logo
امروز : شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۴ ساعت ۱۹:۳۶
[ شناسه خبر : ۴۵۱۹۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مدیرعامل انبارهای عمومی و خدمات گمرکی:

همکاری‌ با توسعه پارک‌های لجستیکی انجام شود

همکاری‌-با-توسعه-پارک‌های-لجستیکی-انجام-شود-
مدیرعامل انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران گفت: همکاری‌های جدی‌تری در زمینه توسعه پارک‌های لجستیکی صورت گیرد. چراکه انبارهای عمومی و خدمات گمرکی، به‌عنوان حلقه اتصال زنجیره لجستیک کشور آماده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ امید حسین ابیانه‌نظری در همایش منطقه‌ای پتانسیل‌ها و ترانزیت و هاپ لجستیکی در ایران و استان زنجان که در سالن همایش اتاق بازرگانی زنجان برگزار شد با بیان اینکه اتاق بازرگانی از سال ۱۳۴۰ توسط بانک‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای آن دوران پایه‌گذاری شده است، اظهار کرد: اتاق بازرگانی می‌تواند اقدامات بسیار مؤثر و ارزنده‌ای را برای کشور پیش ببرد و نقش مهمی در رقم زدن اتفاقات بزرگ ایفا کند.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه این مجموعه در حال حاضر در ۸۸ نقطه از کشور خدمات‌رسانی می‌کند و بخش قابل‌توجهی از این مراکز، پارک‌های لجستیکی هستند که نقش ویژه‌ای در تسهیل جریان کالا و خدمات دارند، گفت: در حال حاضر سهم لجستیک از تولید ناخالص داخلی کشور تنها ۸ درصد است.

مدیرعامل انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران با تأکید بر اینکه عدد بیان شده در کشورهای همسایه بسیار بالاتر است. این آمار نشان‌دهنده آن است که نیازمند ورود جدی‌تر بخش خصوصی به این عرصه هستیم، گفت: ایران با توجه به موقعیت ژئوپولیتیکی ویژه‌ای که دارد، می‌تواند بهره اقتصادی بسیار بیش‌تری از صنعت لجستیک ببرد. به همین دلیل ضروری است که بخش خصوصی به این جمع‌بندی برسد که سرمایه‌گذاری در این بخش یک فرصت طلایی محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: اگرچه حمل‌ و نقل در کشور در حال گسترش است اما تا زمانی که مبادی ورودی و خروجی برای این حمل‌ونقل به شکل استاندارد و مدرن فراهم نشود ارزش‌افزوده مطلوب حاصل نخواهد شد.

ابیانه‌نظری با اشاره به اینکه در این راستا انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران برنامه‌ریزی کرده است تا حجم ورود کالاها را به میزان ۱۰ برابر نسبت به گذشته افزایش دهد، عنوان کرد: استفاده از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در توسعه لجستیک و خدمات گمرکی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

وی با اشاره به اینکه ما در پی ایجاد مجموعه‌ای هستیم که بتواند با تکیه بر فناوری‌های پیشرفته، شتاب توسعه را چندین برابر کند، ادامه داد: همکاری‌های جدی‌تری در زمینه توسعه پارک‌های لجستیکی صورت گیرد و انبارهای عمومی و خدمات گمرکی، به‌عنوان حلقه اتصال زنجیره لجستیک کشور آماده است تا با همه نهادها و فعالان بخش خصوصی همکاری کرده و فرآیندهای موجود را تسهیل کند.

ایستگاه راه‌آهن زنجان فعال‌ترین ایستگاه‌های کشور است

در این میان حسین بازرگانی لجستیک اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه خبر انعقاد قرارداد انبارهای عمومی با شرکت جمهوری کشور، خبر بسیار خوبی برای بخش حمل‌ و نقل و تجارت داخلی محسوب می‌شود، اظهار کرد: این اقدام می‌تواند نقش مهمی در توسعه زیرساخت‌های انبارداری و افزایش ظرفیت لجستیکی کشور داشته باشد.

وی با بیان اینکه معاف شدن حمل‌ و نقل از مالیات بر ارزش‌افزوده یکی دیگر از دستاوردهای مهم در این حوزه است، افزود: این اتفاق می‌تواند به کاهش هزینه‌های حمل‌ و نقل افزایش رقابت‌پذیری شرکت‌ها و در نهایت رونق اقتصادی کشور منجر شود.

لجستیک اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به اینکه تداوم این دستاوردها برای شرکت‌های حمل‌ و نقل بسیار حیاتی است و باید سیاست‌های حمایتی در این زمینه استمرار یابد، ابراز کرد: استان زنجان با قرار گرفتن در مرکز جغرافیایی کشور، جایگاه ویژه‌ای در حوزه حمل‌ و نقل دارد.

وی گفت: ۶۰ درصد تولید داخلی کشور در شعاع ۴۰۰ کیلومتری زنجان قرار گرفته و این استان میزبان شرکت‌های بزرگی در زمینه حمل‌ و نقل و لجستیک است.

لجستیک اتاق بازرگانی زنجان ادامه داد:‌ به‌عنوان نمونه، ۶ شرکت بزرگ زنجانی صاحب ناوگان‌های عظیمی هستند و یکی از این شرکت‌ها بزرگ‌ترین ناوگان حمل سوخت و مواد نفتی کشور را با ۲۵۰ دستگاه تریلی تانکر در اختیار دارد.

لجستیک اتاق بازرگانی زنجان اضافه کرد: از طرفی فرودگاه زنجان به دلیل ایمنی بالا و استقرار مرز هوایی و گمرک، ظرفیت‌های زیادی برای توسعه صادرات و واردات هوایی فراهم کرده است.

بازرگانی بیان کرد: همچنین ایستگاه راه‌آهن زنجان یکی از فعال‌ترین ایستگاه‌های کشور است و مقصد ۷۰ درصد بارهای وارداتی کشور محسوب می‌شود که نشان از اهمیت فوق‌العاده این استان در زنجیره تأمین کالاهای وارداتی دارد.

وی با اشاره به اینکه از سوی دیگر تمایل کشورهای پاکستان و امارات به استفاده از کریدور شمال-جنوب که از خاک ایران عبور می‌کند، و همچنین برنامه‌ریزی روسیه برای بهره‌گیری از این مسیر، اهمیت ژئوپلیتیکی زنجان را بیش از پیش افزایش داده است، ابراز کرد: امارات و پاکستان علاوه بر شمال-جنوب، به استفاده از کریدور شرق-غرب نیز علاقه‌مندند که بخش مهمی از این مسیر از استان زنجان می‌گذرد. آسیای میانه نیز برای کوتاه‌تر کردن مسیر حمل کالا به اروپا، به شدت به کریدور شرق-غرب وابسته است.

لجستیک اتاق بازرگانی زنجان افزود: بر اساس آمار رسمی، استان زنجان در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ پس از بندرعباس، بیشترین میزان واردات کالا به کشور را به خود اختصاص داده که این موضوع نشان‌دهنده نقش کلیدی این استان در اقتصاد ملی است.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر