logo
امروز : یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱:۴۵
[ شناسه خبر : ۴۰۲۴۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
روایت رونق کشاورزی در یک روستا؛

امید در دل کشاورزان پَری جوانه زد

امید-در-دل-کشاورزان-پَری-جوانه-زد
کشاورزی در استان زنجان به‌دلیل کم‌آبی با مشکلات جدی مواجه است اما در روستای پَری با ایجاد استخرهای معیشتی آب لازم برای این صنعت تأمین و میزان بهره‌وری نیز به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ کشاورزی و محصولات زراعی اهمیت بسیاری در زندگی انسان دارند، این صنعت برای تأمین غذای جامعه، توسعه اقتصادی، حفظ منابع طبیعی و حفظ محیط زیست بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید

نقش اساس کشاورزی برای بقا و تأمین غذایی جامعه  است، با تولید محصولات زراعی و دامی، کشاورزی دلیل تأمین غذا برای انسان‌‌ها تلقی می‌شود.

این فعالیت نه‌تنها برای تأمین نیازهای غذایی جامعه ضروری است، بلکه همچنین به توسعه اقتصادی و امنیت غذایی کشورها کمک می‌کند.

نقش مهم کشاورزی در توسعه اقتصاد

علاوه بر تأمین غذا، کشاورزی نقش مهمی در اشتغال‌زایی و توزیع درآمد دارد، این صنعت میلیون‌ها نفر را به طور مستقیم و غیرمستقیم شاغل می‌کند و از اقتصاد جامعه حمایت دارد‌.

کشاورزی برای توسعه روستاها و کاهش تراکم جمعیت در شهرها نیز مسئله‌ای مورد توجه است.

 بنابراین کشاورزی به عنوان یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های انسانی، نقش بسیار مهمی در تأمین غذا، توسعه اقتصادی و حفظ محیط زیست دارد.

اما با توجه به خشک‌سالی‌هایی که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است این امر مهم در شهر‌ها و به‌خصوص در مناطق روستایی که قطب تولید محصولات کشاورزی هستند در زمینه تأمین آب و آبیاری محصولات با مشکل مواجه کرده است.

از طرفی در برخی مناطق از جمله مناطق روستایی چشمه، قنات و یا منبع آبی برای آبیاری وجود دارد که این آب‌ها فقط در فصول کاری برای آبیاری به‌کار گرفته می‌شوند و در فصول دیگر رها شده و از دسترس خارج می‌شوند.

با تغییر اقلیم و کاهش بارندگی منابع آبی نیز به شدت کاهش یافته و کشاورزان در فصل کار در زمینه آبیاری در مضیغه قرار دارند.

استخر معیشتی زمینه‌ساز توسعه کشاورزی 

اما امروزه با ایجاد استخر‌های معیشتی می‌توان زمینه جمع‌آوری و جلوگیری از هدررفت آب را فراهم کرد.

در حال حاضر ایجاد استخر معیشتی یکی از زودبازده‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از بحران کم‌آبی در حوزه کشاورزی است.

ساخت استخرهای معیشتی در مناطق کوهستانی و روستایی موجب ذخیره‌سازی آب برای همه فصول و رونق کشاورزی و کمک به معیشت روستاییان می‌شود.

با ایجاد این استخرها نه‌تنها کشاورزی بیش از پیش گسترش پیدا می‌کند بلکه سبب بهره‌وری بالا و تولید محصولات بیش‌تری خواهد شد.

روستای پَری از توابع دهستان اوریاد در بخش مرکزی شهرستان ماهنشان یکی از مناطقی است که در صنعت کشاورزی، پیشینه‌ای گسترده دارد. از طرفی آب‌های سطحی در این روستا نیازمند راه چاره برای جمع‌آوری و مصرف است تا در فصول کم‌آبی این آب‌ها مورد استفاده قرار گیرد، از این‌رو ایجاد استخر معیشتی در این روستا می‌تواند به عنوان چشم‌ امیدی برای مردمان آن باشد.

ایجاد اولین استخر معیشتی شهرستان ماهنشان 

استخرهای معیشتی در روستای پَری اولین استخر معیشتی ایجاد شده در سطح شهرستان ماهنشان است که می‌توان با ایجاد این استخرها در سایر نقاط روستایی نیز به ترویج و گسترش کشاورزی کمک کرد تا از هدررفت آب نیز جلوگیری کرد.

یکی از اهالی این روستا در گفتگو با موج‌رسا گفت: ایجاد این استخرها می‌تواند در زمینه‌ کشاورزی و توسعه اقتصاد منطقه تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه با توسعه کشاورزی زمینه اشتغال افراد بیشتری به وجود می‌آید ادامه داد: در چنین شرایطی جوانان نیز می‌توانند در این زمینه مشغول به کار شوند.

این ساکن روستای پَری بیان کرد: با توسعه کشاورزی و به‌تبع آن رشد اقتصاد منطقه مهاجرت جوانان به شهر در پی یافتن کار کاهش یافته و بافت روستا حفظ خواهد شد.

وی با بیان اینکه طی سالیان متمادی آب‌های سطحی ما در فصول غیر کشاورزی از دست می‌رفت مطرح کرد: اکنون می‌توان این آب‌ها را برای مواقع کم‌آبی استفاده کرد.

وی ابراز کرد: با وجود این استخرها دیگر در زمان کم‌آبی در تنگنا قرار نگرفته و استرسی برای نبود آب در گرمای تابستان نخواهیم داشت.

ایجاد استخر معیشتی سبب رونق کشاورزی است

علیرضا رضائی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ماهنشان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: شروع پروژه استخر معیشتی در سطح شهرستان ماهنشان در روستای پری توسط سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ماهنشان با مشارکت اهالی روستای پَری انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه برای این پروژه اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان در فاز اول طرح تخصیص یافته بود خاطرنشان کرد: اکنون مبلغ ۵ میلیارد تومان تخصیص یافته که با مشارکت مالی اهالی به عنوان خودیاری است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ماهنشان در رابطه با مشخصات فنی استخر معیشتی روستای پَری ابراز کرد: جنس بدنه استخر مذکور ژئوممبران و در حجم ۱۱۰ هزار مترمکعب خواهد بود.

وی ادامه داد: ساخت استخرهای معیشتی در مناطق کوهستانی و روستاهای دور‌افتاده موجب ذخیره‌سازی آب برای همه فصول شده و در دسترس بودن آب را به‌ همراه خواهد داشت.

رضائی تاکید کرد: احداث استخرهای معیشتی از کارهای مهمی است که می‌تواند به اقتصاد کشاورزان کمک کند.

وی با اشاره به اینکه ایجاد استخر‌ معیشتی توسعه و رونق را برای کشاورزان منطقه به ارمغان خواهد آورد بیان کرد: جمع‌آوری آب‌های سطحی که در زمان غیر کشاورزی که آب جاری بوده و از دسترس کشاورزان خارج می‌شود می‌تواند با ایجاد استخرها زمینه سهولت و رونق کشاورزی و توسعه و آبادانی در منطقه ایجاد کند.

استخر معیشتی مکمل طرح آبیاری تحت فشار

مجید قنبری، رئیس شورای اسلامی روستای پری در زمینه ایجاد و احداث استخر‌های معیشتی به خبرنگار موج‌رسا گفت: این طرح در سطح استان زنجان برای اولین بار است که به مرحله اجرا می‌رسد.

وی با بیان اینکه طرح لوله‌گذاری آبیاری قطره‌ای مزارع روستای پَری قبلاً انجام شده است ادامه داد: استخرهای معیشتی ایجاد شده به عنوان طرح تکمیلی می‌تواند واقع شود و لوله‌گذاری آبیاری تحت فشار از این استخرها تغذیه شود.

رئیس شورای اسلامی روستای پَری تصریح کرد: زمانی که محصولات کشاورزی برای افزایش بازدهی نیازمند آب هستند و به‌دلیل کم‌آبی، آبیاری امکان‌پذیر نیست می‌تواند موثر واقع شود.

وی با اشاره به اینکه استخرهای معیشتی با ذخیره و تأمین آب می‌تواند با آبیاری محصولات کشاورزی در زمان مناسب میزان تولید و بازدهی محصول موثر باشد ابراز کرد: افزایش محصول‌دهی یکی از ثمرات ایجاد استخر معیشتی است.

قنبری از این طرح ابراز امیدواری کرد و ادامه داد: با بهره‌برداری زمینه اشتغال برای جوانان نیز به وجود خواهد آمد‌.

وی با تاکید بر اینکه این طرح می‌تواند با تاثیر در ایجاد اشتغال و پیشرفت اقتصادی مانع مهاجرت مردم روستا به ویژه جوانان شود بیان کرد: این امر زمینه‌ساز ثبات جمعیتی در روستا خواهد بود.

عضو شورای اسلامی روستای پَری بیان کرد: در زمان بهره‌برداری از استخرهای معیشتی و توسعه کشاورزی و اشتغال می‌تواند سبب مهاجرت معکوس نیز باشد.

وی با بیان اینکه در اراضی روستای پَری طرحی برای آبیاری تحت فشار انجام شده است ادامه داد: استخرهای معیشتی به عنوان مکمل این طرح سبب پیشرفت اقتصادی روستا شد و حتی می‌توان گفت می‌تواند تاثیر بسزایی در اقتصاد شهرستان نیز داشته باشد.

استخر معیشتی حلال مشکلات کم‌آبی کشاورزان

ادریس ولی‌زاده، دهیار روستای پَری در این رابطه به خبرنگار موج‌رسا گفت: با توجه به این که در حدود ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی روستا آبیاری تحت فشار اجرا شده است، ایجاد و بهره‌برداری از این استخر حل مشکلات متعددی را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه آبی که در زمان غیر کشاورزی از دسترس خارج شده ذخیره می‌شود افزود: این استخرها در بالادست قرار گرفته و کمک می‌کند سیستم آبیاری تحت فشار که به صورت ثقلی و بدون هیچ نیروی استفاده می‌شود به طور کامل به بهره‌برداری برسد.

دهیار روستای پَریتصریح کرد: با استفاده از این طرح در مواقع بحرانی که نیاز به آب وجود دارد و با توجه به وجود کم‌آبی‌ها که کشاورزان در مضیغه قرار می‌گیرند، می‌تواند کمک بزرگی بوده و دستگیر کشاورزان باشد.

وی با اشاره به اینکه در روش سنتی مساحت کم‌تری مورد آبیاری قرار می‌گرفت ادامه داد: اکنون با سیستم آبیاری تحت‌فشار با همان میزان آب مساحت بیش‌تری با زمان‌بندی کم مورد آبیاری قرار می‌گیرد.

ولی‌زاده خاطرنشان کرد: با این شرایط می‌توان سطح بیش‌تری را زیر کشت برد و در مدت زمان کوتاه آبیاری کرد.

وی با اشاره به اینکه این طرح به کمک استخر معیشتی تکمیل می‌شود ابراز کرد: در واقع استخر معیشتی طرح را خودکفا خواهد کرد.

دهیار روستای پَری خاطر‌نشان کرد: با این شرایط حجم آبی که می‌توانیم ذخیره کنیم کمک فراوانی در زمینه کشاورزی می‌کند.

وی با بیان اینکه در بکارگیری این روش میزان تولید محصولات کشاورزی افزایش چشمگیری خواهد داشت عنوان کرد: در نتیجه افراد زیادی برای کشاورزی ترغیب خواهند شد که این امر سبب اشتغال جوانان، توسعه اقتصادی و توسعه و گسترش روستا را به دنبال خواهد داشت.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر