
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موجرسا»؛ با رسیدن موسم انتخابات شورای شهر افراد زیادی به دلایل مختلف خود را برای ثبتنام در انتخابات شورای شهر آماده میکنند. بدویترین و سنتیترین اقدامات در چنین مواقعی معرفی شخص توسط خود یا برخی دوستان و نزدیکان به دیگران و سایر شهروندان برای رأیآوری است. بدینمعنی که از نظر شخص فقط قصد ورود به عرصه انتخاب و شناساندن خود به دیگران کارهای کافی و لازم برای موفقیت در انتخابات است.
بیشتر بخوانید
این دیدگاه خود یک نقص بزرگ دارد چرا که فقط موفقیت در انتخابات و رأیآوری و نشان دادن اقبال مردم برای نامزد انتخابات مهم است و گویا صرفاً ورود به شورا ملاک است.
پس از ۶ دوره از انتخابات شورای شهر و شکستهای فراوان و ایجاد نارضایتیها در مردم با اعمال خلاف برخی شوراها و ورود دستگاه قضایی بازداشت دستگیری و زندانی شدن برخی شوراها و شهرداران در کشور و در نهایت ناامیدی مردم از مدیریت شهری را فراهم آورده است.
دلایل بسیاری همانند قوانین ناقص، عدم نظارت کافی بر اجرای قوانین، عدم اهتمام شهرداریها به جانشینپروری و همچنین عدم تمایل شوراها به آموزش و تربیت نسل جدیدی از شوراها و مدیران شهری و حتی عدم اعتقاد به آموزش خودشان در طول چهار سال خدمت، همگی باعث شده وضعیت کنونی مدیریت شهری در ۱۴۰۰ شهر کشور رضایتبخش نباشد.
بیش از صدها مورد مقالات علمی در دانشگاهها و نشریات معتبر و تخصصی مدیریت شهری در زمینه شکست شورا و شهرداریها و نیز اعلام نارضایتی مردم از شوراها و شهرداریها به صورت تحلیلی با ارائه آمار و گزارشها در دو دهه اخیر منتشر شده که گواه بر این ادعا است.
خلاصه بسیاری از این مقالات و کتب علمی و تخصصی نشان از عدم توانمندسازی عموم مردم و آموزشهای لازم برای شوراهای در حال کار و همچنین برای مردم مطالبهگر و به خصوص افرادی که میخواهند به انتخابات شورای شهر وارد شوند دارد.
برای آمادگی افرادی که میخواهند به عنوان شورای شهر به شهر خود خدمت کنند چند مرحله بیان میشود:
۱ـ نیت خالصانه برای خدمت
قصد و هدف از چرایی ورود و عرصه خدمت در شورای شهر بسیار مهم است و اینکه فرد در خلوت خود به این مسئله بیندیشد هدف اصلی برای ورود به شورای شهر چیست؟
اگر قائل به خیر و شر در افکار انسان باشیم طبیعتاً افکار مثبت شاخصهای همانند خدمت و افزایش رفاه در شهر را به عنوان نیت اصلی خود تعیین میکند.
از طرفی امیال شیطانی و اغراض نفسانی آدمی را تحریک به جاهطلبی، کسب قدرت و ثروت در عرصه شهری با راههایی همچون زمینخواری، اختلاس، فعالیت جناحی، حزبی و محلگرایی افراطی، قوم و قبیلهای میکند.
خود انسان اولین کسی است که تشخیص میدهد قصد و نیت اصلی خود چیست، در ثانی افرادی که قرار است از وی طرفداری و حمایت کنند و رأی بدهند باید با ساز و کار مناسب، نیت و هدف اصلی وی را دریابند، در غیر این صورت در تمامی اعمال وی در آینده شریک خواهند بود.
۲ـ آموزش، آموزش، آموزش
اما مرحله دوم پس از قصد و هدف متعالی و صادقانه در راه رضایت خدا و خلق خداوند، کسب مهارتهای لازم در زمینه مدیریت شهری است. قبل از آنکه فرد اقدام به معرفی خود به دیگران به عنوان نامزد شوراهای شهر کند، میبایست از لحاظ آشنایی با قوانین و مقررات شهرداری و شورای شهر و همچنین بررسی کارهای انجام شده در شوراهای قبلی اطلاعات کافی در این زمینه را کسب کند.
باید توجه کرد آنچه که بیش از مقررات برای فرد مهم است، کسب مهارتهای مدیریتی، تصمیمگیری، کار تیمی، برنامهریزی و بودجهریزی در زمینه شهری است.
حداقل بیش از ۲۰ مورد موارد تخصصی در زمینه مدیریت شهری وجود دارد همانند مدیریت یکپارچه شهری، مدیریت ساخت و ساز، مدیریت مالی و بودجه، مدیریت بحران شهری، مدیریت فضای سبز شهری، اِلِمان و مبلمان شهری، مدیریت پسماند.
در دوران امروزی چگونه ممکن است فرد بدون اطلاع حداقلی از این گونه موارد جرأت و جسارت ورود به عرصه مدیریت شهری کند.
بدیهی است دانستن این اطلاعات تئوری لازم و ملزوم داشتن تجربه کاری و عملی در این زمینه نیز هست.
در این مورد نیز شهروندان که باید با آرای خود شورای شهر خویش را تعیین کنند باید خودشان شاخصهای مد نظر را دانسته و در زمینههای مربوطه از نامزدهای شوراهای شهر پرسش و پاسخ کنند تا تشخیص دهند علاوه بر نیت صادق و خدمتگزاری، هر یک از نامزدها در زمینههای تخصصی نام برده چه تجارب و اندوختهای دارند؟
بدیهی است شهروندان و به خصوص نخبگان شهری، خود نیز باید حداقل اطلاعاتی در زمینههای تخصصی مدیریت شهری داشته باشند.
۳- برنامهریزی و بودجهبندی
مرحله سوم برای افرادی که میخواهند وارد انتخابات شورای شهر شوند برنامهریزی و داشتن برنامه منطقی در شورای شهر است. در این مرحله هر یک از افراد و نامزدها با توجه به تخصصهای مدیریت شهری میبایست برنامه یک ساله و چهار ساله تدوین کنند.
مرحله بعدی برنامهریزی و بودجهریزی مشترک اعضای ائتلاف با یکدیگر است که وقت زیادی لازم دارد و حداقل یک سال قبل از انتخابات باید انجام شود.
در نهایت گام آخر پس از این مراحل، تبلیغات منطقی، درست، صادقانه خود و ارائه برنامههایشان به شهروندان است.
نکته بسیار مهم، لزوم توکل افراد به خداوند متعال است. فارغ از نتیجهای که در انتخابات رقم میخورد همه شهروندان، گروهها و ائتلافها و همه نامزدهای شورای شهر باید رضای خدا و خلق خدا را در نظر داشته و صرفاً جهت اعتلای شهر خود بکوشند.
برنامهریزی و بودجهبندی برای شورای شهر یک فعالیت کاملاً تخصصی و نیازمند اطلاعات بسیار زیاد و تجارب ارزنده در این مورد است. برنامهنویسی و تدوین برنامههای کوتاهمدت و بلندمدت کاری زمانبر و طولانی است لذا قطعاً باید شک کرد و افرادی که دو سه ماه مانده به انتخابات احساس خدمت قصد ورود به انتخابات میکنند.
شهروندان هوشمند یک شهر هرگز چنین افرادی را برای شورای شهر انتخاب نخواهند کرد!
۴- تشکیل ائتلاف کاری
اقدام چهارم توسط نامزدهای شوای شهر برای ورود به عرصه انتخابات تشکیل تیم کاری و ائتلاف با سایر نامزدها پس از شناسایی اهداف، برنامهها، روحیات، خلقیات یکدیگر و شناختی کامل از یکدیگر است.
تشکیل ائتلاف از ارکان اصلی انتخابات شورای شهر است، طبق بررسیها بیشترین شکست در شورای شهر شهرها اتفاق افتاده که نامزدها قبل از انتخابات از یکدیگر شناختی نداشته و پس از موفقیت در انتخابات به دور یک میز نشسته و خواستند همکاری را شروع کنند.
این نوع از شرکت در انتخابات مساوی است با حداقل یک تا دو سال اختلافنظرها دعواها، شکایتها و در نهایت عقب افتادن کارهای شورای شهر و عدم تحقق نیازهای مردم.
البته در این مسئله مردم نیز مقصر هستند چرا که تک رأی دادن ولو به دوستان و عزیزان خود خیانتی بزرگ به خود آن فرد منتخب است و سپس خیانت به شهر و شهروندان.
افرادی که قبلاً هیچگونه تعاملی با یکدیگر نداشتند همراه همعقیده شدن و همرأی شدن و نگارش برنامه مشترک و مورد قبول یکدیگر بسیار با تأخیر انجام میشود بنابر دلایل ذکر شده هرگز نباید بدون ائتلاف تخصصی علمی وارد انتخابات شورای شهر بشوند.
البته تجارب گذشته در تشکیل ائتلافهای سیاسی به انواع نامهای اصولگرا و اصلاحطلب نیز نشان از شکستهای اینگونه ائتلافها داشته.
۵- تبلیغات کارآمد
مسئله پنجم و پایانی معرفی درست و صادقانه و تبلیغات کارآمد خود و برنامههای خود به عموم مردم است. شهروندان در این سالها پس از چندین دوره انتخابات مختلف، افراد صادق و نیت درست را از سایر افراد و نیتها به خوبی تشخیص میدهند.
ائتلافهای تشکیل شده میبایست به صورت متحد اقدام به معرفی خود برنامههای خود به شهروندان کنند.
عالیترین نوع تبلیغات، ارائه برنامهها با روشهای مدرن گرافیکی، موشن گرافیکیها و اینفوگرافیها در فضای مجازی است.
نامزدهای شورای شهر و ائتلافها هرگز نباید از ارائه برنامه خود به دیگران بهراسند. اگر واقعاً هدف شرکت در انتخابات اعتلای شهر و شهروندان باشد چه خودشان در انتخابات موفق شوند و چه دیگران مهم این است که برنامههای درست و منطقی برای شهر اجرا شود.
مهمترین برنامه برنامهای است که توسعه فرهنگی اجتماعی آموزشی رفاهی بهداشتی تؤمان محقق شود و شهر محل مناسبی برای زندگی باشد.
نکته اساسی در این میان این است که آن مدیریت شهری در این اهداف و برنامهها موفق است که دارای توانمندی در زمینه اقتصاد شهری باشد.
بنابراین فهم درست نامزدهای شورای شهر از اقتصاد شهری، شامل هویت شهر، برندسازی شهر، توسعه گردشگری، توسعه درآمدهای پایدار، جذب سرمایهگذاران خارج از شهر، افزایش انواع درآمدهای شهری به خصوص درآمدهای پایدار، در نهایت موجب رونق اقتصادی شهر میشود.
در بسیاری از ۱۴۰۰ شهر کشور، سرانه مالی شهرداریها (یعنی تقسیم بودجه کل سال شهرداری به جمعیت آن شهر) در حد معقول و منطقی نیست. برای نمونه شهرهایی با جمعیت بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر، در سال ۱۴۰۴ باید سرانه بالای ۱۰ میلیون تومان داشته باشند.
همچنین افزایش بودجه سالانه شهرداری باید متناسب با تورم سالانه باشد و از طرفی درصد عمرانی بودجه باید بیش از درصد جاری بودجه باشد.
در نهایت میزان معوقات و بدهیهای شهرداری در پایان سال باید به حداقل و در عالیترین شکل کلا تصفیه شود.
طبق بررسیها بسیاری از شوراهای شهر در کشور اطلاعات کافی و جامع از اقتصاد شهری ندارند و بنابراین با بودجه کم نمیتوانند برنامههای عمرانی فرهنگی اجتماعی شهر را اجرا کنند.
بنابراین افرادی که دغدغه رونق شهر خود را دارند و میخواهند شهرشان جایی بهتر برای زندگی باشد، صرفاً تصمیمگیری برای ورود به انتخابات شورای شهر و تبلیغات خود کافی نیست.
افراد باید پس از آموزشهای لازم در زمینه مقررات و قوانین مدیریت شهری موارد تخصصی شورایی شهر را کسب کنند.
تکمیلکننده اطلاعات و دانشهای نام برده کسب مهارتهای عملی و تجارب مفید و مرتبط افراد با تخصصهای مدیریت شهری است.
پس از مراحل فوق نامزدهای شورای شهر باید با اصول تیمسازی علمی اقدام به تشکیل ائتلاف کنند و افراد همفکر خود را که اندیشههای نزدیک به یکدیگر دارند، بیابند.
بهزاد آهنگری، کارشناس مسائل مدیریت شهری
انتهای خبر/