logo
امروز : یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ ساعت ۱۸:۱۲
[ شناسه خبر : ۴۵۵۷۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدرس دانشگاه مطرح کرد:

بهبود آموزش دانش‌آموزان با هوش مصنوعی

بهبود-آموزش-دانش‌آموزان-با-هوش-مصنوعی
مدرس دانشگاه گفت: هوش مصنوعی نه‌تنها یک فرصت، بلکه یک ضرورت در نظام آموزشی مدرن است، اما موفقیت آن منوط به مدیریت چالش‌ها، سرمایه‌گذاری در توسعه ابزارهای بومی و حفظ نقش محوری معلمان به‌عنوان راهنمایان فرآیند یادگیری است.

محمدرضا نجفلی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ گفت: هوش مصنوعی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تکنولوژی‌های امروزه به سرعت در حال توسعه و رشد است. با توجه به اینکه آینده جهان در دستان نسل جوان است، آموزش دانش‌آموزان در زمینه هوش مصنوعی می‌تواند مهم‌ترین ابزار برای آماده‌سازی آن‌ها برای آینده باشد، با این حال، آموزش در این زمینه نیازمند روش‌های مناسب و کارآمدی است.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه بنا بر تحقیقات، بازار هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۵ به صنعت ۱۹۰ میلیارد دلاری تبدیل خواهد شد، افزود: هوش مصنوعی به‌عبارتی شبیه‌سازی کامپیوتری هوش انسانی است که می‌تواند در روند یادگیری، تجربیات منحصربه‌فردی را برای فراگیران ایجاد کرده و آموزش را ثمربخش‌تر کند. فناوری یاد شده در حال رشد و توسعه سریع در حوزه آموزش است و روش‌های آموزش مبتنی بر هوش مصنوعی نیز در حال به‌روزرسانی مداوم است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه هدف نهایی از مداخله هوش مصنوعی در فرآیند آموزش، افزایش میزان یادگیری، بهبود اثربخشی آموزش و ارائه آموزش‌های شخصی‌سازی شده و کارآمدتر به کاربران است، تصریح کرد: امروزه در قالب ابزارهایی مانند Chat GPT،MusicLM Google، ChatSonic و Chinchilla استفاده می‌شود. این ابزارها در حوزه‌های مختلف مانند تولید محتوا، برنامه‌نویسی، ساخت ویدئو، یادداشت‌برداری، تهیه اسلاید آموزشی، تولید تصاویر دلخواه و تحلیل داده‌ها به متخصصان کمک می‌کنند، آموزش نیز از این حوزه‌ها مستثنی نیست و می‌توان فرایندهای بسیار پیچیده تدریس را با کمک آن سر و سامان داد.

وی با بیان اینکه طبیعتاً هر تکنولوژی به‌دنبال نیاز و کمبودی به وجود آمده است، تأکید کرد: هوش مصنوعی نیز برای معلمان و حتی دانش‌آموزان، مسیری برای دستیابی به امکانات متعدد فراهم می‌کند و مزایای بسیاری دارد.

نجفلی افزود: دسترسی دائمی به یک سیستم آموزش و یادگیری مبتنی بر پرسش و پاسخ، شخصی‌سازی کردن و سازگاری روش‌های آموزشی برای دانش‌آموزان که باعث کاهش فشار کاری بر معلمان، افزایش سرعت در طراحی روش‌های تدریس یا تحلیل اطلاعات، توانایی بالا در تعامل با دانش‌آموزان کم‌توان، طراحی سیستم آموزش، تدریس و ارزیابی مختص شرایط ویژه (مثلا دانش‌آموزان دچار اختلال یادگیری)، کاهش نیاز به متخصص بودن معلمان در زمینه‌های متنوع و جلوگیری از اتلاف هزینه و انرژی از مزایای این فناوری است.

وی به معایب این طرح نیز گریزی زد و یادآور شد: احساس بی‌نیازی دانش‌آموز به معلم و کلاس، استفاده دانش‌آموزان از هوش مصنوعی در پاسخ به تمرینات، ضعیف بودن هوش مصنوعی در زبان فارسی و امکان بروز تقلب علمی و تشدید نابرابری آموزشی از معایب این فناوری است، که می‌توان با آموزش‌های رسانه‌ای و استفاده از اساتید هوش مصنوعی و برگزاری کارگاه‌های عملی فناوری برای معلمان و اساتید معایب و چالش‌ها را کاهش داد.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر