logo
امروز : دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۹
[ شناسه خبر : ۴۰۴۱۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مدیر دارالقرآن آموزش و پرورش شهرستان خرم‌دره مطرح کرد:

تربیت ۹۰۰ قرآن‌آموز در دارالقرآن خرم‌دره

تربیت-۹۰۰-قرآن‌آموز-در-دارالقرآن-خرم‌دره
مدیر دارالقرآن آموزش و پرورش شهرستان خرم‌دره با اشاره به تربیت ۹۰۰ قرآن‌آموز در این شهرستان گفت: دارالقرآن با فعالیت‌های قرآنی چشمگیر، قدم‌های ارزشمندی در راستای ترویج قرآن‌آموزی برداشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ به نقل از نبض سحر، با محمدعلی اسدی، مدیر دارالقرآن آموزش و پرورش شهرستان خرم‌دره، با بیش از دو دهه تجربه در حوزه آموزش قرآن، گفتگویی ترتیب داده شده که در ادامه می‌خوانید.

بیشتر بخوانید

نبض سحر: لطفاً خودتان را معرفی کنید. 

اسدی: با سلام، اینجانب محمدعلی اسدی هستم، مدیر دارالقرآن آموزش و پرورش شهرستان خرمدره.

نبض سحر: آیا قبل از مدیریت دارالقرآن نیز فعالیت‌های قرآنی داشتید؟ 

اسدی: بله، به لطف خداوند، از زمانی که قرآن را آموختم و توانایی تدریس پیدا کردم، جلسات قرآن برگزار می‌کردم، به‌ویژه در محله‌های محروم، مساجد و پایگاه‌های بسیج. حاصل این کلاس‌ها، تربیت نوجوانان و جوانان فعال در عرصه قرآن و اهل‌بیت است.

نبض سحر: از چه سالی مدیریت دارالقرآن را بر عهده دارید؟

 اسدی: از سال ۱۳۹۵ این مسئولیت را بر عهده دارم.

نبض سحر: به نظر شما آیا وضعیت فعالیت‌های دارالقرآن بعد از مسئولیت شما تغییر کرده است؟ 

اسدی: بهتر است در این مورد اهالی قرآن و مردم شریف خرم‌دره  نظر بدهند. اما می‌توان گفت که در حال حاضر دارالقرآن امام خمینی یکی از مراکز مطرح قرآنی در شهرستان و استان است. به‌ویژه در سطح شهرستان، دارالقرآن در اکثر مراسمات مذهبی نقشی فعال داشته است.

نبض سحر: می‌توانید بگویید از ابتدای مسئولیت شما تاکنون چند قرآن‌آموز تربیت کرده‌اید؟ 

اسدی: هر ساله حداقل ۲۰۰ قرآن‌آموز در رشته‌های مختلف پذیرش داشته‌ایم. البته در سال‌هایی که مسئولان همکاری مطلوب داشتند و از کمک سایر مؤسسات بهره‌مند بودیم، این تعداد به ۹۰۰ نفر هم رسیده است.

نبض سحر: آیا مشکل فضای آموزشی دارید؟

 اسدی: طبق آئین‌نامه‌های دارالقرآن وزارت آموزش و پرورش، هر شهرستان باید فضای مناسب و مستقل برای دارالقرآن داشته باشد. فضای فعلی دارالقرآن که قبلاً به نام آزمایشگاه ابن سینا شناخته می‌شد، از سال ۱۳۷۸ در اختیار دارالقرآن قرار گرفته است. این ساختمان دارای سه طبقه است؛ طبقه اول در اختیار مدرسه است، طبقه دوم به صورت مشترک با مدرسه به‌عنوان نمازخانه و کلاس استفاده می‌شود و طبقه سوم کاملاً در اختیار دارالقرآن است. زمانی که این فضا را تحویل گرفتیم، مناسب نبود، اما با تلاش‌های صورت‌گرفته و کمک خیران، اکنون فضای مطلوبی برای ترویج فرهنگ قرآنی داریم و برنامه‌های قرآنی و اهل‌بیتی به صورت منظم در صبح، ظهر و عصر برگزار می‌شود.

نبض سحر: می‌توانید درباره کلاس‌های خود توضیح دهید؟

 اسدی: در این مرکز، کلاس‌های روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، حفظ، مداحی، سرود، آموزش خانواده و قرائت تقلیدی برگزار می‌شود. هر ساله نفرات برتر استانی و کشوری در رشته‌های مختلف قرآنی از قرآن‌آموزان این مرکز هستند.

نبض سحر: آیا با مؤسسات و نهادهای فرهنگی قرآنی ارتباط دارید؟

 اسدی: بله، اولین اقدام ما تشکیل جلسات مشترک با مؤسسات قرآنی بود که حاصل آن برنامه‌هایی مانند همراهی با کاروان فاطر و برگزاری محفل حمایت از ساحت قرآن با حضور صدها نفر از عاشقان قرآن در محله وصال بوده است. همچنین برنامه‌های مشترکی با ستاد نماز جمعه، سپاه، دادگستری، بنیاد شهید، اداره ارشاد و سایر نهادها داشته‌ایم.

نبض سحر: چه اقداماتی در قبال مدارس انجام داده‌اید؟

 اسدی: ما شعبات دارالقرآن را در مدارس روستایی و شهری ایجاد کرده و مربیان قرآن را به مدارس اعزام کرده‌ایم. در سال‌های اخیر، مدارس زیادی با دارالقرآن امام خمینی همکاری داشته‌اند و هر ساله حدود ۴۰ محفل قرآنی در مدارس برگزار می‌کنیم.

نبض سحر: از برنامه‌های شاخص دارالقرآن بگویید: اسدی: دارالقرآن امام خمینی نه‌تنها در عرصه حضوری، بلکه در فضای مجازی نیز فعال است. کانال «خانه امید» وابسته به دارالقرآن در شبکه شاد، حدود ۴۰ هزار دنبال‌کننده دارد. همچنین تاکنون ۷۶ محفل انس با قرآن و شهدا در منازل شهدا برگزار کرده‌ایم. برخی از این محافل در منازل شهدای شاخص کشوری، مانند شهید شهریاری در زنجان و نورالدین پسر ایران در تبریز، به صورت اردویی برگزار شده است. از دیگر برنامه‌های شاخص، تشکیل گروه‌های سرود و کسب مقام‌های استانی و کشوری و برگزاری هفتگی هیات نوجوانان حضرت سیدالشهدا است.

نبض سحر: گفته شده که ساختمان موقوفه مرحوم شیخ حبیب‌الله کلانتری وقف دارالقرآن امام خمینی شده است. چه زمانی در آن مستقر می‌شوید؟ 

اسدی: خداوند شیخ حبیب‌الله کلانتری را بیامرزد که ارزشمندترین دارایی خود را وقف قرآن کرد. استقرار در آن ساختمان به تأیید سازمان نوسازی مدارس و انجام تعمیرات و ایمن‌سازی‌های لازم بستگی دارد. این امر زمان‌بر است و به همت مسئولان شهرستان و استان نیاز دارد، زیرا قرآن نیازمند توجه و تلاش همه‌جانبه است.

نبض سحر: نکته پایانی؟

اسدی: در کشور هزینه‌های بسیاری برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی صرف می‌شود. دارالقرآن امام خمینی شهرستان مامن نوجوانان و جوانان، به‌ویژه در مناطق جنوبی شهرستان، برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است. توجه به این مراکز قرآنی یک ضرورت است و بی‌توجهی به آن‌ها به‌معنای مهجور کردن قرآن و قهرمانان قرآنی است. در پایان، از تلاش‌های رسانه‌ها، مسئولان دلسوز و فعالان قرآنی تشکر می‌کنم.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر