logo
امروز : پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۸
[ شناسه خبر : ۴۱۴۵۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان خبر داد:

آغاز سرشماری کشاورزی از ۱۲ آبان ماه

آغاز-سرشماری-کشاورزی-از-۱۲-آبان-ماه
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به اجرای طرح سرشماری کشاورزی از ۱۲ آبان ماه در سطح استان گفت: سرشماری کشاورزی در توسعه پایدار کشور بسیار تاثیرگذار است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ ایرج امینی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان با تاکید بر اهمیت سرشماری‌های کشاورزی اظهار کرد: این سرشماری یکی از مهم‌ترین رویدادهای آماری کشور است.

بیشتر بخوانید

وی با اشاره به نقش حیاتی سرشماری‌ها در توسعه کشورها، ابراز کرد: همان‌طور که خودشناسی اولین گام برای رشد و شکوفایی انسان‌هاست، سرشماری‌ها نیز نخستین قدم برای توسعه کشورها محسوب می‌شوند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان افزود: اطلاعات حاصل از سرشماری‌ها در حوزه‌های مختلفی از جمله شناسایی مزیت‌های مناطق، تدوین برنامه‌های آموزشی، تامین امنیت، توزیع عادلانه خدمات، مدیریت بحران‌ها و بهبود سیستم‌های تولید و توزیع کاربرد دارد. این اطلاعات همچنین در اصلاح سیاست‌ها و قوانین کشور نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه سرشماری‌های نفوس و مسکن و کشاورزی از مهم‌ترین انواع سرشماری‌ها هستند، گفت: به دلیل هزینه بالای اجرای سرشماری‌ها، معمولاً این عملیات در مقاطع زمانی ۱۰ ساله انجام می‌شود. در فاصله بین دو سرشماری نیز با استفاده از نتایج سرشماری و سایر تکنیک‌های آماری، برآوردها و پیش‌بینی‌های لازم صورت می‌گیرد.

امینی خاطرنشان کرد: داشتن اطلاعات دقیق در سطوح کوچک جغرافیایی مانند آبادی‌ها و شهرها، تنها از طریق اجرای سرشماری‌ها امکان‌پذیر است. اجرای این عملیات برای نظام برنامه‌ریزی، به‌ویژه برنامه‌ریزی منطقه‌ای، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

آغاز سرشماری عمومی کشاورزی 1403 در زنجان

وی اجرای طرح سرشماری عمومی کشاورزی در سال جاری خبر داد و ابراز کرد: این رویداد از 12 آبان تا 26 آذر به مدت 45 روز برگزار خواهد شد و به‌عنوان مهم‌ترین رویداد آماری سال جاری در حوزه کشاورزی محسوب می‌شود.

اهداف و اهمیت سرشماری

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به اهداف برگزاری این رویداد در استان زنجان بیان داشت: هدف این سرشماری جمع‌آوری آمارهای پایه بخش کشاورزی، فهرست بهره‌برداران کشاورزی و اطلاعات مرتبط با بهره‌برداری‌های کشاورزی است. نتایج آن، اطلاعاتی جامع درباره اقدامات و عملکرد بخش کشاورزی در ۱۰ سال گذشته ارائه می‌کند که در سطوح مختلف آبادی‌ها، شهرستان‌ها، استان و کشور مفید خواهد بود.

وی عنوان کرد: اطلاعات به دست آمده اساس طراحی و اجرای طرح‌های آماری گوناگون در زمینه‌هایی نظیر زراعت، باغداری، پرورش قارچ، آبزی‌پروری، دام و طیور و سایر فعالیت‌ها در ۱۰ سال آینده قرار می‌گیرد.

امینی افزود: توسعه پایدار کشورها به امنیت غذایی و تأمین نیازهای جامعه از جمله دارو و پوشاک وابسته است. امنیت غذایی بر اساس تعریف سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (FAO)، دسترسی همه افراد به غذای کافی، سالم و مغذی است. سرشماری جاری نقش مهمی در بهبود سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کشاورزی و تقویت امنیت غذایی ایفا می‌کند.

آغاز ششمین سرشماری عمومی کشاورزی در کشور

وی ادامه داد: سرشماری عمومی کشاورزی 1403، ششمین سرشماری از این دست در کشور است که با هدف افزایش تولیدات کشاورزی و مدیریت صحیح محصولات پس از برداشت، در حال اجرا بوده و این رویداد مهم آماری که با فرمان رئیس جمهور و همکاری همه سازمان‌ها و نهادهای مرتبط برگزار می‌شود، نقش کلیدی در تامین امنیت غذایی کشور و رفع چالش‌های ناشی از افزایش جمعیت، بحران آب و تغییرات اقلیمی ایفا می‌کند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به وابستگی بخش قابل‌توجهی از فعالیت‌های خدماتی و صنعتی به کشاورزی، بر اهمیت دقیق و به روز بودن اطلاعات در این حوزه تأکید کرد و افزود: با توجه به محدودیت‌های اراضی کشاورزی و اهمیت امنیت غذایی، داشتن آمار و اطلاعات دقیق و به هنگام از وضعیت کشاورزی کشور، راهکاری موثر برای اتخاذ تصمیمات صحیح در این حوزه است. 

وی خاطرنشان کرد: سرشماری‌های قبلی کشاورزی در سال‌های 1352، 1367، 1372، 1382 و 1393 انجام شده است.

آغاز مرحله نهایی آموزش آمارگیران سرشماری کشاورزی در زنجان

به گفته امینی مرحله سوم و نهایی آموزش نیروهای اجرایی سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ در سطح شهرستان‌های استان در حال انجام است.

وی با بیان اینکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مسئولیت اجرای این سرشماری را بر عهده دارد، بیان کرد: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و فرمانداران به عنوان مدیران اجرایی سرشماری شهرستان‌ها، زیر نظر ستاد هماهنگی سرشماری استان که به ریاست استاندار تشکیل شده و اجرای این طرح مهم را مدیریت می‌کنند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به آمادگی کامل سازمان برای اجرای این سرشماری، اظهار داشت: از دو ماه گذشته با تامین تجهیزات، امکانات و نیروی انسانی مورد نیاز، دوره‌های آموزشی مختلفی برای نیروهای اجرایی برگزار شده و در حال حاضر سازمان اجرایی ۳۵۰ نفر نیرو دارد که بیش از ۲۲۰ نیرو شامل معاونان فنی، کارشناسان اجرایی، آمارگیران و رانندگان در این طرح مشارکت دارند. 

وی همچنین تاکید کرد: در این سرشماری از تبلت برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌شود که این امر موجب افزایش دقت، کاهش زمان اجرای عملیات میدانی و کاهش هزینه‌ها خواهد شد. 

امینی خاطرنشان کرد: نتایج این سرشماری که یکی از مهم‌ترین منابع اطلاعاتی برای برنامه‌ریزی در بخش کشاورزی است، در تابستان ۱۴۰۴ منتشر خواهد شد. 

وی اعلام کرد: در سرشماری کشاورزی سال ۱۳۹۳، اطلاعات بیش از ۴ میلیون بهره‌بردار در سطح کشور و بیش از ۸۳ هزار بهره‌بردار در استان زنجان جمع‌آوری شده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان ابراز کرد: نتایج این سرشماری نشان می‌دهد که ۹۹.۵ درصد بهره‌برداران در قالب خانوار و تنها ۰.۵ درصد در قالب شرکت‌های رسمی و مؤسسات عمومی فعالیت دارند. همچنین در استان زنجان، ۱۱۲ هزار نفر به فعالیت‌های کشاورزی مشغول هستند.

وی خاطرنشان کرد: در این سرشماری، شهرهایی که تعداد بهره‌برداران آن‌ها ناچیز است، سرشماری نشده و اطلاعات فقط از بهره‌برداران شناسایی‌شده طی سال گذشته جمع‌آوری شده است. 

به گفته امینی، حدود ۹۰ درصد بهره‌برداران در سرشماری کشاورزی ۱۳۹۳ در مناطق روستایی سکونت داشته‌اند. در این میان، زنجان، ابهر، قیدار و دندی با تولید ۶۰.۲۵ درصد گوشت مصرفی خانوارها، ۱۰ درصد مرغ، ۱۰ درصد تخم‌مرغ و ۲ درصد قارچ، سهم قابل توجهی در تأمین محصولات کشاورزی دارند. مابقی تولیدات کشاورزی نیز توسط شرکت‌های رسمی و مؤسسات عمومی تأمین می‌شود.

 موفقیت سرشماری به دو عامل کلیدی بستگی دارد

وی تأکید کرد: اجرای موفقیت‌آمیز سرشماری به دو عامل اصلی تشکیل سازمان سرشماری و تبلیغات و آگاه‌سازی بستگی دارد که در عامل اول جذب و آموزش نیروهای کارآمد، تأمین تجهیزات و امکانات پشتیبانی مناسب و نظارت مؤثر اتفاق می‌افتد و در عامل دوم نیز ترغیب پاسخگویان به ارائه اطلاعات دقیق و صحیح انجام می‌شود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان همچنین در پایان به نقش مرکز آمار ایران به عنوان مرجع رسمی تولید و انتشار آمارهای رسمی اشاره کرد و گفت: هر آماری که بدون تأیید این مرجع ارائه شود، برای نظام برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری اعتبار ندارد. در نتیجه، در اختیار داشتن داده‌های دقیق به سیاست‌گذاری مؤثر، برنامه‌ریزی و در نهایت تحقق عدالت اجتماعی منجر خواهد شد.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر