سهم دهکهای پایین در کنکور نگرانکننده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موجرسا»؛ محسن صادقی روز شنبه 23 فروردین ماه در جلسه شورای آموزش و پرورش زنجان با تأکید بر اهمیت سند تحول در نظام آموزشی و با بیان اینکه در سال جدید ۱۴ هزار متر مربع فضای آموزشی در دست ساخت داریم، گفت: این اقدام نشاندهنده عزم جدی ما برای بهبود شرایط آموزشی در استان است.
بیشتر بخوانید
وی همچنین به وضعیت فعلی مدارس اشاره کرد و افزود: ما با کمبود فضاهای آموزشی مواجه هستیم بهعنوان مثال در حال حاضر ۱۲ مدرسه ۱۲ کلاسه و ۲۰ مدرسه ۶ کلاسه نیازمند نهضت مدرسهسازی و جهش جبرانی هستند.
استاندار زنجان با اشاره به اینکه برای جبران این فاصلهها نیازمند توجه به منابع مالی جدید و مولدسازی هستیم، عنوان کرد: از همه بخشهای مختلف جامعه خواستاریم تا در این راستا همکاری کنند.
وی اضافه کرد: برنامههای هفته معلم باید فراتر از دستورکارهای ثابت و کلیشهای باشد و نیازمند نوعی نوآوری است. در این راستا پیشنهاد میشود که در قالب یک سامانه جوایزی برای معلمان تعیین شود. برای مثال میتوان برنامهای طراحی کرد که در آن معلم نمونه از نگاه دانشآموزان و همسران آنها معرفی شود، این رویکرد میتواند به شناسایی و تقدیر از معلمان موفق کمک کند.
صادقی با اشاره به نظام ارزیابی در دستگاههای اجرایی از آموزش و پرورش خواست تا در مناطق و مدارس به حفظ و نگهداری فضاهای آموزشی و کیفیت ظاهری آنها توجه بیشتری داشته باشند، تصریح کرد: ما با اقرار یا مبالغه آماری مواجه هستیم. آمار مبنا و اساس نظام برنامهریزی است و باید یک کار پژوهشی دقیق در این زمینه انجام شود.
وی ادامه داد: به دلیل قابلیتهای پایش نیازمند فرایندهایی هستیم که گام اول آن پیشگیری باشد، باید اقدامات لازم را انجام دهیم تا از انحراف دانشآموزان جلوگیری کنیم. در بحث آسیبهای اجتماعی، کار نمایشی و رسانهای میتواند انحراف از معیار باشد. اگر این آسیبها درمان نشود، موجب افزایش انحرافات خواهد شد.
استاندار زنجان با اشاره به اینکه باید در راستای عدالت آموزشی گام برداریم، گفت: بسیاری از استعدادها در دهکهای پایین جامعه هرگز شکوفا نمیشوند و باید پژوهش دقیقی در این زمینه انجام شود. سهم اندک دهک های پایین جامعه در قبولی های کنکور نگرانکننده است.
وی همچنین بر ضرورت حضور کارشناسان امور اجتماعی در مدارس تأکید کرد و ادامه داد: مدیران مدارس باید توجیه شوند تا اهمیت این حضور را درک کنند و بتوانند به سلامت اجتماعی کمک کنند. از شهرداری نیز تقاضا داریم تا از فضاها و ظرفیتهای خود برای افزایش نشاط عمومی در مدارس بهرهبرداری کنند.
صادقی با اشاره به اینکه تمام دستگاهها باید در ابعاد مختلف به آموزش و پرورش کمک کنند، گفت: فقر آماری آموزش و پرورش مانع از احصای جامعه هدف شده است. علوم پزشکی و پزشکی قانونی باید به صورت مشترک آمارها را ارائه دهند تا روندها بررسی شود.
وی با بین اینکه از آموزش و پرورش خواستاریم که حتماً روی برنامهریزی ۱۲ ماه آینده تمرکز کند، اضافه کرد: آموزش و پرورش با دستگاههای دیگر تقسیم کار انجام دهد تا نتایج کار مشخص شود. این رویکرد میتواند به ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش کمک کرده و زمینهساز ایجاد تغییرات مثبت در نظام آموزشی کشور باشد.
انتهای خبر/