logo
امروز : شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۴ ساعت ۲۰:۵۷
[ شناسه خبر : ۴۵۷۷۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
معاون وزیر راه و شهرسازی:

متخصصان داخلی رادار ایرانی ساختند

متخصصان-داخلی-رادار-ایرانی-ساختند
معاون وزیر راه و شهرسازی از ساخت نخستین رادار فرودگاهی تمام ایرانی توسط متخصصان داخلی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا» به نقل از راه‌دانا؛ محمد امیرانی از ساخت نخستین رادار فرودگاهی تمام ایرانی توسط متخصصان داخلی خبر داد و گفت: این پروژه بزرگ توسط متخصصان الکترونیک هواپیمایی(ATSEP) شرکت فرودگاه‌ها و متخصصان دانشگاه صنعتی اصفهان به اتمام رسید.

بیشتر بخوانید

وی در آئین بهره‌برداری همزمان از طرح‌های وزارت راه و شهرسازی در فرودگاه آیت‌الله جمی آبادان، ضمن گرامیداشت چهل‌و‌سومین سالروز نصر عظیم خرمشهر، اظهار کرد: امروز به‌یُمن این مناسبت غرورآفرین، شاهد افتتاح و بهره‌برداری از ۱۰ پروژه فرودگاهی و هوانوردی به ارزشی بالغ بر ۶/۹ میلیون یورو هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به پروژه‌های فرودگاهی قابل افتتاح در سالروز آزادسازی خرمشهر، افزود: امروز شاهد افتتاح پروژه در فرودگاه‌های بوشهر، امام‌خمینی، شاهرود، ایلام، شیراز، جیرفت، یاسوج و نیز مهم‌ترین پروژه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران یعنی طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی اولین رادار بومی فرودگاهی MSSR_MODE S فرودگاه آیت‌الله جمی آبادان هستیم که به‌منظور افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه ملی، در محل سایت رادار فرودگاه شهید آیت‌الله جمی آبادان حضور پیدا کرده‌ایم.

وی درخصوص اهمیت پروژه بزرگ افتتاح و بهره‌برداری رادار فرودگاه آبادان، اظهار کرد: با توجه به قدمت و فرسودگی سامانه‌های راداری کشور و ایجاد افزونگی و ارتقاء پوشش راداری در منطقه جنوب‌غرب، این سامانه راداری در فرودگاه آیت‌الله جمی آبادان، مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

امیرانی تصریح کرد: با توجه به‌وجود تحریم‌های ظالمانه دشمن، برای این پروژه بزرگ به‌توان متخصصان و فرزندان این کشور اعتماد کردیم و مطالعه، طراحی و ساخت رادار بومی را از سال ۱۳۹۸ با مشارکت متخصصان الکترونیک هواپیمایی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و پژوهشکده فاوا دانشگاه صنعتی اصفهان، آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه از سال ۱۴۰۲ عملیات سیویل‌وُرک(عملیات آماده‌سازی زیرساخت) و نصب و راه‌اندازی آنتن و سیستم رادار MSSR با تکنولوژی MODE S آغاز شده است، اظهار کرد:  از مرداد ۱۴۰۳ آزمون‌های فنی و عملیاتی مربوط به این پروژه آغاز و در حال حاظر به‌‌مناسبت سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر آماده افتتاح و بهره‌برداری با دستور رئیس جمهور شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به مزایای رادار MSSR  MODE  S فرودگاه آبادان برای کشور، ابراز کرد: بومی‌سازی ساخت رادارهای MSSR فرودگاهی، پشتیبانی از سامانه راداری اهواز و افزایش پوشش راداری جنوب‌غرب کشور به‌منظور ارتقاء ایمنی پروازهای داخلی و عبوری، استفاده از تکنولوژی MODE S که دارای قابلیت آشکارسازی بهتر و دقیق‌تری بوده و اطلاعات بیش‌تری از پرواز را در اختیار کنترلر ترافیک هوایی، قرار می‌دهد. این درحالی است که با این پروژه به‌میزان حدود ۸۰۰ هزار یورو صرفه‌جویی ارزی شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: این رادار درصورت بازاریابی مناسب، قابلیت فروش و خدمات پس‌ازفروش به کشورهای خارجی را خواهد داشت.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر