ارتقاء وضعیت معلمان وظیفه حاکمیت است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موجرسا»؛ محسن صادقی، استاندار زنجان روز پنجشنبه 18 اردیبهشت ماه در مراسم تجلیل از معلمان نمونه استان که در سالن مهرانه زنجان برگزار شد، ضمن تبریک هفته معلم با بیان اینکه معلمان در تربیت نسل آینده و ارتقاء سرمایه اجتماعی کشور نقش بیبدیلی دارند، گفت: معلمان همچنان از جایگاه والایی در میان مردم برخوردار است و یکی از مهمترین منابع اعتماد عمومی به شمار میروند.
بیشتر بخوانید
وی افزود: هیچ حرفهای به اندازه معلمی در ساختن جامعه و آینده آن تأثیرگذار نیست. معلمان نهتنها وظیفه آموزش را بر عهده دارند، بلکه بسیاری از ارزشها، باورها و مفاهیم بنیادین را به نسلهای جوان منتقل میکنند.
استاندار زنجان با بیان اینکه معلمان الگوهای فکری و رفتاری جامعه را شکل میدهند، عنوان کرد: نقش آنها در تغییرات اجتماعی و ایجاد امید به آینده، نقشی تعیینکننده است. به همین دلیل گرامیداشت هفته معلم نباید در قالب یک مراسم کلیشهای محدود شود؛ بلکه فرصتی برای ارج نهادن به جایگاه اندیشه، دانایی و تعلیم و تربیت است.
وی با اشاره به شعار محوری امسال «برای معلم، برای ایران»، این شعار را مفهومی عمیق و گفتمانساز دانست و ابراز کرد: این عبارت تنها یک جمله تبلیغاتی نیست، بلکه باید بهعنوان موضوعی برای گفتگو در میان اندیشمندان و نخبگان کشور مطرح شود.
صادقی اضافه کرد: این شعار فقط یک جمله نیست، بلکه گفتمانی است که باید میان اندیشمندان به گفتگو گذاشته شود. این شعار یک پیوند معنادار بین پیشرفت ملی و کرامت حرفهای معلمان را یادآوری میکند.
وی همچنین با اشاره به مطالبات معلمان افزود: همانگونه که جامعه از معلمان انتظار دارد نسل آینده را تربیت کنند، معلمان نیز حق دارند خواستهها و دغدغههای صنفی و معیشتی خود را مطرح کنند. حل مشکلات نظام آموزشی و ارتقاء وضعیت معلمان وظیفه مسئولان و حاکمیت است و این موضوع در اولویت برنامههای استان و کشور قرار دارد.
استاندار زنجان عدالت آموزشی را یکی از محورهای اصلی دولت دانست و گفت: تلاش برای توسعه فضاهای آموزشی و مدرسهسازی در این مسیر بسیار اهمیت دارد. خیران مدرسهساز در استان زنجان با انگیزه بالا در این حوزه فعال هستند و اقدامات ارزشمندی انجام دادهاند.
وی ادامه داد: امید است با همدلی، همافزایی و تسهیلگری در امور آموزشی آیندهای روشن برای فرزندان این سرزمین رقم بخورد. آموزش و پرورش مسئولیتی ملی است و همه دستگاهها و اقشار جامعه باید در مسیر اعتلای آن نقشآفرینی کنند.
نهضت مدرسهسازی در اولویت است
در ادامه ذبیحالله تاراسی، مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه نهضت مدرسهسازی و توسعه فضاهای آموزشی با جدیت دنبال خواهد شد، گفت: ما بر این باوریم که محیطهای آموزشی استاندارد بستر مناسبی برای شکوفایی استعدادها و ارتقاء سطح علمی دانشآموزان فراهم میآورد.
وی با اشاره به سخنان رهبری مبنی بر اینکه ایشان فرمودند «معلم، معمار تمدن آینده است» و «معلم، معمار تمدن نوین اسلامی است»، افزود: این نگاه متعالی، برای ما بصیرتافزایی و مسئولیتآور است تا مطابق با منویات ایشان، در راستای اجرای مطلوب سیاستهای وزارت آموزشوپرورش و اهداف سند تحول بنیادین قدم برداریم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان ادامه داد: امروز آموزشوپرورش در نقطهای ایستاده است که آینده آن به اراده معلمان، حمایت خانوادهها و همدلی ملی برای تحقق عدالت آموزشی وابسته است.
وی با تأکید بر اینکه عدالت آموزشی و دسترسی برابر همه دانشآموزان به امکانات و فرصتهای آموزشی باکیفیت یک ضرورت اجتنابناپذیر برای پیشرفت کشور است، تصریح کرد: دولت وفاق ملی با رویکرد عدالتمحور و بهرهگیری از ظرفیتهای فناورانه، بهویژه هوش مصنوعی، مسیر تحول جدی در نظام تعلیم و تربیت کشور را در پیش گرفته است.
تاراسی با اشاره به اهمیت توسعه فضاهای آموزشی استاندارد در استان زنجان ابراز کرد: محیط آموزشی مناسب بستری برای پرورش استعدادهای دانشآموزان و ارتقاء سطح علمی آنان است. نهضت مدرسهسازی یکی از اولویتهای جدی بوده و با همراهی خیران مدرسهساز، مشارکتهای مردمی و تأکیدات ریاستجمهوری گامهای مؤثری در این مسیر برداشته خواهد شد.
وی همچنین به ضرورت تحول در روشهای آموزشی و پرورشی اشاره کرد و افزود: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند دگرگونی در نگرشها، شیوهها و مناسبات یادگیری هستیم. در کنار آموزش دروس، مهارتهایی مانند تفکر انتقادی، مسئولیتپذیری اجتماعی و توانایی تعامل مؤثر در فضای مجازی و دنیای دیجیتال باید به دانشآموزان آموزش داده شود؛ چراکه این مهارتها از ملزومات موفقیت نسل جدید بهویژه نسل Z در عصر فناوری است.
مدیرکل آموزشوپرورش استان زنجان ادامه داد: تحول آموزشی بدون توجه به مسائل پرورشی و هویتیابی دانشآموزان در فضای مجازی و اجتماعی، کامل و ماندگار نخواهد بود. در کنار توسعه فضاهای آموزشی، تقویت امور پرورشی با استفاده از ظرفیت مربیان، مشاوران و مشارکت والدین ضرورتی جدی در برابر آسیبهای اجتماعی و فرهنگی امروز است.
وی به نقش مؤثر والدین در پیشبرد برنامههای آموزشی و پرورشی اشاره کرد و گفت: ما در استان زنجان تلاش خواهیم کرد تعامل فعالتر انجمن اولیا و مربیان را برقرار کنیم و از همراهی خانوادهها برای ساختن محیطی ایمن و بانشاط در مدارس بهره ببریم.
سرانه آموزشی پایینتر از میانگین است
نبیالله محمدی، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر نقش بیبدیل معلمان در هدایت نسل آینده و تربیت انسانهای شایسته گفت: وقتی یک معلم به درجه والایی از بصیرت و آگاهی میرسد، دیگر نیازی به القاب و عناوین ندارد. شخصیت و منش او خود گویای ارزش و مقامش در جامعه است.
وی با بیان اینکه همواره آرزو داریم معلمان از طول عمر همراه با عزت، سلامت، برکت و عاقبتبهخیری برخوردار باشند، افزود: اگر روزی معلمی از این دنیا برود، مقام او همچون مقام شهداست؛ چرا که معلمی شغل انبیاست و رسالت تعلیم و تربیت از جایگاه والایی برخوردار است.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت آموزشی استان زنجان تصریح کرد: در حوزه توسعه فضاهای آموزشی دولت و مجلس شورای اسلامی همکاریهای خوبی داشتهاند و در قانون بودجه سال ۱۴۰۴ مصوبات قابل توجهی برای بهبود شرایط مدارس و فضاهای آموزشی پیشبینی شده است.
وی ابراز کرد: در حال حاضر سرانه آموزشی در شهر زنجان پایینتر از میانگین استان است و این مسئله نیازمند توجه و اقدام جدی است. توسعه متوازن شهری به این معناست که همانگونه که ساخت و ساز مسکن و آپارتمانسازی رونق دارد، باید به مدرسهسازی و فراهم کردن زیرساختهای فرهنگی و آموزشی نیز توجه شود.
محمدی با اشاره به فعالیتهای انجام شده در زمینه ارتقاء سرانه آموزشی و رفع کمبودهای موجود اشاره کرد و ادامه داد: ما در مجلس پیگیر مسائل و مشکلات معلمان و فرهنگیان هستیم؛ از جمله همسانسازی حقوق بازنشستگان، پرداخت معوقات فرهنگیان و افزایش مشارکت خیرین مدرسهساز استان که نقش بهسزایی در توسعه فضاهای آموزشی دارند.
انتهای خبر/