logo
امروز : شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۹
[ شناسه خبر : ۴۰۸۸۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]

خبرنگار نیمه جنگی روایتی زیبا از یک رزمنده

خبرنگار-نیمه-جنگی-روایتی-زیبا-از-یک-رزمنده
مسعود بابازاده خبرنگار و رزمنده هشت سال دفاع مقدس سن نوجوانی که از زنجان برای لبیک گفتن به ندای بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در حوزه رسانه فعالیت داشته و برای انتشار خبرهای جبهه عازم خط مقدم می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ در هفته دفاع مقدس، موج‌رسا میزبان مسعود بابازاده، یکی از پیشکسوتان حوزه دفاع مقدس بود. بابازاده که از سال‌های اولیه انقلاب فعالیت خود را در عرصه خبرنگاری آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید

وی که علاقه‌مندی خود به خبرنگاری و نویسندگی را از سنین نوجوانی آغاز کرده، در دوران دفاع مقدس نیز با حضور در جبهه‌ها، به عنوان گوینده رادیویی و خبرنگار فعالیت می‌کرد. بابازاده بر اهمیت اطلاع‌رسانی در دوران جنگ تأکید کرد و گفت: خبرنگاران در آن دوران نقش مهمی در تقویت روحیه مردم و رزمندگان ایفا می‌کردند.

این خبرنگار پیشکسوت و نویسنده زنجانی تاکنون چندین کتاب در حوزه دفاع مقدس و زندگی شهدا به رشته تحریر درآورده است. کتاب «خبرنگار نیمه جنگی» اولین اثر اوست که روایتی داستانی از یک رزمنده است. بابازاده هدف از نگارش این کتاب‌ها را زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به نسل جوان دانست.

در ادامه گفتگوی این خبرنگار، نویسنده و رزمنده دوران دفاع مقدس را می‌خوانید:

مسعود بابازاده: با تشکر از شما. من مسعود بابازاده، متولد 1339 در شهر زنجان هستم. علاقه‌ام به خبرنگاری از همان دوران نوجوانی آغاز شد. در سال 1357، در سن شانزده سالگی با استفاده از یک ضبط صوت شخصی، صدای تظاهرات مردم انقلابی زنجان را ضبط کردم که هنوز هم هر ساله در ایام دهه فجر از صدا و سیمای مرکز زنجان پخش می‌شود.

موج‌رسا: چگونه وارد عرصه خبرنگاری حرفه‌ای شدید و به‌خصوص در دوران دفاع مقدس چه فعالیت‌هایی داشتید؟

بابازاده: کارم را به طور جدی از رادیو شروع کردم. در دوران دفاع مقدس نیز به عنوان گوینده برنامه رادیویی جنگ فعالیت می‌کردم. با حضور در جبهه‌ها، مصاحبه‌هایی با رزمندگان انجام می‌دادم و رویدادهای جنگ و دفاع مقدس را به مردم منتقل می‌کردم.

موج‌رسا: چرا در آن دوران، اطلاع‌رسانی در مورد جنگ تا این اندازه اهمیت داشت؟

بابازاده: در دوران جنگ، خانواده‌ها با نگرانی اخبار جبهه‌ها را دنبال می‌کردند. ما خبرنگاران وظیفه داشتیم تا رویدادهای جنگ را به طور دقیق و به موقع به مردم اطلاع دهیم و به این ترتیب، همدلی و پشتیبانی مردم از رزمندگان را تقویت کنیم.

موج‌رسا: شما چندین کتاب در حوزه دفاع مقدس و زندگی شهدا نوشته‌اید. در مورد اولین کتابتان، و انگیزه شما از نوشتن کتاب «خبرنگار نیمه جنگی» چه بود؟

بابازاده: نوشتن کتاب «خبرنگار نیمه جنگی» چهار سال طول کشید. این کتاب روایت داستانی از یک رزمنده است که از خانه خود به قصد جبهه حرکت می‌کند.

تمام وقایع این کتاب به صورت خاطره و داستان روایت می‌شود و سعی کردم تا زندگی رزمندگان را به شکلی جذاب و قابل‌ فهم برای مخاطبان، به ویژه نوجوانان و جوانان، به تصویر بکشم.

اعتقاد دارم که انتقال تجربیات و خاطرات دوران دفاع مقدس به نسل‌های آینده بسیار مهم است. من می‌خواستم تا با نوشتن این کتاب‌ها، یاد و خاطره شهدا را زنده نگه دارم و روحیه ایثار و شهادت‌طلبی را در جامعه ترویج کنم.

موج‌رسا: به‌‌عنوان یک پیشکسوت در حوزه خبرنگاری و نویسندگی دفاع مقدس، چه توصیه‌ای برای نسل جوان دارید؟

بابازاده: به جوانان توصیه می‌کنم که به تاریخ و فرهنگ کشور خود علاقه‌مند باشند و با مطالعه و تحقیق، شناخت بیش‌تری نسبت به دوران دفاع مقدس پیدا کنند. همچنین، از آن‌ها می‌خواهم که در انتقال این ارزش‌ها به نسل‌های آینده کوشا باشند.

از همه کسانی که در دوران دفاع مقدس برای حفظ این مرز و بوم تلاش کردند، تشکر می‌کنم. امیدوارم که بتوانیم یاد و خاطره شهدا را همیشه زنده نگه داریم.

موج‌رسا: کتاب «پا به پای جنگ» نیز حاوی خاطرات رزمندگان شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان است. چه چیزی شما را به سمت جمع‌آوری و نگارش این خاطرات سوق داد؟

بابازاده: همانطور که می‌دانید، در دوران دفاع مقدس، همه اقشار جامعه در این مبارزه مقدس سهیم بودند. رزمندگان شرکت توزیع نیروی برق نیز با ایثار و فداکاری خود، نقش مهمی در پشتیبانی از جبهه‌ها ایفا کردند. من با نوشتن کتاب «پا به پای جنگ»، سعی کردم تا از فداکاری‌ها و رشادت‌های این عزیزان قدردانی کنم و خاطرات آن‌ها را برای همیشه ثبت کنم.

موج‌رسا: کتاب «راز زندگی بقاء» نیز روایتی خواندنی از زندگی شهید بقاء ثمین تاب است. چرا به زندگی این شهید خاص توجه کردید؟

بابازاده: شهید بقاء ثمین تاب، یک شخصیت بسیار خاص و الهام‌بخش است. او که از فرزندان بهزیستی بود، با وجود تمام محدودیت‌ها، توانست به یکی از رزمندگان شجاع و فداکار تبدیل شود. من با نوشتن کتاب «راز زندگی بقاء»، سعی کردم تا به راز موفقیت و سعادت این شهید دست پیدا کنم و این راز را با دیگران به اشتراک بگذارم. برای نوشتن این کتاب، سه سال وقت صرف کردم و با بسیاری از افرادی که با شهید بقاء آشنا بودند، مصاحبه کردم.

موج‌رسا: به نظر شما نوشتن کتاب‌های دفاع مقدس چه تأثیری بر جامعه و به‌خصوص نسل جوان دارد؟

بابازاده: نوشتن کتاب‌های دفاع مقدس، به چند دلیل بسیار مهم است. اول اینکه این کتاب‌ها باعث حفظ و انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به نسل‌های آینده می‌شوند. دوم اینکه با مطالعه این کتاب‌ها، جوانان می‌توانند با الگوهای ارزشمندی آشنا شوند و برای رسیدن به اهداف والا، انگیزه بگیرند. سوم اینکه این کتاب‌ها می‌توانند به عنوان یک منبع تاریخی برای پژوهشگران و محققان مورد استفاده قرار گیرند.

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اخبار پربازدید

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۴:۴۴
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۰۸
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۷
  • غروب آفتاب : ۱۸:۰۵
  • اذان مغرب : ۱۸:۲۳
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۲۴