logo
امروز : شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۸
[ شناسه خبر : ۴۱۲۰۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس کمیته روابط عمومی و رسانه انجمن متخصصان گردشگری:

روستاها ظرفیت بالایی برای توسعه اقتصاد دارند

روستاها-ظرفیت-بالایی-برای-توسعه-اقتصاد-دارند
رئیس کمیته روابط عمومی و رسانه انجمن متخصصان گردشگری گفت: روستاهای استان زنجان ظرفیت بالایی در حوزه گردشگری دارند که در توسعه اقتصاد کشور بسیار مؤثر است.

محمدمهزیار زرینه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ گفت: روستاها، گرچه اجتماعی کوچک هستند و جمعیت کمی دارند اما دارای ظرفیت‌های بزرگ هستند.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه توجه به روستا تمرکز به سه ضلع خانواده، آموزش و تولید است، افزود: اگر دستگاه‌های مرتبط با روستاها، آموزش مهارت‌های لازم را به روستاییان داشته باشند، موتور تولید در روستا روشن می‌شود و این قشر به تولیدکنندگان جامعه تبدیل می‌شوند.

رئیس کمیته روابط عمومی و رسانه انجمن متخصصان گردشگری خاطرنشان کرد: روستاها از دیرباز تاکنون دارای مردمان کم‌توقع، زحمت‌کش و تلاش‌گر بوده و بارها خود را در زمینه‌ها و حوزه‌های مختلف از فرهنگی و اجتماعی تا سیاسی و اقتصادی به اثبات رسانده‌اند و نشان داده‌اند که همیشه پای کار باورها و اعتقادات خود استوار می‌مانند.

وی اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ارائه خدمات به روستاها نسبت به قبل آن رشد چشمگیر و قابل توجه داشته و روستاییان نیز در قبال دریافت خدمات و امتیازات، کسب‌ و کارهای خود را توسعه داده‌اند تا جایی که بعضاً محصولات خود را به شهرها و استان‌های دیگر و حتی سایر کشورها صادر می‌کنند.

زرینه بیان داشت: در چند سال گذشته توجه خاصی به برخی روستاها شده که البته با وجود برخی کمبودها و نواقص، جای قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره‌های مختلف با محوریت معرفی روستاها و عرضه محصولات و فرآورده‌های روستاییان دارد.

وی تأکید کرد: برای رشد صنایع کوچک و توانمندسازی بیش‌تر روستاییان و مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها، باید در گام نخست نوع نگاه به روستا تغییر کند و تولیدمحور باشد، در گام بعدی نیز باید در مسیر شناساندن فرصت‌های استثنایی و ظرفیت‌های ناب و بکر روستاها، تلاش کرد. اگر همه دستگاه‌ها اعم از صدا و سیما، وزارت کشور، دانشگاه‌ها، وزارت آموزش‌ و پرورش ایفای نقش کنند و سمن‌ها نیز به کمک دولت بیایند، قطعاً به جایی می‌رسیم که مانند کشورهای توسعه‌یافته در قار‌ه‌های آمریکا، اروپا و استرالیا، به وجود روستاهای خود افتخار خواهیم کرد.

رئیس کمیته روابط عمومی و رسانه انجمن متخصصان گردشگری با توضیح اینکه استان زنجان دارای روستاهای بزرگ و درخور توجهی است، متذکر شد: همه شهرستان‌های استان، دارای ظرفیت‌های بزرگی هستند که می‌توان برای هر کدام از آن‌ها جشنواره‌هایی جداگانه و خاص برگزار کرد و پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بود.

وی عنوان کرد: پاپایی و امند در زنجان، نورآباد و ده‌جلال در خدابنده، درسجین و قروه در ابهر، سوکهریز و الوند در خرمدره، پری و انگوران در ماه‌نشان، شیت و ولیدر در طارم، خویین و گلابر در ایجرود و ویر در سلطانیه، نمونه‌هایی از این روستاها هستند که می‌توان از ظرفیت‌ها و مزیت‌های موجود تاریخی و طبیعی آن‌ها استفاده کرد و ظرفیت‌سازی و دستیابی به نقطه مطلوب را برای آن‌ها متصور شد.

زرینه با تأکید بر اینکه اگر مطالعه و کار با برنامه‌ریزی و هدفمند در خصوص هر کدام از این روستاها صورت بگیرد، این‌ها هم می‌توانند مانند روستای ابیانه در استان اصفهان، جهانی شوند، بیان داشت: زنجان، دارای مردمانی بزرگ و مهمان‌نواز و سرزمینی با روستاهای بکر و دیدنی است. مردمان روستاهای زنجان، احترام خاصی به مسافران و گردشگران قائل‌اند و مصداق جمله «مهمان، حبیب خداست» به آنان می‌نگرند و از هر آنچه در منزل خود دارند، به‌عنوان رهاورد و پیشکش به مهمان خود هدیه می‌دهند. این هدایا تنوع بسیاری دارند و از قالی و قالیچه تا چاقو و ملیله و از انگور و گردو تا زیتون و انار، متفاوت‌اند.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۴:۵۶
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۲۰
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۳
  • غروب آفتاب : ۱۷:۴۴
  • اذان مغرب : ۱۸:۰۳
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۲۰