لزوم توسعه و تجهیز هنرستانهای ابهر

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موجرسا»؛ مجید مرادی امروز صبح در جلسه شورای اداری آموزش و پرورش ابهر، گفت: پروژه مهر در نهاد تعلیم و تربیت ابر پروژه نام دارد که از ابتدای اسفند آغاز و تا پایان شهریور ادامه پیدا میکند.
بیشتر بخوانید
وی با بیان اینکه طی این مدت مواردی از قبیل، تعداد دانشآموزان، معلمان و فضای آموزشی مورد بررسی قرار میگیرد، افزود: در این پروژه در خصوص فضای آموزشی نیز برنامهریزی صورت میگیرد.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان ابهر با تأکید بر اینکه فضای آموزشی از مسائل مهم و حیاتی آموزش و پرورش است، تصریح کرد: تعداد دانشآموزان شهرستان ابهر در سال ۱۴۰۱، ۳۰ هزار و ۶۳۵ نفر، در سال ۱۴۰۲، ۳۱ هزار و ۴۷۲ نفر، در سال ۱۴۰۳ به ۳۲ هزار نفر رسیده که این آمار نشان میدهد تعداد دانشآموز در حال افزایش است.
وی با اشاره به اینکه سال آینده حداقل ۵۰۰ نفر افزایش دانشآموز خواهیم داشت، تأکید کرد: برای این افزایش جمعیت دانشآموزی باید به فکر فضای آموزشی باشیم.
مرادی خاطرنشان کرد: طبق برنامه توسعه متوازن، آموزش و پرورش موظف است دانشآموزان مقطع دبیرستان را به سمت رشتههای مهارتی و فنی سوق دهد که در کشور ۳۹ درصد در هنرستان و ۵۱ درصد در مدارس متوسطه نظری، در استان زنجان ۴۹ درصد در هنرستان ۵۱ درصد متوسطه نظری و در شهرستان ابهر ۵۵ درصد هنرستان، ۵۵ درصد متوسطه نظری درس میخوانند که این نشاندهنده موفقیت در این عرصه است و توسعه و تجهیز هنرستانها پیش شرط تحقق توسعه متوازن آموزشی است.
وی به معضل تراکم دانشآموزان در کلاسهای درس اشاره کرد و یادآور شد: در شهرستان ابهر از تراکم دانشآموزان ۲۲ نفر میانگین در سال ۱۴۰۱ به ۲۵ نفر در سال ۱۴۰۳ رسیده است، در هنرستان کاردانش ۱۹ درصد در سال ۱۴۰۱، ۲۰ درصد در سال ۱۴۰۲ و ۲۲ درصد در سال ۱۴۰۳ تعداد دانشآموز افزایش پیدا کرده که با توجه به این وضعیت نتوانستیم هنرستانها را از نظر کارگاه، آموزشگاه و تجهیزات افزایش دهیم.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان ابهر به پروژههای عمرانی ناتمام آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهار داشت: افزایش فضای آموزشی در دستور کار قرار گرفته است که از فرمانداری درخواست داریم در شهرستان ابهر در حل مشکلات پیشرو این پروژهها به ما کمک کنند، پروژه فاطمهالزهرا (س) در زمان مدیریت دولت اول محمود احمدینژاد کلنگزنی شده ولی هنوز تمام نشده و ما در نظر داریم این آموزشگاه را به هنرستان تحویل و اگر تا بهار ۱۴۰۴ به ما تحویل داده نشود مجبور به کاهش ثبتنام دانشآموزان خواهیم شد.
وی افزود: هنرستانی در شهر صائینقلعه در سال ۱۳۹۷ کلنگزنی شده و قرار بود سال ۱۳۹۹ تحویل شود ولی تمام نشده و اگر این پروژه به اتمام برسد برخی مشکلات ما حل خواهد شد.
سعید خلجی سرپرست فرمانداری شهرستان ابهر،در جلسه شورای اداری آموزش و پرورش این شهرستان به بررسی وضعیت آموزشی و مشکلات موجود در این حوزه پرداخت و گفت: توسعهای که در سالهای ۷۰ تا ۷۵ در ابهر رخ داده موجب خروج شهر از حالت سنتی و حرکت به سمت مدرنیته شده است، با این حال پس از این دوره، غفلتهایی در زمینههای مختلف، به ویژه در حوزه آموزش و پرورش صورت گرفته که سبب عقبافتادگی شهرستان شده است.
وی با بیان اینکه یکی از چالشهای اصلی شهرستان ابهر، تراکم بالای دانشآموزان در برخی مدارس و کمبود فضاهای آموزشی مناسب است، عنوان کرد: برنامهریزی و اقدام فوری برای رفع این مشکلات ضروری است و در حالی که ما شاهد پیشرفتهای زیادی در زیر ساختهای شهری هستیم، اما در زمینه آموزش و پرورش با چالشهای جدی روبهرو هستیم که نیاز به توجه فوری دارند.
سرپرست فرمانداری شهرستان ابهر همچنین به مشکلات ناشی از عدم مقاومسازی مدارس اشاره کرد و یادآور شد: بسیاری از مدارس این شهرستان نیاز به بازسازی و مقاومسازی دارند تا بتوانند شرایط مناسبی برای یادگیری دانشآموزان فراهم کنند.
وی افزود: ما باید به این نکته توجه کنیم که آینده هر جامعهای به آموزش و پرورش آن بستگی دارد و بنابراین باید تمام تلاش خود را برای بهبود شرایط آموزشی به کار بگیریم.
خلجی با توضیح اهمیت جمع آوری داده ها از وضعیت موجود از مدیریت آموزش و پرورش درخواست کرد لیست دقیقی از وضعیت مدارس، تعداد دانشآموزان و امکانات موجود ارائه دهند چرا که جمعآوری اطلاعات دقیق از وضعیت آموزشی شهرستان بسیار حائز اهمیت است و ما باید بتوانیم با استفاده از این اطلاعات، برنامهریزیهای لازم را برای رفع کمبود ها و نواقص انجام دهیم.
وی همچنین به اهمیت استفاده از ظرفیتهای قانونی اشاره کرد و گفت: با توجه به تبصره قانون ۱۰۰، امکان تأمین مالی پروژههای آموزشی وجود دارد و ما باید از تمام ظرفیتها و منابع موجود برای رفع مشکلات آموزشی استفاده کنیم و هیچ فرصتی را نباید از دست بدهیم.
سرپرست فرمانداری شهرستان ابهر در پایان بر لزوم همکاری بین ادارات مختلف تأکید کرد و افزود: تنها با همکاری و همفکری میتوانیم به حل مشکلات موجود در حوزه آموزش و پرورش بپردازیم و باید یک تیم قوی از مدیران و مسئولان تشکیل دهیم تا بتوانیم با همفکری و همکاری، راهکارهای مؤثری برای رفع چالشها پیدا کنیم.
انتهای خبر/