logo
امروز : جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۴
[ شناسه خبر : ۴۰۶۴۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
یادداشت؛

دو دهه انتظار برای مسکن مهر!

دو-دهه-انتظار-برای-مسکن-مهر!
دو دهه چشم انتظاری و عدم مدیریت مسئولان؛ متقاضیان مسکن مهر ۷۲ هکتاری زنجان را در آستانه ناامیدی کامل قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ متقاضیان مسکن مهر پروژه ۷۲ هکتاری مهر شهر در انتهای گلشهر کاظمیه زنجان، پس از دو دهه انتظار همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند. این متقاضیان که ثبت‌نام خود را در سال ۱۳۸۹ انجام داده‌اند، با مشکلات عدیده‌ای رو به رو شده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها، عدم همکاری بانک مسکن در پرداخت وام است.  

بیشتر بخوانید

تغییر دولت و آغاز مشکلات  

با تغییر دولت در سال‌های گذشته، پروژه مسکن مهر ۷۲ هکتاری زنجان با مشکلات متعددی مواجه شد و به مدت نزدیک به ۱۰ سال بلاتکلیف ماند. در سال ۱۳۹۷، زمینی در انتهای غربی کوی فرهنگ به متقاضیانی که انصراف نداده بودند، واگذار شد. اما عدم نظارت کافی اداره کل راه و شهرسازی استان در این مرحله، مشکلات دیگری را نیز برای متقاضیان ایجاد کرد.  

شروع پروژه و بن‌بست بانکی  

با وجود تمام مشکلات، متقاضیان از سال گذشته با هماهنگی اداره کل مسکن و راه و شهرسازی اقدام به اخذ پروانه ساخت از شهرداری زنجان کرده و پروژه ساختمانی خود را آغاز کردند. پرونده وام آن‌ها نیز به بانک مسکن معرفی شد، اما بانک مسکن با وجود تشکیل پرونده، به بهانه نبود اعتبار از پرداخت وام خودداری می‌کند.  

پاس‌کاری بین بانک مسکن و اداره کل مسکن و شهرسازی  

در این میان، اداره کل مسکن و شهرسازی نیز مدعی است که پرونده متقاضیان به بانک مسکن معرفی شده و مسئولیت پرداخت وام بر عهده این بانک است. این پاس‌کاری بین دو نهاد دولتی، متقاضیان را در شرایط بسیار دشواری قرار داده است.  

افزایش هزینه‌ها و بلاتکلیفی متقاضیان  

با توجه به نوسانات شدید قیمت مصالح ساختمانی در سال‌های اخیر، هزینه‌های ساخت‌ و ساز برای متقاضیان به شدت افزایش یافته است. در حالی که متقاضیان تلاش می‌کنند تا با استفاده از منابع مالی خود، پروژه را پیش ببرند، عدم پرداخت وام توسط بانک مسکن، آن‌ها را در شرایط بسیار سختی قرار داده است.   

پیامدهای بلاتکلیفی برای متقاضیان  

تاخیر در اتمام پروژه با عدم پرداخت وام، باعث طولانی شدن زمان ساخت و ساز و افزایش هزینه‌های پروژه می‌شود و از سوی دیگر افزایش هزینه‌های ساخت باعث نوسانات شدید قیمت مصالح ساختمانی، هزینه‌های پروژه را به شدت افزایش داده است. مشکلات روحی و روانی برای متقاضیان از دیگر آسیب‌های این وضعیت بوده است.

مشکلات متقاضیان مسکن مهر ۷۲ هکتاری زنجان، نشان‌دهنده‌ ضعف در مدیریت و برنامه‌ریزی در حوزه مسکن است. مسئولان باید با اتخاذ تدابیر جدی، به این مشکل پایان دهند و از تکرار چنین مشکلاتی در آینده جلوگیری کنند.

حسین عباسی

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر