logo
امروز : پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۰
[ شناسه خبر : ۴۱۳۹۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
یادداشت؛

کار هست ولی کارگر نیست

کار-هست-ولی-کارگر-نیست-
این روز‌ها پر‌کار‌ترین روز‌های باغداران شهرستان طارم است و باغداران در جستجوی کارگر هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ با فرا رسیدن فصل پاییز و آغاز برداشت محصول زیتون نیاز مبرم به کارگر در طارم ایجاد شده است. با توجه به اینکه برداشت محصول زیتون به صورت سنتی انجام می‌شود این مسئله نیروی کار انسانی می‌طلبد و تنها با وجود نیروی کار برداشت محصول امکان‌پذیر می‌شود. عدم دسترسی به کارگران فصلی در شهرستان به دلایلی همچون مهاجرت و کمبود کارگران برای بکار‌گیری در باغات موجب افزایش دستمزد‌ها در این بخش شده‌ است.

بیشتر بخوانید

نبود نیروی کارگری ساده به‌خصوص در فصل برداشت محصول زیتون از مهم‌ترین مشکلات باغداران طارم است که این مسئله موجب شده شهرستان برای جبران این کمبود، کارگر فصلی از استان‌های هم‌جوار از جمله گیلان و ... و حتی از استان سیستان و بلوچستان بپذیرد.

امکانات رفاهی کارگران

با توجه به امکانات رفاهی که باغداران طارمی در اختیار کارگران قرار می‌دهند از جمله؛ اسکان، صبحانه، نهار و شام، بیمه، پرداخت حق‌الزحمه به صورت روز‌مزد، کیلویی و ... با این وجود همچنان با کمبود نیروی کار مواجه هستند.

زیتون سبز باید در زمان مقرر برداشت شود چراکه هرگونه تعلل در برداشت باعث تغییر رنگ محصول و آماده شدن برای روغن‌گیری می‌شود و حجم زیتون سبز برداشتی به‌ شکل قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. به‌همین دلیل تامین نیروی کارگری از جمله الزاماتی است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

کمبود کارگر بومی برای برداشت محصولات باغی از مهم‌ترین مشکلات تکراری و همیشگی باغداران شهرستان است. باید جهت مدیریت این بحران که هر ساله شاهد آن هستیم اقداماتی از سوی جهاد کشاورزی، شورای انجمن زیتون و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری و مدیریت به‌هنگام انجام شود.

با توجه به اینکه کارگران بومی از قبول کار‌های سخت امتناع می‌ورزند در حالی که بیش‌تر کارگران شهرستان‌های هم‌جوار این کار‌ها را انجام می‌دهند. در شرایط کنونی درخواست می‌شود متولیان امر دستور ساخت یک مکان مجهز به حمام و سرویس بهداشتی برای اسکان کارگران غیر بومی در شهرستان را مهیا و زمینه را برای حضور دائمی کارگران فراهم کنند؛ زیرا شهرستان طارم تمامی فصول سال آماده برداشت محصولات کشاورزی و باغی متنوعی است و نیاز به کارگر دائمی همیشگی است.

امید است با همکاری و درایت مسئولان و متولیان در جهت حل مشکل کمبود کارگر و با ایجاد بستر مناسب برای اشتغال و رفع موانع قدم‌های مستحکم‌تری در طارم برداشته شود.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر