logo
امروز : شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۱
[ شناسه خبر : ۴۱۱۷۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
کارشناس علوم و معارف قرآنی:

تبیین مهدویت رسالت امام حسن عسکری بود

تبیین-مهدویت-رسالت-امام-حسن-عسکری-بود
کارشناس علوم و معارف قرآنی گفت: به‌علت کنترل شدید خلفا و در انحصار بودن امام حسن عسکری (ع) بیش‌ترین تلاش مردم بر این بود تا مباحث اعتقادی خودشان را از زبان امام حسن عسکری (ع) بشنوند و تبیین مهدویت رسالت ایشان بود.

زیبا قشمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ با بیان اینکه امام حسن عسکری یازدهمین ستاره تابناک آسمان امامت و ولایت است که در سال ۲۳۲ هجری در مدینه دیده به جهان گشودند، اظهار کرد: پدر بزرگوارشان امام هادی (ع) و مادر گرامیشان حدیث (سوسن) ملقب بود.

بیشتر بخوانید

وی یا بیان اینکه مادر ایشان بانویی پرهیزگار بودند که در سفر امام عسگری به سامرا امام را همراهی می‌کردند که در سامرا بال پرواز گشودند و به لقاءالله پیوستند،  ابراز کرد: امام هادی (ع) پدر بزرگوار ایشان زمانی که امام حسن عسکری (ع) ۲۳ سال داشتند به شهادت رسیدند و بعد از ایشان امام ۶ سال زعامت و رهبری شیعیان را بر عهده داشتند.

کارشناس علوم و معارف قرآنی عنوان کرد: ایشان در مدت کوتاه امامتشان با سه تن از خلفای عباسی همدوره بودند و از جانب این خلفای ستمکار به شدت تحت فشار و محدودیت قرار داشتند این امام رئوف به اجبار حکومت در پادگان نظامی زندگی می‌کردند برای همین به عسکری (یعنی محل نظامی و لشکری) معروف شدند.

وی با اشاره به اینکه امام عسکری (ع) با وجود فشارها و مراقبت‌های زیادی که از جانب حکومت بر ایشان روا می‌شد از طریق نامه و وکلای خاص خود با شیعیان در ارتباط بودند و از حال شیعیان در هر صورتی با خبر می‌شدند، افزود: ایشان تنها امامی بودند که به‌ دلیل کنترل‌های فراوان حکومت جور زمان به زیارت حج مشرف نشدند و حتی برای زیارت جد بزرگوارشان امام حسین (ع) در کربلا که در نزدیکی سامرا بود نایب می‌گرفتند.

قشمی بیان کرد: مقام معظم رهبری در مورد امام حسن عسکری (علیه السلام) می‌فرمایند: این روزها متعلق به این امام رئوف است که می‌تواند الگوی همه مؤمنان، به‌خصوص جوانان باشند، این امامی که موافقان و مخالفان، همه‌ به فضل، علم، تقوای، طهارت، عصمت و شجاعت او اعتراف داشتند.

وی گفت: امام حسن عسکری (علیه السلام) در سن ۲۹ سالگی در اوج جوانی به شهادت رسیدند و به عنوان یک الگوی کامل برای جوانان و شیعیان جهان هستند.

کارشناس علوم و معارف قرآنی بیان کرد: با کمی درنگ و تأمل در سبک زندگی سرشار از درس و استقامت ایشان می‌توان نکات قابل توجه‌ای دست یافت که سخاوت یکی از صفات ارزشمندی بود که امام عسکری (ع) مثل بقیه امامان به این صفت زیبا آراسته بودند.

قشمی گفت: در زمان امام حسن عسکری (ع) به علت فشار و خفقانی که در جامعه توسط حکومت ظلم صورت گرفته بود مردم از طریق رابط‌ با این امام بزرگوار ارتباط داشتند.

وی ابراز کرد: بیش‌تر تلاش مردم بر این بود تا مباحث اعتقادی خودشان را از زبان امام حسن عسکری (ع) بشنوند و نسبت به آن علاقه شدید و اهتمام داشتند و در واقع تبیین مهدودیت رسالت امام حسن عسکری (ع) است.

کارشناس علوم و معارف قرآنی عنوان کرد: این امام بزرگوار شیعه و علوی بودن در جامعه را گسترش داد و به تمام علوم سیاسی مسلط بود و شاگردان زیادی داشت که به عنوان رابط بین ایشان عمل می‌کردند.

قشمی ابراز کرد: حسن خلق زیبای ایشان باعث جذب افراد زیادی برای آموزش معارف اسلامی و دینی شد و این امر بر میزان محبوبیت آنان اضافه شود.

وی اضافه کرد: امام هادی (ع) درباره پیشوایی امام حسن عسکری(ع) می‌فرماید: فرزندم ابومحمد، اصیل‌ترین چهره خاندان نبوت و استوارترین حجت (خدا) است.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۴:۵۶
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۲۰
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۳
  • غروب آفتاب : ۱۷:۴۴
  • اذان مغرب : ۱۸:۰۳
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۲۰