logo
امروز : سه شنبه ۸ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۸
[ شناسه خبر : ۴۱۵۳۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
معاون میراث فرهنگی استان زنجان عنوان کرد:

معرفی دو اثر زنجان در پایگاه ملی

معرفی-دو-اثر-زنجان-در-پایگاه-ملی
معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: طبق پیگیری‌های انجام شده با اداره‌کل پایگاه‌های وزارت‌ میراث فرهنگی بازار زنجان و قلعه بهستان به عنوان پایگاه‌های ملی بعدی معرفی و ابلاغ می‌شوند.

محمدرضا محمدپور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ با بیان اینکه مجموعه گنبد سلطانیه به عنوان پایگاه جهانی، معدن نمک چهرآباد و پس از آن معبد داش‌کسن به عنوان پایگاه‌های ملی استان تأسیس شده‌اند، گفت: پیگیری‌های لازم با اداره‌کل پایگاه‌ها در خصوص معرفی بازار زنجان و قلعه بهستان انجام گرفته، تا پس از بازدید و بررسی کارشناسان و ارزیابان اداره‌کل پایگاه‌ها به‌عنوان پایگاه‌های ملی معرفی و ابلاغ می‌شوند.

بیشتر بخوانید

وی افزود: معبد تاریخی داش‌کسن در نزدیکی روستای ویر شهرستان سلطانیه واقع شده و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. باتوجه به ثبت اثر یاد شده اقدامات مرمتی و ساماندهی از جمله کف‌سازی ورودی مجموعه در قالب زیر ساخت گردشگری و قبل از تأسیس معبد به‌عنوان پایگاه، پس از صدور ابلاغ آن اقدامات مهمی در محوطه انجام گرفت.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با اشاره به عملکرد و اقدامات انجام شده عنوان کرد: بعد از تأسیس پایگاه ملی اقدامات بسیار خوب و مطلوبی از جمله تکمیل سرویس‌های بهداشتی، نورپردازی محوطه و تأمین نور با استفاده از پنل‌های خورشیدی، تأمین آب با استفاده از تانکر، کف‌‌سازی ورودی‌ سرویس‌ بهداشتی، خرید کانکس و استفاده از آن به‌عنوان محل نگهبانی صورت گرفت.

وی ادامه داد: تعویض شیشه‌های شکسته شده ویترین‌ها، اصلاح و ساماندهی حصار پیرامون محوطه، دریافت سند مالکیت برای ۲ هزار متر به نام اداره‌کل میراث فرهنگی، تأمین پارکینگ در خارج از محوطه که با مساعدت فرماندار محترم و دهیاری از دیگر اقدامات مهم در پایگاه جدیدالتأسیس است.

محمدپور با اشاره به تشکیل شورای راهبردی پایگاه تصریح کرد: در اولین جلسه شورای راهبردی تصمیمات خوبی در خصوص تأمین نیروی انسانی، طراحی و اجرای پوشش کلی محوطه گرفته شده که امیدواریم ضمن تأمین اعتبار این موضوع در سال آینده تحقق یابد، که در این صورت شیشه‌های نصب شده بر روی نقش برجسته‌ها نیز جمع‌آوری خواهند شد.

وی در خصوص استقبال گردشگران ابراز کرد: پس از معرفی معبد داش‌کسن به عنوان پایگاه ملی در بهمن ماه سال گذشته شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی در تعطیلات نوروز بودیم، تا جایی که روزانه ۸۰۰ تا ۹۰۰ نفر از این معبد تاریخی بازدید می‌کردند. در حال حاضر ورود این تعداد گردشگر موجب خوشحالی اهالی روستای ویر است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با اشاره به مشکلات موجود در پایگاه ملی داش‌کسن افزود: تأمین برق و آب پایدار یکی از ملزومات است که مطمئناً بدون همکاری و مساعدت دستگاه‌های ذیربط امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی افزود: با توجه به فرسودگی و از بین رفتن باتری‌های پنل خورشیدی در آینده این امکان وجود دارد که تأمین روشنایی و برق پایگاه موقتی باشد و این موضوع نگران‌کننده است.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر