logo
امروز : جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۵
[ شناسه خبر : ۴۱۲۶۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
تحلیل‌گر مسائل سیاسی:

دشمنان از تفاهم‌نامه‌های ایران می‌هراسند

دشمنان-از-تفاهم‌نامه‌های-ایران-می‌هراسند
تحلیل‌گر مسائل سیاسی و اجتماعی گفت: دشمنان ایران، از جمله آمریکا از تفاهم‌نامه‌های همکاری ایران با کشورهای قدرت‌مند مثل چین و روسیه به شدت وحشت داشته در تلاش هستند که در مسیر اجرایی شدن آن‌ها سنگ‌اندازی کنند.

علی‌اکبر صیدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ با بیان اینکه به منظور تشریح این موضوع، باید پرسشی مطرح نمائیم که تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی چه پیامد مثبتی برای جمهوری اسلامی ایران داشته و نشانه چیست، اظهار کرد: قرآن کریم در آیه هشت سوره ممتحنه، به‌طور کلی برقراری ارتباط با بلادی که با مسلمانان، عناد ندارند را مجاز می‌شمارد.

بیشتر بخوانید

وی گفت: اصل 14 قانون اساسی نیز با استناد به این آیه تدوین شده است که خدا شما را از نيكى كردن و رعايت عدالت نسبت به كسانى كه در راه دين با شما پيكار نكردند و از خانه و ديارتان بيرون نراندند نهى نمی‌‏‌کند چراكه خداوند عدالت‏ پيشگان را دوست دارد (ممتحنه/8).

تحلیل‌گر مسائل سیاسی و اجتماعی عنوان کرد: آیات متعدد قرآن کریم (آل‌عمران/99، انعام 90، یوسف/104 و...)، اسلام را یک دین جهان‌شمول معرفی می‌کند که برای تبلیغ آن از یک‌سو و تأمین نیازهای مسلمانان از سوی دیگر، ارتباط بین‌المللی را یک نیاز می‌داند.

وی با اشاره به اینکه نمونه‌ای از این ارتباطات و برآوردن احتیاجات، در سوره مبارکه یوسف نمایان است، ابراز کرد: به دلیل قحطی در کنعان، فرزندان حضرت یعقوب (ع) برای خرید گندم، به کشور مصر، سفر کردند (یوسف/67 و...) و پیامبر اکرم (ص) با اعزام نماینده، فرستادن پیام و انعقاد قرارداد با سران حکومت‌ها و دولت‌ها باب ارتباط را گشود و روابط دوستانه و صلح‌آمیز دولت اسلامى را با آنان گسترش داد.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی و اجتماعی افزود: نامه‌های رسول خدا (ص) به زمامداران آن روز و دعوت آنان به یکتاپرستى و همزیستى مسالمت‌آمیز بهترین سند گویا و زنده در این زمینه است (سلیمی، 1382: 74).

صیدی تصریح کرد: یکی از نشانه‌های ارتباط موثر با دیگر کشورها، امضا تفاهم‌نامه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، نظامی و ... است. 

وی گفت: از سوی دیگر، طبق آیه 22 سوره فتح، اقتدار نظامی، سیاسی و... مهم‌ترین پشتوانه اجرایی در معاهدات جهانی است و اگر كافران (در سرزمين حديبيه) با شما پيكار می‌کردند و به زودی فرار می‌کردند، سپس ولى و ياورى نمی‌‏یافتند (فتح/22).

تحلیل‌گر مسائل سیاسی و اجتماعی بیان کرد: اگر کشوری از ابعاد مختلف، ضعیف باشد، بلاد توسعه‌یافته به هیچ وجه یک تفاهم‌نامه عادلانه با آن منعقد و یا به آن عمل نمی‌کنند.

صیدی اضافه کرد: از سوی دیگر یکی از مهم‌ترین اهداف دشمن، تحریم اقتصادی و... است تا از این راه کشور را دچار مشکل کند. آیه هفت سوره منافقون به این نکته اشاره دارد.

وی با بیان اینکه اجرایی شدن تفاهم نامه‌ها، نقش کلیدی در توسعه کشور داشته و نشان اقتدار و دیپلماسی قوی جمهوری اسلامی ایران است، تأکید کرد: از این رو دشمنان ایران از جمله آمریکا، از تفاهم‌نامه‌های همکاری ایران با کشورهای قدرت‌مند مثل چین و روسیه به شدت وحشت داشته در تلاش هستند که در مسیر اجرایی شدن آن‌ها سنگ‌اندازی کنند.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۵:۰۱
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۲۶
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۱
  • غروب آفتاب : ۱۷:۳۶
  • اذان مغرب : ۱۷:۵۵
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۱۹