logo
امروز : پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۸
[ شناسه خبر : ۴۰۲۳۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]

حیا و غیرت شاخصه‌ تشخیص درجه ایمان

حیا-و-غیرت-شاخصه‌-تشخیص-درجه-ایمان-
حیا و غیرت از مباحث مهم ارزشی و دینی تلقی می‌شوند که از شاخصه‌های تشخیص درجه ایمان افراد نیز محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ غیرت و حیا، مهم‌ترین اسوه و ارکان اخلاقی در جامعه اسلامی است که باعث می‌شود بنیان خانواده از استحکام بالاتری برخوردار باشد و آن جامعه بتواند به آرامش، موفقیت و پیشرفت دست‌ یابد.

بیشتر بخوانید

دشمنان برای ضربه و سلطه بر جوامعی نظیر ایران تلاش می‌کند با ترویج سبک زندگی غربی روحیه غیرت را در مردان کشته و حیا را از زنان سلب کنند و درباره خداوند هم صفات غیرت و حیا وجود دارد.

رقیه رجبی اظهار کرد: در مراجعه به روایات می‌بینیم که خداوند متعال غیور است و هتک حرمت مومنین را تحمل نمی‌کند و اگر کسی بی حیایی را از حد بگذراند، خداوند غیور هم او را بی آبرو می‌کند.

وی اضافه کرد: پیامبر (ص) در حدیثی فرمودند: «اِنَّ اللّه َتعالی حَیِیٌّ سِتِّیرٌ یُحِبُّ الْحیاءَ وَ السِّتْرَ» یعنی خداوند، با حیا و پرده‌پوش است و حیا و پرده‌پوشی را دوست دارد.

استاد حوزه و دانشگاه قیداری گفت: پیامبر اکرم همچنین در حدیثی نیز درباره غیرتی که خداوند دوست دارند، چنین می‌فرمایند: «غیرتی است که خدا دوست دارد و غیرتی است که دوست ندارد، غیرتی که آن را دوست دارد غیرت‌ورزی در تهمت و بدگمانی است و غیرتی که دوست ندارد، غیرت نشان دادن در جایی است که بدگمانی و تهمت در بین نباشد».

وی خاطرنشان کرد: منظور از حیا و عفت، خویشتن‌داری از ورود به حوزه‌های ممنوع و ملاحظات لازم برای حفظ حدود شرعی است و عفت و حیا، مرد و زن را در بر می ‌گیرد و علاوه بر زنان، مردان هم لازم است با حیا باشند و حدود شرعی را رعایت کنند.

شبکه‌های اجتماعی ابزار مهم دشمن

فاطمه رفیعی نیز اظهار کرد: وقتی افراد عفت و حیا را در گفتگو و روابط دیگر با غیر همسر مراعات نکنند، در حقیقت نیازهای خود را از مسیر غیر همسر تأمین کرده که باعث می‌شود فرد احساس نیاز کمتری به همسر خود داشته و حتی موجب شود همسر خود را با دیگران از لحاظ زیبایی و سایر جذابیت‏‌ها و توانایی‌ها مقایسه و از داشتن چنین همسری احساس خوبی نداشته‌ باشد.

وی با بیان اینکه مردی که لذت‏‌ها را به همسر خود منحصر بدارد، زن او نیز حس خودنمایی خویش را به همسر خود منحصر می‌کند.

کارشناس حوزه قیداری ادامه داد: حیا بر میزان توجه می‌افزاید و موجب ایجاد محبت و علاقه میان همسران می‌شود و از عوامل زمینه‌ساز تحقق حیای همسران، رعایت نظافت و آراستگی زن و مرد است.

وی با بیان اینکه پیرایش، آرایش، نظافت و ارتباط مطلوب از عوامل ایجاد و حفظ عفت همسر و زمینه سازگاری همسران شمرده شده‌ است افزود: یکی از شاخصه‌های اصلی ایجاد حیا، غیرت است.

رفیعی ادامه داد: غیرت مردانه به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل جلوگیری از فسادهای اخلاقی در جوامع و متعاقباً پایداری خانواده، جامعه و فرهنگ بوده که همواره از سوی دنیای غرب مورد هجومی سخت قرار گرفته است.

کارشناس حوزه قیداری ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی یکی از ابزارهای مهم دشمن، علیه غیرت مردانه به شمار می‌روند تا از طریق ایجاد تغییر در فکر و سبک زندگی افراد جامعه اسلامی، ایران به تباهی کشیده شود.

بحران‌های اخلاقی و روانی نتیجه نبود عفت 

ام‌البنین بیگدلو اظهار کرد: مرد در خانواده موظف است نسبت به زن و فرزند خود یک نگهبان و سرپرست قدرتمند باشد، در غیر این صورت به او برچسب بی‌غیرت می‌زنند.

وی با بیان اینکه منظور از غیرت مردانه این است که نسبت به بی‌بند‌ و باری‌ها، تعرض به ناموس خود و دیگران، اعمال و گفتار خلاف عفت و امنیت اخلاقی جامعه حساسیت داشته و در این خصوص عکس‌العمل مناسب و البته به دور از خشونت و بی‌ادبی نشان دهد.

کارشناس و پژوهشگر اجتماعی قیداری ادامه داد: حساسیت یک مرد نسبت به رعایت حدود شرعی و جنسی، تعصب و غیرت مرد را نسبت به خانواده و افراد جامعه نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: مرد باغیرت از آنجا که به همسر خود علاقه‏‌مند است به دیگران اجازه مشارکت در امور مربوط به او را نمی‌‏دهد و غیرت و توجه به عفت و پاکدامنی همسر زمینه‌ساز حفاظت از آلودگی‏‌های مختلف و موجب سازگاری هرچه بیشتر همسران خواهدشد.

بیگدلو ادامه داد: البته ناگفته نماند تعصب بیجا و زیاده از حد باعث از هم‌پاشیدگی خانواده می‌شود و زنان را نسبت به زندگی مشترک دلسرد و فرزندان خانواده را دچار آسیب‌ می‌کند.

کارشناس و پژوهشگر اجتماعی قیداری ادامه داد: بحران‌های اخلاقی و روانی به‌دلیل نبود عفت در افراد است، پس در می‌یابیم که در یک جامعه اسلامی، سعادتمند و شادکام در مسیر به‌روزی باید با یاد خداوند، گسترش فضایل اخلاقی و دوری از آسیب‌های اجتماعی در آن شکل بگیرد.

حیا و غیرت شاخصه‌ تشخیص درجه ایمان 

عذرا ذوالقدری اظهار کرد: حیا و غیرت از مباحث مهم ارزشی و دینی تلقی می‌شوند که از شاخصه‌های تشخیص درجه ایمان افراد نیز محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه حیا به معنی شرم داشتن از مرتکب شدن به حالت‌های نفسانی ناپسند و غیرمعقول است که برخواسته از درک خوبی‌ها و حسنات است افزود: حیا انسان را به سوی رفتارهای معقول شرعی و عرفی در امور فردی و اجتماعی سوق می‌دهدکه همین امر باعث نظم و مهارکننده رفتارهای روانی و فیزیکی افراد است.

کارشناس حوزه قیداری ادامه داد: غیرت هم به معنی تلاش، نگهداری و همت کردن در مقابل آن چیزهایی که حفظ کردن آنها برای انسان ضرورت دارد است که نشان از شجاعت، قدرت و عزت نفس است.

وی اضافه کرد: حیا مساوی است با عفت و غیرت مساوی با عزت است به طوری که در آیات و روایات متعددی درباره این دو موضوع مهم و اسوه‌های رفتاری ارزشمندی که وجود دارند مطالبی بیان شده است.

ذوالقدری ادامه داد: درقرآن به رفتار موردپسند و غیرتی حضرت موسی (ع) درم قابل دختران حضرت شعیب و حیای آنها بحث شده است.

کارشناس حوزه قیداری عنوان کرد: از نمونه اسوه‌های بارز در حیا شخصیت‌های برتری چون حضرت زهرا (س)، حضرت زینب (س) و حضرت ام البنین را می‌توان نام برد.

وی ادامه داد: ازجمله اسوه‌های غیرت امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع)، شهدای دفاع مقدس، مدافع حرم و شهدای امربه معروف که در راه حیا و عفت و ماندگاری دین ناب محمدی عزت‌مندانه جان فدا کرده‌اند هستند که نشان از غیرت و شجاعتی است که نشات گرفته از توحیدباوری است.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر