logo
امروز : دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۳
[ شناسه خبر : ۴۱۰۸۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
یادداشت؛

طوفان‌الاقصی از میدان تا اذهان

طوفان‌الاقصی-از-میدان-تا-اذهان
امروز سالروز عملیات غرورآفرین و تاریخی طوفان‌الاقصی است. عملیاتی دادخواهانه و مبتنی بر بغض‌های فروخفته 70 ساله مردم مظلومی که همواره کتک خورده و تحقیر شده بودند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ امروز سالروز عملیات غرورآفرین و تاریخی طوفان‌الاقصی است. عملیاتی دادخواهانه و مبتنی بر بغض‌های فروخفته 70 ساله مردم مظلومی که همواره کتک خورده بودند، تحقیر شده بودند، خانه‌خراب بودند، زیر چکمه دژخیمان نفس نمی‌توانستند بکشند و هزاران اندوه دیگر.

بیشتر بخوانید

طوفان‌الاقصی عملیاتی موفق و تاریخ‌‎ساز بود. مهم‌ترین سند این ادعا نیز تلاش یک‌ساله صهیونیست‌ها برای بازیابی آن چیزی است که در 7 اکتبر از دست دادند و هنوز هم نتوانسته‌اند بازبیابند.

رژیم جعلی تا پیش از طوفان‌الاقصی در اذهان عمومی مردم دنیا «مظلوم» بازنمایی شده بود. «دموکراسی» ادعایی بی‌نظیری در آسیا داشت. «ابرقدرت» اطلاعاتی منطقه شناخته می‌شد و موساد خود را سلطان دستگاه‌های جاسوسی دنیا می‌انگاشت، در حال سازش با کشورهای عربی منطقه و رسیدن به صلح پایدار با عرب‌ها بود، ساکنان سرزمین‌های اشغالی به «زندگی عادی» خود مشغول بودند و غیره.

اکنون یک‌سال بعد از طوفان‌الاقصی، رژیم در چه وضعیتی است؟ در «آلمان» برای موشک‌باران رژیم، جشن برپا می‌کنند. در دانشگاه های آمریکا علیه نسل‌کشی رژیم، تحصن و راهپیمایی می‌کنند. خیابان‌های پاریس در دفاع از فلسطین مملو از جمعیت می‌شود. بنابراین انگاره «اسرائیل مظلوم» با همه امپراتوری رسانه‌ای غرب، زیر سوال رفته و چنین انگاره‌ای دیگر در اذهان عمومی دنیا وجود ندارد.

هژمونی اطلاعاتی موساد در منطقه شکسته است و همه تصاویر ورود فاتحانه مجاهدان فلسطینی به سرزمین‌های اشغالی را دیده‌اند؛ آن هنگام که موساد در خواب بود! دیگر عملیات علیه رژیم در اذهان مردم «ناممکن» نیست و این تمام هیمنه پوشالی موساد را فروریخته است.  

روابط رژیم با کشورهای منطقه نه تنها عادی نشد بلکه امروز نفرت و خشم عمومی نسبت به او، چندین برابر شده است. اکنون هیچ یک از کشورهای منطقه حتی نامی هم از «عادی سازی روابط» نمی‌برند.

ساکنان سرزمین‌های اشغالی برای اولین‌بار در 70 سال گذشته «زندگی معمولی» خود را از دست داده‌اند؛ دقیقا آن چیزی که فلسطینیان 70 سال است که ندارند. زندگی معمولی، ابتدایی‌ترین توقع مردم از حاکمیت خود است و رژیم در یک سال گذشته نتوانسته این حق ابتدایی را نیز برای ساکنانش فراهم کند.

زمین کارزار شناختی اما قدری متفاوت از میدان است. موفقیت‌های اخیر رژیم در رهگیری و شهادت فرماندهان در پی بازسازی هیمنه اطلاعاتی از دست رفته در طوفان‌الاقصی است. کشتارها و نسل کشی‌ها در پی خفه کردن نضج و نمو هرگونه «فکر مقاومت» در اندیشه فلسطینیان است. اما آیا این کارزارهای شناختی موفق بوده‌اند یا موفق خواهند شد شکست‌های میدان را «پیروزی» بازنمایی کنند؟! بعید است.

محسن احمدی مدرس و پزوهشگر سواد رسانه

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اخبار پربازدید

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۴:۵۲
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۱۶
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۴
  • غروب آفتاب : ۱۷:۵۱
  • اذان مغرب : ۱۸:۱۰
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۲۲