تثبیت هویت شهر با برندسازی انجام میشود
بهزاد آهنگری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موجرسا»؛ گفت: در مورد تعریف هویت شهری نظریههای متفاوتی وجود دارد، برخی در تعریف آن میگویند هویت شهری ذهنیت و استنباط ساکنان شهر از زبان خاص و محسوسات و ادراکات شهر است و معنایی است که مردم به محیط انتزاعی شهر میدهند و از آن میگیرند.
بیشتر بخوانید
وی با بیان اینکه گروهی هویت شهری را استعارهای برای توصیف کیستی و چیستی ذات و عرض نظامهای پدیده شهر میدانند، افزود: برخی دیگر آن را واقعیت جاری شهر در راستای جهتمندی شهر تعریف کردهاند.
کارشناس مسائل مدیریت شهری با تأکید بر اینکه شهرها را بیش از آنکه ظاهر جدیدشان خوشایند کند هویت مانا و پایداری که در طول قرنها برای آن شکل گرفته است دلنشین و دوستداشتنی میکند، متذکر شد: این همان چیزی است که میتوان آن را حس بلد، روح شهر و ملکوت مکان نامید، هویت قبل از آنکه ساختنی باشد، یافتنی است، یعنی هر مکان ذاتاً دارای هویتی است که میتواند از دید مردم فعلی پنهان مانده باشد.
وی با اشاره به اینکه در توسعه، مرمت و بازآفرینی شهری، نکته بسیار مهمی که باید دقت شود همسوئی بناهای جدید با هویت آن شهر است، عنوان کرد: به صورت جامع باید گفت هویت شهری حالتی برخاسته از اندیشه و ایدئولوژی حاکم بر شهر است که از ترکیب منطقی مذهب، آداب و سنن، علایق و عواطف، پیشینه و تاریخ به صورت منسجم و سازمانیافته در تمام ارکان شهر اعم از شهرسازی، معماری، مدل توسعه، نمادها، اِلِمانها و نیز تعاملات اجتماعی، گویش و پوشش عینیت پیدا کرده است.
آهنگری با بیان اینکه اصلیترین مؤلفههای تاثیرگذار در هویت شهری که در بدو ورود به یک شهر، نظر هر تازهواردی را جلب میکند جلوههای بصری و ظاهر شهر و در واقع منظر شهر است، اظهار داشت: این موضوع باعث میشود تا فرد به بسیاری از مؤلفههای فرهنگی، آداب و رسوم، سبک زندگی و اعتقادات اهالی آن شهر آگاهی اجمالی پیدا کند و اگر کمی در موضوعاتی چون تاریخ و فرهنگ عامه اطلاعات گستردهتری داشته باشد چه بسا بتواند به برخی از اندیشههای ساکنان آن شهر اطلاع پیدا کند. این دقیقاً همان چیزی است که به آن هویت شهری گفته میشود یعنی به فرد با دیدن نماها و نمادهای شهری مفاهیمی منتقل شود که شهر را بدون مذاکره و مطالعه به یاد میآورد.
وی با توضیح اینکه در بررسی و تحلیل هرم توسعه اقتصاد شهری، باید گفت که برندسازی شهری بر اساس و پایه هویت شهری بنا میشود، متذکر شد: شهر موجودی است زنده که دارای خصوصیات زمانی، مکانی، فرهنگی و تاریخی و به عبارتی هر شهر دارای هویتی منحصر به فرد است.
کارشناس مسائل مدیریت شهری با بیان اینکه در واقع برندسازی به گونهای برجستهسازی شاخصههای هویت یک شهر است، ابراز داشت: فرهنگ و آداب رسوم خاص آن شهر، موقعیت جغرافیایی، نوع طراحی شهر و چیدمان مبلمان شهری، پارکها و فضای سبز، بناهای تاریخی، بازارها و صنایع دستی و سوغات، تولیدات کارگاهی، صنعتی، کشاورزی و معدنی، تولیدات فرهنگی و بهخصوص افراد شهیر شهر و بسیاری از داراییها و منابع انسانی، فیزیکی و طبیعی یک شهر، هویت یک شهر را میسازند.
وی تصریح کرد: باید دقت کرد که توسعه همه جانبه شهرها ارتباط مستقیم با رونق اقتصادی و فرهنگی شهرها دارد و رونق اقتصادی در دنیای کنونی نیازمند سرمایهگذاری است. سرمایهگذاری در هر شهر نیازمند انگیزه کافی و توجیه منطقی اقتصادی برای سرمایهگذار است.
آهنگری با بیان اینکه دانشمندان علوم اقتصادی میگویند، سرمایه هوشمند است و تشخیص میدهد باید کجا برود، گفت: استعداد شهر شرط اصلی برای سرمایهگذاری است. از آنجا که سرمایه محدود است رقابتی سخت میان شهرها برای جذب سرمایهگذاران برقرار است. شهرها برای کسب سرمایه بیشتر باید در قبال سایر شهرها، رقابتپذیر باشند.
وی از جمله شروط رقابتپذیری شهری را داشتن هویت تثبیتشده، شهرت شهر و در واقع بِرَند شهری دانست و اضافه کرد: برند شهرها وابسته به هویت شهر و ابزار بِرَند همانند فرهنگ، تاریخ، آئین، سنن، افراد شاخص، نمادها و اِلِمانها هستند.
کارشناس مسائل مدیریت شهری افزود: تثبیت هویت شهر با برندسازی انجام میشود و برندسازی منجر به افزایش رقابتپذیری شهر شده و این امر در کنار رونق مواردی همچون گردشگری، جذب سرمایهگذاری بیشتر و در نهایت رونق و توسعه اقتصاد شهری را سبب میشود.
وی عنوان کرد: در شناخت هویت شهری باید هر دو سویه عینی و ذهنی آن یعنی شهر، ساختار و کالبد شهری، کارکرد اقتصادی آن، فضاهای عمومی و نیز عامل ذهنی یعنی گروههای اجتماعی ساکن، سطح ادراک و شعور اجتماعی، توقعات و مطالبات آنها، وضعیت شهروندی، گروههای همگن و نظایر آن مورد بررسی و مطالعه قرار گیرند.
آهنگری با بیان اینکه فقدان هویت شهری، زمینهساز نداشتن احساس تعلق و وابستگی به شهر و بیتوجهی به مسائل و مشکلات شهری و همکاری و مشارکت نکردن در امور شهر میشود، تأکید کرد: کمتوجهی به ابعاد و عوامل هویتبخشی در شهرها، بهویژه شهرهای نوبنیاد، باعث ایجاد محیطهای مصنوعی و تهی از هویت انسانی میشود.
وی خاطرنشان کرد: شناخت مؤلفههای هویتبخشی شهرها و نوشهرها، بررسی هر شهر جدید به لحاظ برخورداری از این عوامل و شناخت نقاط قوت و ضعف شهرها در این زمینه میتواند به حل بسیاری از مشکلات ناشی از بیهویتی اینگونه شهرها کمک کند. با شناخت هویت شهری می توان میزان علاقهمندی مردم را به محلههای شهر و انتخاب و گزینش آنها در محل سکونت، محل تفریح، شیوه تعامل با گذشته در بافت شهر، بیانکننده بودن و اصالت محلات، تکبناهای شاخص شهر را مشخص کرد.
انتهای خبر/