logo
امروز : جمعه ۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۵
[ شناسه خبر : ۴۱۴۶۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت:

ایران در مسیر زنانه شدن سالمندی است

ایران-در-مسیر-زنانه-شدن-سالمندی-است
رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه سالمندان حدود ۱۱.۵ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، گفت: تنهایی، چالش اصلی سالمندان در تمام جهان محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ صابر جباری با بیان اینکه اگرچه سالمندی با مسائل و مشکلات فروانی همراه است اما سالمند شدن افراد از نشانه‌های افزایش امید به زندگی است، اظهار کرد: افزایش امید به زندگی در یک جامعه، بیانگر وضعیت مساعد نظام بهداشتی کشور است؛ اما «سالمندی جمعیت» که از مولفه‌های مرتبط با جمعیت است یک شاخص مساعد قلمداد نمی‌شود. هنگامی که سخن از سالمند شدن جامعه به میان می‌آید، منظور این است که تعداد افراد جوان جامعه نسبت به سالمندان کم‌تر است و سالمند شدن جامعه می‌تواند کشور را با بحران رو‌ به رو کند.

بیشتر بخوانید

جمعیت ۱۱.۵ درصدی سالمندان در کشور

وی ادامه داد: براساس ارزیابی‌های انجام شده در سال ۱۴۰۳، اگر آغاز سن سالمندی را ۶۰ سالگی در نظر بگیریم، سالمندان حدود ۱۱.۵ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که ۴۷.۷ درصد مرد و ۵۲.۳ درصد نیز زن هستند. بر همین اساس ایران هم مانند بسیاری از کشورهای جهان در مسیر زنانه‌ شدن سالمندی پیش‌ می‌رود.

ارائه برنامه‌های مراقبتی زنان برای پیشگیری از بیماری‌ها در سالمندی

جباری درباره برنامه‌های مراقبت‌های سلامت زنان سالمند گفت: وزارت بهداشت، بسته‌های مراقبتی سلامت زنان را از سنین پایین به‌ویژه در دوران نوجوانی و جوانی در اختیار جامعه هدف قرار می‌دهد. به طور مثال، دیابت یک بیماری غیرواگیر است و جزو پنج عامل اصلی مرگ‌ومیر در میان زنان محسوب می‌شود که به هنگام سالمندی سبب بروز مشکلات فراوانی می‌شود. وزارت بهداشت در نظر دارد از ابتلای زنان به بیماری‌هایی مانند دیابت جلوگیری کند و در صورت ابتلای آن‌ها به این بیماری از بروز عوارض خطرناک آن جلوگیری کند.

اهمیت بیمه تکمیلی سالمندان

وی با بیان اینکه شورای عالی سالمندان کشور می‌تواند نقش موثری در سلامت سالمندان داشته‌ باشد، افزود: شورای سالمدان کشور می‌بایست نسبت به بیمه تکمیلی سالمندان اقدام‌ کند تا آنها به هنگام بیماری درگیر مسائل مالی نشوند.

تفاهم‌ با وزارت آموزش و پرورش برای تکریم سالمندی

رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه مراحل عقد تفاهم‌نامه‌ای با وزارت آموزش‌وپرورش را سپری می‌کنیم، اظهار کرد: برمبنای این تفاهم‌نامه، درنظر داریم که نگاه به سالمندی را تغییر دهیم و نگاه کریمانه به سالمندان داشته باشیم و از تجارب آن‌ها بهره‌ بریم. حفظ کرامت سالمندان با توجه به اینکه نیازهای جسمی، عاطفی و روانی آن‌ها افزایش می‌یابد، ضروری است.

تنهایی، چالش اصلی تمام سالمندان جهان

جباری با بیان اینکه سالمندان با چالش‌های بسیاری مواجه هستند، گفت: تنهایی، چالش اصلی تمام سالمندان در تمام جهان به حساب می‌آید و این موضوع با سالمند شدن جامعه، کاهش جمعیت جوان و کاهش فرزندآوری بیش‌تر می‌شود.

از بهداشت دهان و دندان تا اختلالات بینایی و شنوایی

وی ادامه داد: مسائلی مانند بهداشت دهان و دندان، اختلات شنوایی و بینایی جزو چالش‌های سلامت سالمندان است و هزینه فراوانی به آن‌ها تحمیل می‌کند. سالمندان برای حل مسائل بهداشت دهان و دندان، اختلات شنوایی و بینایی به دندان مصنوعی، سمعک و عمل جراحی بینایی نیاز دارند که جزو خدمات گران حوزه سلامت است. امیدوارم در مسیری قرار گیریم که اقدمات مداخله‌ای حل اختلالات بینایی، شنوایی و بهداشت دهان و دندان سالمندان تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گیرد.

جباری گفت: سالمندان به دلیل بروز مشکلات سلامت به پزشکان بسیاری مراجعه می‌کنند و ناچار هستند که داروهای بسیاری مصرف‌ کنند. گاهی‌ اوقات، داروهای تجویزی با یکدیگر تداخل‌ دارند و سبب بروز مشکلات بیش‌تری برای سالمندان می‌شود. وزارت بهداشت، دوره‌های آموزشی به منظور تجویز داروهای کمتر برای پزشکان برگزار می‌کند تا سالمندان با داروی کم‌تر درمان شوند.

ایسنا

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر