logo
امروز : چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۴
[ شناسه خبر : ۴۰۹۲۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
زکات دستوری از جنس برکت؛

کشاورزانی که طعم شیرین زندگی می‌چشند

کشاورزانی-که-طعم-شیرین-زندگی-می‌چشند
زکات واجب در شهرستان ابهر شامل گندم و جو است و کشاورزان با پرداخت آن نه‌تنها مال و ثروتی از انسان کم نمی‌کند، بلکه برکت در مال و زندگی انسان را چندین برابر می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ طبق رساله مراجع اگر ۸۴۰ کیلو وزن گندم، جو و کشمش شود به آن زکات تعلق می‌گیرد.

بیشتر بخوانید

کشاورز باید هزینه‌هایی که می‌کند را از مبلغ بدست‌ آمده از فروش محصول کسر و از منفعت باقیمانده، اگر محصول دیمی باشد نسبت ۱۰ به یک و اگر آبی بود ۲۰ به یک زکات به دبیرخانه شورای زکات پرداخت کند.

 از سال ۱۳۹۰ قانونی از مجلس تصویب شد و با توجه به اینکه کمیته امداد به نیازمندان اشراف کامل دارد و طبق دستور مقام معظم رهبری، دبیرخانه زکات در اداره کمیته امداد امام خمینی (ره) مستقر شده و جمع‌آوری زکات واجب باید از طریق این دبیرخانه صورت بگیرد.

بی

زکات از بزرگ‌ترین حق‌الناس‌ها محسوب می‌شود

حجت‌الاسلام هادی بکشلو، پژوهشگر و جهادگر فعال در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: قرآن کریم اهمیت خاصی به مقوله زکات داشته و در برخی آیات  زکات را در کنار نماز مطرح فرموده تا به ما بفهماند مسئله زکات برای اهل ایمان، مانند نماز، یک اصل اساسی است.

وی با بیان اینکه در بحث زکات لازم است به پیشینه آن نیز در دین مبین اسلام اشاره‌ای کنیم، افزود: هر چند مقوله نماز، زکات و اسلام توحیدی، در همه ادیان ابراهیمی به شیوه‌های مختلفی مرسوم بوده است.

پژوهشگر و جهادگر فعال با توضیح اینکه با توجه به اینکه هر کسی که یکی از ضروریات روشن دین را منکر شود کافر است، متذکر شد: صریح‌ترین توبیخات در مسئله زکات در آیات قرآنی چنان وارد شده که هم ردیف شرک و گناه نابخشودنی، معرفی می‌شود، زکات فقط حق‌الله نیست بلکه از بزرگ‌ترین حق‌الناس‌ها محسوب می‌شود که مال یتیم، افراد ناتوان بی‌سرپرست، نیازمندان و مریضان ضعیف هم در آن وجود دارد.

وی عنوان داشت: اگر همه مردم، زکات مال خود را بدهند، روی کره زمین فقیری باقی نمی‌ماند و سخاوتمندترین مردم کسی است که زکات مالش را بدهد، خیلی از افراد هستند میلیون‌ها تومان ولخرجی و تبذیر کرده اما آنجا که واجب است از پرداخت آن خودداری می‌کند.

بکشلو با تأکید براینکه برخی تجملات را در زندگی عادی کردند و در مراسمات مختلف کادوهای نامتعارف می‌برند، اما به مسئله وجوب زکات که می‌رسد، با گله از تورم و گرانی دولت‌ها، ایراد کار را بر سر اسلام و قرآن کریم  و فقرای بی‌تقصیر خالی می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه از دیدگاه اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام، سخاوتمندترین افراد کسی است که زکاتش را می دهد، خاطرنشان کرد: حدیث داریم اگر مردم زکات مال‌شان را ندهند خدا برکتش را از زمین می‌گیرد و کسی که زکات مالش را نمی‌دهد در آستانه مرگ می‌گوید (رب ارجعونی) خدا مرا برم گردان این سفر دیگر قول می‌دهم می‌گویند (کلا انها کلم هو قائلها).

ثی

جمع‌آوری بیش از ۶ میلیارد تومان زکات

حجت‌الاسلام رسول مظفری، مسئول زکات شهرستان ابهر در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: سال گذشته نزدیک ۱۰ میلیارد تومان زکات مستحبی، واجب و زکات فطریه جمع‌آوری شد که از این مقدار نزدیک ۵ میلیارد بابت زکات فطریه است.

وی با بیان اینکه زکات فطریه در ماه مبارک رمضان جمع‌آوری می‌شود، افزود: از ۵ میلیارد تومان باقی‌مانده، نزدیک ۳ میلیارد آن بابت زکات مستحب و بقیه زکات واجب مانند گندم و جو است.

مسئول زکات شهرستان ابهر با توضیح اینکه زکات فطریه را شورای زکات روستا  و در مساجد شهری خود جمع‌آوری و بین نیازمندان توزیع می‌کنند، متذکر شد: این آمار و ارقام در دبیرخانه شورای زکات شهرستان ثبت و به مرکز ارسال می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه عملاً پولی در اختیار دبیرخانه شورای زکات قرار نمی‌گیرد و پول  در اختیار خود مردم است، تصریح کرد: سال گذشته نزدیک ۲۰۰ میلیون تومان  زکات واجب نقد جمع‌آوری  که بابت ‍ پروژه‌های عام‌المنفعه مانند مصارف درمانی، تعمیر مسکن، احداث مسکن، جهیزیه و معیشت نیازمندان هزینه شد.

مظفری با اشاره به مقدار زکات جمع‌آوری شده در سال جاری بیان داشت: در  ۶ ماهه اول سال، در مرحله اول زکات فطریه بالغ بر ۵ میلیارد جمع‌آوری و بین نیازمندان از طریق شوراهای زکات روستایی، مساجد و هیأت امنا توزیع شد.

وی با تأکید بر اینکه  اکنون  در فصل برداشت محصولات، زکات گندم و جو  را جمع‌آوری می‌کنیم‌، خاطرنشان کرد: تاکنون یک میلیارد تومان فعلا بابت زکات واجب  ثبت شده، بنابراین به طور کلی در ۶ ماهه اول بالغ بر ۶ میلیارد تومان زکات جمع‌آوری شده است.

مظفری عنوان کرد: زکات فطریه باید در بین فقرا از طریق خود مساجد هزینه شود و مقداری هم که خود شورای زکات جمع‌آوری کرده همان روز وارد حساب نیازمندان شده است.

مسئول زکات شهرستان ابهر ابراز داشت: زکات واجب در امور عام‌المنفعه هزینه شده و در روستا میموندره این زکات برای احداث غسالخانه و جایگاه نماز هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه  ظرفیت زکات واجب ما این نیست، عنوان کرد: در سال جاری  مردم میزان گندمی که برداشت کردند بسیار بالا بود ولی مردم زکات واجب خود را به طور کامل پرداخت نمی‌کنند‌. 

مسئول زکات شهرستان ابهر گفت: از مردم درخواست داریم که زکات خود را به‌درستی پرداخت کنند، کار زکات تزکیه است، تزکیه خانواده و زندگی با پرداخت وجوهات واجب صورت می‌پذیرد که با پرداخت کامل زکات بسیاری از مشکلات عدیده در محله و روستا حل خواهد شد.

وی با نقد از مسئولان مربوطه مطرح کرد: ارگان‌های مربوطه بحث حاکمیتی زکات را اجرا کنند و زکات واجب  به صورت حاکمیتی بوده و دستور از مقام معظم رهبری ابلاغ شده است.

کشاورز نمونه ابهری که سال‌هاست در کشت گندم و جو فعالیت دارد، هر ساله قسمتی از درآمد خود را به پرداخت زکات اختصاص داده و به‌عنوان زکات‌دهنده نمونه شهرستان شناخته شده است.

یی

زکات برکت در مالم آورده است 

وی با اشاره به تأثیر پرداخت زکات در زندگی‌اش گفت: پرداخت زکات یکی از دستورات خداوند است که رعایت آن بر هر مسلمانی واجب است.

این کشاورز شریف‌آبادی با تأکید بر اینکه در قرآن مکرر از زکات اسم برده شده است، افزود: زکات یکی از واجبات و یکی از فروع دین بوده و می‌توانیم بگوییم بعد از نماز، اهم فروع دین است و لذا در قرآن اغلب بخش‌هایی که نماز ذکر شده زکات هم پشت سر آن ذکر شده است که این اهمیت آن را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: پرداخت زکات نه‌تنها مال و ثروتی از انسان کم نمی‌کند، بلکه برکت در مال و زندگی انسان را چندین برابر می‌کند و دارایی‌های بنده کاملاً پاک و حلال بوده و اثرات آن را در زندگی‌ام مشاهده می‌کنم.

این کشاورز ابهری هم‌چنین با توضیح اینکه فرزندانم و دیگران را توصیه به پرداخت زکات می‌کنم زیرا برکتی باورنکردنی در زندگی آن‌ها حاصل می‌شود، متذکر شد: کسانی که شرایط لازم برای پرداخت این واجب دینی را دارند، حتماً انجام دهند.

زکات یکی از واجبات است بنابراین کشاورزان با پرداخت آن هم عمل واجب انجام دادند و هم برکت را وارد زندگی خود کردند‌.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۴:۴۷
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۱۲
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۶
  • غروب آفتاب : ۱۷:۵۹
  • اذان مغرب : ۱۸:۱۷
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۲۳