logo
امروز : جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۸
[ شناسه خبر : ۴۳۲۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

بی‌توجهی دولت در اعلام قیمت تضمینی، کشاورزان را سردرگم کرده است/ مصرف 7 برابری گندم در ایران نسبت به متوسط جهانی

بی‌توجهی-دولت-در-اعلام-قیمت-تضمینی،-کشاورزان-را-سردرگم-کرده-است-مصرف-7-برابری-گندم-در-ایران-نسبت-به-متوسط-جهانی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اعلام نشدن قیمت تضمینی گندم گفت: بی‌توجهی دولت در اعلام قیمت تضمینی، کشاورزان را سردرگم کرده است.

علی وقف‌چی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه مشکلات اساسی در خصوص بحث مصرف گندم در کشور داریم، اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم که آیا ضرورتی برای واردات گندم در کشور وجود دارد؟ اکنون ما 7 برابر متوسط جهانی گندم و نان مصرف می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از منابع خاکی کشور صرف کشت گندم می‌شود، افزود: باید فکر اساسی در خصوص اینکه آیا ضرورت دارد ما 7 برابر متوسط جهانی گندم مصرف کنیم یا امکان جایگزین برای گندم وجود دارد و ما از آن عافلیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید به سایر نیازهای بدن از جمله ویتامین‌ها و غیره توجه داشت و از قند فاصله گرفت، ابراز کرد: به عنوان مثال سویای مصرفی در ایران نسبت به متوسط جهانی یک بیستم و شیر نیز حدود یک سوم است اما 7 برابر دنیا گندم مصرف می‌کنیم.

وی با بیان اینکه مخالف واردات گندم هستیم، خاطرنشان کرد: در بحث واردات هیئت دولت تصمیم می‌گیرد اما به نظرم ریاست وزیر صنعت بر کارگروه گندم، آرد و نان این نگرانی را به وجود خواهد آورد که به افزایش واردات منجر شود یعنی تاثیرگذار خواهد بود.

وقف‌چی با اشاره به پرداخت نشدن مطالبات گندمکاران و اعلام نشدن قیمت تضمینی عنوان کرد: متاسفانه این موارد بحث‌های ریشه‌ای هستند که دولت توجهی به این موضوعات ندارد و بی توجهی وزارت جهاد کشاورزی نیز  سبب سردرگمی کشاورزان شده است.

وی با تاکید بر اینکه این بی‌توجهی‌ها انگیزه کشاورزان را می‌گیرد، تصریح کرد: به نظرم کشاورزانی که به سمت توسعه بخش کشاورزی می‌روند با مشاهده این وضعیت یعنی عدم پرداخت به موقع مطالبات و اعلام نشدن قیمت تضمینی دلسرد می‌شوند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با ابراز اینکه نتیجه این بی‌توجهی به ضرر کشور تمام می‌شود، اظهار کرد: به طور یقین تولید گندم ما تحت تاثیر این موضوع قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه بارها تذکراتی در این خصوص به دولت داده‌ایم، گفت: متاسفانه اقدام خاصی در این خصوص از ظرف دولت مشاهده نمی‌شود.

//س

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر