logo
امروز : شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۶
[ شناسه خبر : ۴۰۲۴۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیرکل نوسازی مدارس استان زنجان خبر داد:

بحران فضای آموزشی در ۴ شهر زنجان

بحران-فضای-آموزشی-در-۴-شهر-زنجان
مدیرکل نوسازی استان زنجان از بحران فضای آموزشی در چهار شهر استان زنجان خبر داد و گفت: تعریف پروژه‌های احداثی جدید در این شهرها باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ حمیدرضا اسلامی امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش استان زنجان از تحویل ۱۷ پروژه آموزشی در قالب ۷۶ کلاس درس به آموزش و پرورش استان زنجان خبر داد و اظهار کرد: این پروژه‌ها که در شهرستان‌های زنجان، ماهنشان، خدابنده، طارم و ابهر اجرا شده‌اند، بیش از ۱۳ هزار ۲۰۰ متر مربع به فضاهای آموزشی استان اضافه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید

وی همچنین به اجرای طرح آسفالت‌ریزی محوطه مدارس در سطح استان اشاره کرد و افزود: این طرح با هدف بهبود محیط آموزشی مدارس، در حال اجرا است و میزان آسفالت‌ریزی از ۵۶ هزار متر مربع به بیش از ۱۰۰ هزار متر مربع افزایش خواهد یافت.

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیزات مدارس استان زنجان طرح عجمیان را نیز به عنوان یکی دیگر از طرح‌های مهم نوسازی مدارس در استان زنجان معرفی کرد و ادامه داد: در قالب این طرح، رنگ‌آمیزی، بهسازی و شاداب‌سازی کلاس درس با مشارکت گروه‌های جهادی، اولیا و دانش‌آموزان انجام می‌شود.

وی همچنین از پیشرفت ۹۸ درصدی پروژه استخر دانش‌آموزی در مجموعه آموزشی مظفری زنجان خبر داد و گفت: با تکمیل این پروژه، دانش‌آموزان زنجانی از یک فضای ورزشی مجهز بهره‌مند خواهند شد.

در خصوص تجهیزات مدارس نیز، اسلامی از توزیع تجهیزات به ارزش ۲۲۰ میلیارد ریال در سه مرحله خبر داد و افزود: بخشی از این تجهیزات در شهریور ماه، به ارزش ۱۱۵ میلیارد ریال در سطح استان توزیع خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اقدامات انجام شده، می‌توان گفت که استان زنجان در زمینه توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی گام‌های مهمی برداشته است. این اقدامات به بهبود کیفیت آموزش و پرورش و ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان کمک خواهد کرد.

بحران فضاهای آموزشی در چهار شهر 

وی در ادامه‌ با تاکید بر اینکه در چهار شهر استان زنجان و ضرورت توجه به مناطق شهری در طرح‌های توسعه‌ای ابراز کرد: سرانه پایین فضای آموزشی به ویژه در مناطق شهری استان، یک هشدار بوده و باید این موضوع مورد توجه جدی قرار گیرد.

به گفته‌ مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیزات مدارس استان زنجان، سرانه فضای آموزشی استان زنجان به ازای هر دانش‌آموز ۶.۰۱ مترمربع است که در مقایسه با متوسط کشوری ۵.۶۴ مترمربع، وضعیت بهتری دارد. اما این آمار کلی، وضعیت نگران‌کننده‌ برخی از مناطق شهری را پنهان می‌کند. به عنوان مثال، سرانه فضای آموزشی در شهر زنجان تنها ۳.۳ مترمربع بوده که بسیار کم‌تر از متوسط استان و کشور است.

وی خاطر نشان کرد: این وضعیت نشان می‌دهد که بیش از نیمی از دانش‌آموزان استان که در مناطق شهری به تحصیل مشغول هستند، از فضاهای آموزشی نامناسب و کم برخوردارند. این موضوع ضرورت توجه بیش‌تر به مناطق شهری و افزایش سرانه فضای آموزشی در این مناطق را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

اسلامی با بیان اینکه شهرهای زنجان، ابهر، خرمدره و قیدار در شرایط بحرانی از نظر فضای آموزشی قرار دارند، بر لزوم تعریف پروژه‌های احداثی جدید در این شهرها تاکید کرد.

علاوه بر این، اسلامی به چالش جدیدی اشاره کرد که با اجرای طرح اقدام ملی مسکن در استان ایجاد شده است افزود: با توجه به افزایش جمعیت دانش‌آموزی در این مناطق، ضرورت دارد که از همین امروز اقدامات لازم برای تامین فضای آموزشی مورد نیاز این دانش‌آموزان انجام شود. در غیر این صورت، با استقرار خانواده‌ها در این مناطق جدید، بحران کمبود فضای آموزشی تشدید خواهد شد.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر