logo
امروز : جمعه ۲۰ تیر ۱۴۰۴ ساعت ۱۳:۰۹
[ شناسه خبر : ۴۰۵۰۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 10 دقیقه ]
لوازم‌التحریر ایرانی مُعَرِف فرهنگ غنی کشورمان است؛

رقابت تنگاتنگ لوازم‌التحریر ایرانی و خارجی

رقابت-تنگاتنگ-لوازم‌التحریر-ایرانی-و-خارجی
در شرایط کنونی که بازار لوازم‌التحریر داغ است رقابت تنگاتنگی میان لوازم ایرانی و خارجی وجود دارد اما خرید تولیدات کشورمان زمینه‌ساز رونق اقتصادی و ترویج فرهنگ اصیلمان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ امروزه لوازم‌التحریر و ملزومات آن به قدری مهم تلقی می‌شود که کارخانه‌ها و کارگاه‌های زیادی در سطح دنیا به تولید آن اشتغال دارند.

بیشتر بخوانید

از طرفی هر مرکز و کارخانه تولیدی قصد دارد در طراحی و تولید این لوازم از اشخاص و چهره‌های معروف و ملزومات فرهنگی خود استفاده و با ذائقه مردم خود پیش رود و با صادرات آن به سایر کشورها فرهنگ و عقاید خود را رواج دهد.

با این حال در کشور ایران تولیدکنندگان زبردست و شناخته‌شده‌ای وجود دارند که با تولید محصولات باکیفیت و خوب می‌توانند با نمونه‌های خارجی رقابت کنند و حتی در رتبه بالاتر از آن‌ها قرار بگیرند.

لوازم‌التحریر ایرانی ترویج‌دهنده فرهنگ ایرانی 

بنابراین لوازم‌التحریر ایرانی علاوه بر کیفیت خوب با استفاده از تصاویر مشاهیر، اشخاص و بزرگان دینی و سیاسی و اجتماعی با هدف ترویج فرهنگ اصیل ایرانی و شناساندن شخصیت‌ها پای در عرصه تولید می‌گذارند.

اما گاهی مشاهده می‌شود که افراد و خانواده‌ها و فرزندان تمایل کم‌تری به خرید تولیدات داخلی داشته و در مقابل کالای وارداتی سایر کشور‌ها را به‌راحتی می‌پذیرند که وجود چنین مسئله‌ای از عوامل مختلفی تأثیرپذیر است.

از جمله این دلایل فرهنگ‌سازی برای استفاده از کالا و تولیدات ایرانی است که در این امر نیز رسانه‌ها و مدارس سهم مهمی دارند.

رسانه امری مهم در فرهنگ‌سازی 

 به طور کلی در نهاد‌های فرهنگی به استفاده هر چه بیش‌تر از کالای ایرانی باید تاکید شود. در این زمینه عواملی چون رسانه‌ها و فضای مجازی که امروزه بازار داغی داشته و نفوذ فراوانی در میان افراد دارند، موثر هستند.

از دیگر عواملی که سبب رواج استفاده از کالای ایرانی می‌شود ارائه کالاهای با کیفیت با قیمت‌های مناسب بوده که در این زمینه نیازمند حمایت دولت و نهاد‌های مرتبط از تولیدکنندگان است تا با کمک در زمینه تأمین مواد اولیه، اجناسی با کیفیت تولید و به عرصه مصرف برسد.

تولیدکنندگان داخلی نیز باید علاوه بر تولید محصولات با کیفیت در طراحی تولیدات خود از شخصیت‌ها، چهره‌ها و محتواهایی همسان با فرهنگ ایرانی و متناسب با ذائقه مخاطب استفاده کنند، این طرح‌ها باید به گونه‌ای طراحی و برنامه‌ریزی شوند که زمینه‌ساز جذب مخاطب از جمله کودکان و نوجوانان باشد‌.

حال آن‌که در برنامه‌های تلویزیونی اگر تولیدات بیش‌تر در غالب معرفی شخصیت‌ها و چهره‌ها و محتواهای ایرانی باشد کودکان شناخت بهتری پیدا کرده و ناخودآگاه به سمت خرید لوازم‌التحریر با تصاویر این اشخاص جذب خواهند شد.

از عوامل موثر دیگر در زمینه فرهنگ‌سازی مدارس و معلمان هستند، معلمان به عنوان الگوی دانش‌آموزان بوده و حرف‌های آنان تاثیرات فراوانی در افراد و پذیرش آنان دارد و از این‌رو قشر فرهنگی می‌توانند با تشویق دانش‌آموزان برای استفاده از لوازم داخلی و توضیحات قانع‌کننده در این زمینه این امر را به عنوان فرهنگ در افراد تبدیل کنند.

فرهنگ‌سازی موثرترین راه استفاده از کالای ایرانی 

رضا مکی، رئیس اتحادیه کتاب و لوازم‌التحریر فروشان زنجان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: در استفاده از لوازم‌التحریر ایرانی کلیاتی وجود دارد تا دانش‌آموز راغب به استفاده از این ابراز شوند.

وی افزود: این راغب بودن دانش‌آموزان به اصرار والدین، معلمان و اطرافیان میسر نخواهد بود بلکه بهترین کار در این زمینه فرهنگ‌سازی است.

رئیس اتحادیه کتاب و لوازم‌التحریر فروشان زنجان عنوان کرد: بهترین و موثرترین کاری که می‌توانیم در این زمینه از آن نتیجه بگیریم ترویج فرهنگ‌سازی است.

وی خاطرنشان کرد: ما اکنون معضل دیگری در زمینه لوازم‌التحریر داریم که آن‌هم وجود جنس‌های خارجی در بازار است که به‌وفور به صورت قاچاق یافت می‌شود و هیچ اقدامی در این زمینه نمی‌توان انجام داد.

۵۰ درصد لوازم‌التحریر‌های موجود قاچاقی وارد شده‌اند 

مکی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد لوازم‌التحریر‌هایی که در بازارهای ایران یافت می‌شود از مبادی غیر قانونی و قاچاق وارد می‌شود ابراز کرد: دلایل مختلف و متعددی در این زمینه موثر هستند‌.

وی عنوان کرد: یکی از این راهکارها مقابله است که با تولید کالای داخلی با کیفیت بهتر میسر می‌شود و خریدار توجیهی برای استفاده از کالا‌های مشابه خارجی با قیمت بالاتر ندارد.

رئیس اتحادیه کتاب و لوازم‌التحریر فروشان زنجان با بیان اینکه بستر و زیرساخت‌ها برای وجود این امر امکان‌پذیر نیست ادامه داد: یکی از راهکارهای مبارزه با قاچاق، توازن عرضه و تقاضا است.

وی بیان کرد: در شرایط کنونی بیش از ۵۰ درصد کالا‌ها و لوازم‌التحریر‌هایی که دانش‌آموزان استفاده می‌کنند ایرانی است و به‌ندرت در میان آن‌ها کالای خارجی وجود دارد که دلیل آن هم این است که کودکان تنوع را دوست دارند و از طرفی جنس کالای خارجی به مراتب بهتر از کالای ایرانی است.

مکی یادآور شد: انجام فرهنگ‌سازی و توازن عرصه و تقاضا بهترین روش برای تشویق و ترغیب دانش‌آموزان و والدین برای خرید لوازم‌التحریر ایرانی است.

 عوامل متعددی در اقتصاد یک منطقه تاثیرگذار است

حجت‌الاسلام محمد قهرمانی، مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: حمایت از تولید داخلی حمایت اقتصادی از تولیدکنندگان و سرمایه‌گذار داخلی است.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی یک بحث میان رشته‌ای است افزود: یعنی عوامل متعددی در رکود یا صعود اقتصاد یک منطقه یا استان یا کشور می‌تواند تاثیر داشته باشد.

مدرس دانشگاه عنوان کرد: از جمله عوامل موثر امنیت سیاسی، اعتقادی، اجتماعی، اعتقادی، فرهنگی و عوامل زیر ساختی هستند که دست به دست هم می‌دهند تا ما در حوزه اقتصادی موفق باشیم.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه حمایت از تولید داخلی دو رویکرد وجود دارد بیان کرد: رویکرد ایجابی و سلبی است.

قهرمانی ابراز کرد: در رویکرد ایجابی تولید‌کننده درصدد تبلیغ و جلب مشتری بر می‌آید تا فروش بالا داشته باشد و اینکه چه اقداماتی می‌توان انجام داد تا مشتری برای خرید کالای ایرانی رغبت بالایی داشته باشد.

وی تاکید کرد: اما در رویکرد سلبی تولید‌کننده و سرمایه‌گذار در مدت کوتاهی بعد از جلب مشتری از دیوار اعتماد مشتری بالا می‌رود و از کیفیت و کمیت محصول می‌کاهد و سوء استفاده اساسی می‌کند. 

مدرس دانشگاه ابراز کرد: اگر ما آسیب‌ها و مشکلات را برطرف کنیم به صورت اتوماتیک به سمت رویکرد مثبت حرکت خواهیم کرد.

وی گریزی به بحث حمایت از کالای ایرانی زد و یادآور شد: مهم‌ترین آسیبی که در زمینه حمایت از کالای داخلی وجود دارد این است که برخی از تولیدکنندگان و مسئولان نظارتی از اعتماد مردم سوء‌استفاده می‌کنند.

قهرمانی افزود: همه مردم ایران باید دست در دست هم داده و با اتحاد زیرساخت‌ها را در همه زمینه‌ها اعم از اقتصادی، اخلاقی،  سیاسی، فرهنگی درست کنند و به یکدیگر یعنی تولیدکنندگان با مصرف‌کنندگان و بالعکس ارزش و احترام متقابل قائل شوند.

وی ابراز کرد: اگر نگاه دو سویه باشد، احترام دو طرفه وجود داشته باشد، تولیدکننده و مصرف کننده یکدیگر را رعایت کرده و به یکدیگر احترام بگذارند تاثیر مهمی در این زمینه خواهند داشت.

حمایتی از تولید‌کننده نمی‌شود 

علی احمدی، مدیرعامل شرکت زرین دفتر استان زنجان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: مهم‌ترین مشکلی که اکنون مانع تولید می‌شود، قطعی‌های مکرر برق است.

وی با بیان اینکه قطعی‌های مکرر برق میزان تولید را کاهش می‌دهد عنوان کرد: این قطعی‌ها علاوه بر کاهش میزان تولید سبب خسارت، صدمه و خرابی و از کارافتادن دستگاه‌های تولید می‌شود‌.

مدیرعامل شرکت زرین دفتر استان زنجان عنوان کرد: کالایی که ما تولید می‌کنیم علاوه بر کیفیت بالا از طراحی‌های متناسب با فرهنگ ایرانی و ذائقه کودکان سعی در جذب افراد به خرید کالای ایرانی داریم.

وی با اشاره به اینکه مسئولان و نهادهای مرتبط حمایتی از ما نمی‌کنند عنوان کرد: در صورت حمایت تولید‌کننده توسط مسئولان تولیدات افزایش یافته، برای افراد بیش‌تری شغل ایجاد می‌شود همچنین با ارائه محصولات با کیفیت می‌توان زمینه صادرات را نیز ایجاد کرد.

احمدی با بیان اینکه تولیدکنندگان می‌توانند با طراحی خوب در فرهنگ کودکان نیز تأثیرگذار باشند عنوان کرد: استفاده از طراحی شخصیت‌ها و محتواهای ایرانی گواه این مسئله است.

وی گریزی به دیگر مشکلات در عرضه تولید لوازم‌التحریر ایرانی زد و گفت: با وجود تحریم‌ها ما در زمینه تأمین و واردات مواد اولیه مشکلی نداریم اما در زمینه تخصیص ارز و تأمین آن در مضیغه هستیم.

مدیرعامل شرکت زرین دفتر استان زنجان اظهار کرد: ارز نیمایی که هر روز در حال افزایش قیمت بوده از جمله عوامل و مشکلات ما در تأمین و خرید مواد اولیه است.

وی خاطرنشان کرد: در صورت حمایت مسئولان و برطرف شدن مشکلات ما توانایی افزایش تولید با کیفیت بالا جهت صادر کردن به کشور‌های دیگر را نیز خواهیم داشت.

فعالیت گروه‌های جهادی در جهت ترویج کالای ایرانی

رقیه نصیری، مدیر مرکز امور خانواده سپاه انصار المهدی (عج) استان زنجان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: ما در زمینه تولید لوازم‌التحریر و محصولات فرهنگی معضل این را داریم که نمی‌توانیم آن‌گونه که باید فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی خود را به مخاطب انتقال دهیم.

وی افزود: در مقابل می‌توانیم فرهنگ غرب را با تصاویر که روی لوازم‌التحریر و سایر محصولات فرهنگی است به‌راحتی ترویج دهیم که این خلع در بازار مد و لباس و بازار لوازم‌التحریر و دیگر عرصه‌ها نیز وجود دارد.

مدیر مرکز امور خانواده سپاه انصار المهدی (عج) استان زنجان با بیان اینکه وجود این امور به عنوان دغدغه‌ای مهم برای برخی گروه‌های فرهنگی و جهادی محسوب می‌شود عنوان کرد: این گروه‌های فرهنگی و جهادی بر اساس این دغدغه در این عرصه وارد شدند.

وی ابراز کرد: این گروه‌ها نمایشگاه‌هایی برگزار می‌کنند که در آن تولیدات داخلی عرضه می‌کنند، در مقابل افرادی نیز وجود دارند که اقدام به طراحی، تولید و توزیع محصول فرهنگی، ایرانی و اسلامی به‌ویژه در زمینه مد و لباس و لوازم‌التحریر اقدام کرده‌اند که در طراحی این لوازم از قهرمانان ملی و تصاویر مبنی بر خودباوری و وطن‌دوستی بهره برده‌اند.

مشاغل نوپا نیازمند حمایت

نصیری با اشاره به اینکه این تولیدات توسط مشاغل خرد و خودجوش عرضه می‌شود تصریح کرد: تولید‌کنندگان اکثراً دانش‌بنیان و نوپا بوده و نیاز به حمایت و توجه ویژه دارند.

وی ابراز کرد: گروه‌های جهادی برای ادامه کار و افزایش تولید توجه و حمایت مسئولان را می‌طلبند که در زمینه اشتغال امکانات لازم را در اختیار این شرکت‌ها قرار داده و از آن‌ها حمایت کنند.

مدیر مرکز امور خانواده سپاه انصار المهدی (عج) استان زنجان افزود: می‌توان با برگزاری نمایشگاه‌ها تولیدات را در معرض دید مردم قرار داد و از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به معرفی آنان پرداخت.

وی با تاکید بر اینکه باید این خودباوری برسیم که توانایی رقابت با محصولات خارجی را داریم مطرح کرد: مسئولان ما نیز باید عینک خودباوری داشته و نگاهی به بیرون نداشته باشند و از تولیدکنندگان حمایت کنند.

نصیری یادآور شد: تولیدکنندگان ما این توانایی را دارند که با استفاده از ذهن‌خلاق ایده‌های بکر و خاص را به مرحله اجرا در آورده و با کم‌ترین هزینه تولید کنند.

وی گریزی به نقش مهم رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی زد و ادامه داد: صدا و سیما می‌تواند با فرهنگ‌سازی و معرفی شخصیت‌های ایرانی، دینی، ملی و با معرفی دستاوردهای ملی و تولید محتوا در این زمینه‌ها می‌تواند زمینه معرفی این افراد را فراهم کرده و به تبع آن افراد را به شناخت این شخصیت‌ها ترغیب کند‌.

این مسئول ادامه داد: افرادی که اقدامات فرهنگی انجام می‌دهند می‌توانند با الگو‌دهی‌های ارزشی تاثیرات مثبتی در این زمینه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه فوق نیازمند توجه مسئولان هستیم تا با پای‌کار بودن به ترویج و فرهنگ‌سازی اقدام کنند.

به طور کلی می‌توان گفت استفاده از نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر تولید داخلی علاوه بر حمایت از محصولات داخلی، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی می‌تواند زمینه تسلط و رواج فرهنگ ایرانی نیز باشد.

گزارش از فاطمه شیرینی

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر