logo
امروز : شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۸:۵۵
[ شناسه خبر : ۴۱۰۱۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس محیط زیست ماهنشان عنوان کرد:

تغییر اقلیم تهدیدی بر محیط زیست ماهنشان

تغییر-اقلیم-تهدیدی-بر-محیط-زیست-ماهنشان
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ماهنشان با بیان اینکه تغییر اقلیم تهدیدی جدی بر محیط زیست محسوب می‌شود گفت: وجود این امر می‌تواند سبب انقراض گونه‌های خاص جانوری شود.

حسینعلی ملکی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ گفت: تغییر اقلیم در مناطق حفاظت‌شده شهرستان تبعات منفی متعددی داشته است که از جمله آن افزایش جمعیت شغال در منطقه است.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه در دوره‌های گذشته تعداد شغال‌ها در منطقه کم بود یا اصلاً وجود نداشت، افزود: با توجه به اینکه شغال‌ها در بیشه‌ها و در قسمت‌های شمالی کشور زندگی می‌کنند، تغییر اقلیم باعث کاهش میزان آب رود قزل‌اوزن و در پی آن وجود ماهی‌های فراوارن در سطح آب کم، و تأمین آذوقه سبب شده جمعیت این موجودات در منطقه افزایش پیدا کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ماهنشان با بیان اینکه این شغال‌ها ابتدا در حاشیه رود قزل‌اوزن تجمع داشتند، مطرح کرد: اما در شرایط کنونی این حیوانات به عنوان معضلی بزرگ در مناطق حفاظت‌شده و در پناهگاه حیات‌‌ وحش تبدیل شده‌اند.

وی یادآور شد: می‌توان گفت شاید بالای ۵۰۰ قلاده شغال در منطقه وجود دارد که بزرگ‌ترین تهدید برای قوچ، میش، کل و بز هستند.

ملکی با تاکید بر اینکه محیط‌بانان محیط زیست به کرات مشاهده کرده‌اند که نوزاد حیواناتی مانند میش و بزکوهی طعمه شغال‌ها قرار گرفته است، بیان کرد: چراکه این حیوانات تازه متولد شده و توان دفاعی از خود را ندارند و به همین دلیل بسیار آسیب‌پذیر هستند.

وی عنوان کرد: اگر وضعیت به همین شکل ادامه داشته باشد بعد از گذشت چندین سال با افزایش تعداد شغال‌ها و تهدید موجود، نسل حیوانات رو به انقراض خواهد گذاشت.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ماهنشان با اشاره به اینکه تخریب نیز به عنوان عامل تهدید دیگر بر محیط زیست و مناطق حفاظت‌شده محسوب می‌شود، گفت: کشاورزان اقدام به شخم‌زدن در برخی مناطق می‌کنند که اگر مورد تحلیل و برسی واقع شوند تعداد زیادی از آن‌ها نسخ زراعی ندارند.

وی ادامه داد: این کشاورزان اقدام به شخم زمین و کشت صیفی‌جات از جمله خربزه، آفتابگردان می‌کنند و به‌نوعی سبب از بین رفتن مراتع می‌شوند.

ملکی با بیان اینکه اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ماهنشان با کمبود نیروی انسانی و امکانات مواجه است، افزود: ما در زمینه این امور، مقابله به مثل انجام می‌دهیم و بعد از آمار‌برداری اقدام به انجام شکوائیه به مراجع قضائی می‌پردازیم.

وی مطرح کرد: در مواردی اتفاق می‌افتد که در دادگاه گواهی مبنی بر کاشت این زمین‌ها در طول سالیان گذشته ارائه می‌دهند در صورتی که منابع طبیعی اعلام می‌کند که این زمین‌ها جزو مرتع و منابع ملی هستند و نباید مورد کشت قرار داشته باشند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ماهنشان با بیان اینکه اقدامات کشت، سبب نابودی و تخریب محیط زیست می‌شود، ابراز کرد: وجود این امور باعث از بین رفتن پوشش گیاهی شاخص منطقه از جمله گون خواهد شد.

وی ادامه داد: با تخریب پوشش گیاهی با ایجاد کوچک‌ترین بارش، سیل در منطقه جاری می‌شود و خسارات جانی و مالی را در پی خواهد داشت.

ملکی با اشاره به اینکه در حالت عادی با افزایش بارندگی، پوشش گیاهی افزایش پیدا خواهد کرد، مطرح کرد: در این صورت از تخریب منطقه پیشگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: تغییر کشت محصول در منطقه از محصولات پر آسیب مانند خربزه به محصولات دارای آسیب کم می‌تواند در زمینه کاهش تخریب موثر واقع شود که نیازمند همت  مردم و مسئولان منطقه در این زمینه است.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۴:۵۰
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۱۴
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۵
  • غروب آفتاب : ۱۷:۵۴
  • اذان مغرب : ۱۸:۱۳
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۲۲