همکاری از مسئولان اعتراض مسالمت‌آمیز خود را اعلام می‌دارند، اظهار کرد: با توجه به تورم شدید و شرایط اقتصادی موجود، فشارهای سنگینی بر روی رانندگان و کامیون‌داران وارد شده که این مسئله به‌ویژه در حوزه تأمين هزینه‌های ضروری و روزمره بسیار مشهود است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی این صنف، افزایش بی‌رویه قیمت لاستیک کامیون است، ابراز کرد: لاستیک‌هایی که سال گذشته حدود ۳۰ میلیون تومان قیمت داشتند امسال به بیش از 65 تا 70 میلیون تومان رسیده‌اند و این افزایش بیش از دو برابری، فشار مالی زیادی به رانندگان وارد کرده است.

راننده کامیون زنجانی با اشاره به اینکه  علاوه بر این، هزینه‌های بیمه تأمین اجتماعی نیز به شکل چشمگیری افزایش یافته است اگر سال گذشته هزینه بیمه حدود ۲ میلیون تومان بود امسال این مبلغ به بیش از ۴ میلیون تومان رسیده است، افزود: این در حالی است که با وضعیت اقتصادی فعلی، چگونه یک راننده قادر است ماهانه ۵ میلیون تومان فقط برای بیمه خود پرداخت کند؟

وی تأکید کرد: علاوه بر موارد فوق هزینه‌های جانبی دیگری نیز وجود دارد که از جیب راننده پرداخت می‌شود مانند هزینه‌های کمیسیون و باربری که هنگام حمل بار به نقاط مختلف کشور به صورت رفت و برگشت متحمل می‌شوند.

نرخ کرایه حمل و نقل هیچ تغییری نداشته است

راننده کامیون زنجانی با بیان اینکه این هزینه‌ها نیز به طور قابل‌توجهی بر درآمد رانندگان تأثیر منفی گذاشته و شرایط زندگی و فعالیت آنان را سخت‌تر کرده است، گفت: این در حالی است که نرخ کرایه حمل و نقل هیچ تغییری نداشته است.

محبی با تأکید بر اینکه کامیون‌داران زنجانی از مسئولان مربوطه انتظار دارند ضمن درک وضعیت دشوار این صنف اقدامات عملی و مؤثر در جهت کاهش بار مالی و بهبود شرایط کاری رانندگان انجام دهند، عنوان‌ کرد: این حمایت‌ها می‌تواند شامل کمک به کاهش هزینه‌های بیمه، تأمین سوخت با قیمت مناسب، کنترل قیمت لاستیک و تسهیل روند حمل و نقل باشد.

وی گفت: هدف ما حفظ استمرار خدمات حمل و نقل و همچنین ارتقاء رفاه و امنیت شغلی رانندگان است. امیدواریم با همکاری و همدلی مسئولان، مشکلات موجود برطرف شده و فضای کاری بهتری برای کامیون‌داران فراهم شود چراکه حل شدن مشکلات کامیون‌داران از مطالبات آنان بوده و کمک به اقتصاد کشور است.

کامیون‌داران دیگر نای فریاد ندارند تورم سنگین بر آنان غلبه کرده است و سکوتشان فریاد خاموشی‌ است که اگر شنیده نشود چرخه اقتصاد با مشکلات متعدد روبه‌رو خواهد شد و باید همفکری لازم انجام شده تا مشکلات مربوطه در این حوزه برطرف شود.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر