کمبود شدید آموزشدهندگان نهضت سوادآموزی در زنجان
علی حیاتی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موجرسا»؛ با بیان اینکه اساسنامه نهضت سوادآموزی در حال تغییر است، گفت: سوادآموزی یک نیاز اساسی برای توسعه فردی و اجتماعی است. با سرمایهگذاری در برنامههای سوادآموزی، میتوانیم به ایجاد جامعهای آگاهتر، توانمندتر و پایدارتر کمک کنیم.
بیشتر بخوانید
وی افزود: سوادآموزی از حالت حافظه و دانش محوری که در گام اول تأکید بر خواندن، نوشتن و محاسبه کردن بود، به سمت سوادهای مهارتی تغییر رویکرد پیدا میکند.
معاون سوادآموزی ادارهکل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه سوادآموزی نقش مهمی در زندگی نوسوادان و بیسوادان داشته و آنان را برای زندگی بهتر آماده میکند، عنوان کرد: در رویکرد سوادهای مهارتی سوادآموزان با فعال شدن مراکز یادگیری و تفاهمنامههای بین دستگاهی که با سازمانهای مختلف مثل فنی و حرفهای، جهاد کشاورزی و سایر نهادهایی که امکانات و مربیان تخصصی دارند بین سوادآموزان و آنان منعقد میشود.
وی ادامه داد: در مراکز یادگیری و در کلاسهای سوادآموزان در کنار مهارت خواندن، نوشتن و محاسبه کردن مهارتهای زندگی نیز آموزش داده میشود.
حیاتی با اشاره به اینکه مهمترین چالش در استان زنجان طی سه سال اخیر کمبود آموزشدهنده است، تصریح کرد: تعدادی از آموزشدهندگان جذب بدنه آموزش و پرورش شدند و تعدادی نیز در ایام کرونا و قبل از آن فعالیتی نکرده و کد اشتغال آنان غیرفعال شد و مجوز فعال شدن آنان داده نمیشود. در تلاش هستیم که مشکل مجوز فعال شدن کد اشتغال آموزشدهندگان نیز رفع شود.
وی افزود: سال گذشته کد فعالیت حدود ۵۰ نفر فعال شد ولی نیاز ما بیش از ۴۰۰ نفر در سطح استان است که امیدواریم آموزشدهندگان بسیاری را جذب کرده و این کمبود بهزودی حل شود.
معاون سوادآموزی ادارهکل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه دستورالعمل کلاسهای جدید نیز صادر شده و از این هفته کلاسگزاریها آغاز میشود، ابراز کرد: قراردادهای لازم با مؤسسات بسته شده و کلاسهای گذشته نیز رو به اتمام است.
وی گریزی به مسئله نبود آموزشدهنده در شهرستانها زد و گفت: مناطق زنجانرود، ماهنشان و انگوران که تراکم بالای بیسوادی را دارند با چالش جدی نبود آموزشدهنده رو به رو هستند.
حیاتی با اشاره به اینکه امسال یکی از رویکردهای کلاسگذاری ما بر اساس رویکرد مدرسه محور است، اظهار کرد: به طوری که در سامانه سوادآموزی به مدیران و معلمان مدارس دسترسی داده میشود تا در کنار کلاسگذاری محله و مدرسه محور در شناسایی اولیای بیسواد و بستگان آنان در جذب کلاسهای آموزشی کمک کنند.
وی خاطرنشان کرد: امید است مدیران و معلمان مدارس همکاری لازم را داشته باشند تا بتوان گامهای مؤثری در کاهش نرخ بیسوادی و افزایش نرخ باسوادی استان زنجان داشته باشیم.
انتهای خبر/