logo
امروز : پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۵
[ شناسه خبر : ۴۱۰۶۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
مصرف آب باید مدیریت شود؛

سیستم آبیاری قطره‌ای چاره‌ خشکسالی باغات ابهر

سیستم-آبیاری-قطره‌ای-چاره‌-خشکسالی-باغات-ابهر
با توجه به محدودیت بسیار جدی منابع آب زیرزمینی در دشت ابهر و خرم‌دره، استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت فشار در مدیریت باغات باید به صورت جدی و مستمر در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ آب از دیرباز مهم‌ترین عامل توسعه در جهان بوده و با وجود تهدیدات بسیار مخاطره‌آمیز به‌واسطه کمبود منابع آبی به‌ویژه در دشت ابهر و  اذعان مسئولان به وابستگی معیشتی عمده ساکنان منطقه ما به درآمدهای فصلی و باغداری و با توجه به محدودیت بسیار جدی منابع آب زیرزمینی در دشت ابهر و خرم‌دره، استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت فشار در مدیریت باغات باید به صورت جدی و مستمر در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید

آبیاری قطره‌ای روشی مناسب برای كاهش هدررفت آب در بخش كشاورزی است که در کشورهای دیگر نیز به کار گرفته شده و با استفاده از این روش می‌توان یک تا دو برابر در مصرف آب صرفه‌جویی کرد.

شهرستان ابهر نیز با خشکسالی و کمبود آب مواجه است در جهت صرفه‌جویی آب در باغات بهتر است با توجه به مزایایی که این طرح دارد دولت با حمایت‌های خود از باغداران، باغداری را به سمت آبیاری نوین ببرد.

لبب

تجهیز ۳۴ درصد باغات ابهر به سیستم‌های نوین آبیاری 

سید علی ابراهیمی، سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان ابهر در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا، گفت: ۳۴ درصد از سطوح اراضی آبی این شهرستان به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده است. 

وی با بیان اینکه شهرستان ابهر ۱۰ هزار و ۵۰۳ هکتار باغ با تولید سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن انواع محصولات باغی دارد، یادآور شد: اکنون یک هزار و ۵۰۰ هکتار از این باغات انگور به سیستم آبیاری قطره‌ای مجهز شده است و کارشناسان آب و خاک جهاد کشاورزی پیگیر تشویق دیگر باغداران برای استفاده از این سیستم‌های نوین آبیاری هستند.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان ابهر این شهرستان را دارای تنوع بالایی در تولید انواع محصولات باغی برشمرد و خاطرنشان کرد: از اردیبهشت برداشت محصولات باغی با گیاهان دارویی و گل محمدی آغاز می‌شود و این روند تا اوایل پاییز با محصول سیب و زعفران به پایان می‌رسد. 

ابراهیمی ادامه داد: محصولات باغی شهرستان از نظر کمی و کیفی قابل توجه هستند و از همین‌رو نیز محصول انگور آن یکی از تولیدات مهم به‌شمار می‌آید.

وی اظهار داشت: سیب، انگور، گردو، بادام از محصولات باغی این شهرستان قلمداد می‌شوند.

للل

کمک بلاعوض به متقاضیان طرح سیستم آبیاری قطره‌ای 

فریبا شاهرخی، کارشناس آب و خاک جهاد کشاورزی شهرستان ابهر در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا، ضمن اشاره به اهداف آبیاری تحت فشار در راستای بالا بردن بهره‌وری و در جهت استفاده بهینه از منابع آبی، گفت: اجرای سیستم‌های نوین آبیاری را در سهولت آبیاری به کشاورزان توصیه می‌کنیم.

وی اظهار داشت: این آمادگی وجود دارد که به متقاضیان تا ۸۵ درصد هزینه تجهیز، به صورت کمک بلاعوض تأمین و پرداخت شود.

قبب

ساعات آبیاری در سیستم آبیاری قطره‌ای کاهش می‌یابد

باغدار ابهری در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: اراضی کشاورزی ما حدود ۳۵ هکتار است که در روستای پیرسقا نزدیک شهر صائین‌قلعه واقع است.

وی با بیان اینکه هر هشت روز پنج ساعت آبیاری انجام می‌شود، افزود: 10 سال است که باغ به سیستم آبیاری قطره‌ای مجهز شده است.

این کشاورز به مزایای این شیوه اشاره کرد و متذکر شد: در این روش از هدررفت آب جلوگیری می‌شود و آب به طور مستقیم وارد ریشه درخت شده و میزان رشد علف‌های هرز را نیز کاهش داده است‌.

وی به استفاده از وام‌های دولتی جهت انجام این طرح اشاره و تصریح کرد: در این طرح مشاوره‌های کارشناسان جهاد کشاورزی بسیار مؤثر بوده و به کشاورزان توصیه می‌کنم جهت بهره‌وری بیش‌تر، باغات خود را به این سیستم نوین آبیاری مجهز کنند.

للل

دولت در اجرای سیستم آبیاری قطره‌ای از باغ‌داران حمایت کند

توکل سلیمانی، باغدار ابهری در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: سازمان جهاد کشاورزی و سازمان آب منطقه‌ای برای عبور از محدودیت منابع آبی، با گذشت چندین دهه از مطالعات کلان زمین شناختی هنوز در ارائه طرح جامع مدیریت مصارف آب‌های زیرزمینی در بخش کشاورزی عقیم مانده‌اند.

وی با بیان اینکه راندمان تولید انواع انگور در مجموعه باغات باران به‌واسطه مکانیزاسیون داشت و برداشت ۴۰ تن در هکتار است، افزود: این مهم بواسطه مکانیزاسیون حمایتی جهاد کشاورزی محقق شده است.

وی اظهار داشت: این سیستم راندمان تولید در هکتار را تا ۴۰ برابر در واحد سطح افزایش می‌دهد.

سلیمانی بیان داشت: ریتم آبیاری به گونه‌ای است که بسته به شرایط اقلیمی، دمای محیطی، میزان زهکشی خاک و نیاز درخت انگور از بازه زمانی، آبیاری از هر سه روز یکبار تا پنج روز یک‌بار و بسته به گرمایش محیطی، از هر هفت روز یک‌بار آبیاری می‌شود به گونه‌ای که دائماً میزان مؤثری از رطوبت در خاک حفظ شود.

وی مزایای دیگر سیستم قطره‌ای، کوددهی مکانیزه و بدون اتلاف آب و کود عنوان و تصریح کرد: این سیستم توانسته بازدهی را چندین برابر افزایش دهد و همچنین در کاهش رویش علف‌های هرز در باغ، تبخیر پایین، کنترل آفات، کاهش هزینه‌های سربار به‌ویژه هزینه آبیاری و کاهش مصرف آب تا ۵۰ برابر آبیاری سنتی است.

این باغدار ابهری خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت بسیار جدی منابع آب، استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت فشار در مدیریت باغات باید به‌صورت جدی و مستمر در دستور کار قرار بگیرد، چراکه به‌کارگیری استراتژی‌های پیشرو در مصرف بهینه آب در مقایسه با روش‌های سنتی آبیاری، کارایی و اثربخشی کشاورزی به‌ویژه باغداری را تا ۲۰۰ برابر افزایش داده است.

وی بیان داشت: نقطه ضعف کشاورزان و باغ‌داران آن است که یا از اطلاعات و آگاهی‌های لازم و آموزش‌های مربوطه برخوردار نیستند یا اگر دانش کافی از مزایای طرح‌های نوین آبیاری دارند، دولت و مجموعه جهاد کشاورزی عزم جدی و پایدار و مستمری در ارائه خدمات کارشناسی، بانکی و مالی برای ارائه یک طرح جامع ندارد، به‌گونه‌ای که هر ساله ضوابط جدیدی برای ارائه تسهیلات مشروط به باغ‌داران ابلاغ می‌شود که با داشته‌های باغدار همخوانی ندارد.

سلیمانی با اشاره به اینکه داشته‌های باغدار، آب و زمین است، اظهار کرد: در ورود دولت برای مصرف بهینه آب و افزایش راندمان تولید، عدم ثبات سیاست‌های بانکی و تسهیلاتی، به‌صورت سالانه وجود ندارد و شرط جهاد کشاورزی، با عنوان یکپارچه نبودن اراضی باغی و عدم امکان تجمیع و تفاهم باغ‌داران هم از مشکلات عدم اجرای این طرح است.

این باغدار فعال عمده‌ترین مشکل در عدم اجرای سیستم آبیاری قطره‌ای توسط کشاورزان را عدم ثبات و پیوستگی در ارائه به موقع تسهیلات بانکی و یارانه‌ای توسط سازمان جهاد کشاورزی دانست و یادآور شد: دقیقاً زمانی که کشاورزی قصد و اراده مکانیزه کردن باغات را دارد یا بودجه کافی توسط جهاد تأمین نشده و یا اگر تأمین شده به موقع ارائه نمی‌شود، به همین جهت در دشت ابهر و خرم‌دره ۵۰ درصد باغات سنتی آبیاری می‌شوند و این روند خوبی نیست و با سیاست‌ها و خط‌مشی‌های دولت در تعارض است.

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۴:۵۴
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۱۹
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۳
  • غروب آفتاب : ۱۷:۴۷
  • اذان مغرب : ۱۸:۰۶
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۲۱