logo
امروز : شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۹
[ شناسه خبر : ۴۰۲۰۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
ازدواج آسان بستری برای نشاط‌افزایی است؛

مشکلات دست و پا‌گیر ازدواج

مشکلات-دست-و-پا‌گیر-ازدواج-
ازدواج سالم خود زمینه‌ساز اصلی سلامت‌روانی و جسمانی است افرادی که این مهم را درک کنند در زندگی مشترک کم‌تر دچار تنش می‌شوند اما گاهی مشکلات همانند زنجیری دست و پا‌گیر ازدواج جوانان می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ اصل ساده‌زیستی در فرهنگ ایرانی اسلامی بسیار اهمیت دارد چراکه در زمینه ازدواج مخصوصاً ازدواج آسان در دین سفارشات فراوان شده و ازدواج را سبب آرامش‌ بیان کرده‌اند.

بیشتر بخوانید

ازدواج پدیده بسیار با ارزش در دین اسلام است که این امر مورد تائید و تأکید قرآن کریم و آموزه‌های دینی قرار گرفته و پرداختن به آن باعث پیشرفت و ترقی در جامعه و تشویق جوانان به امر ازدواج می‌شود.

ازدواج سالم خود زمینه‌ساز اصلی سلامت‌روانی و جسمانی است افرادی که این مهم را درک کنند در زندگی مشترک کم‌تر دچار تنش می‌شوند و مشکلات را با صحبت کردن با آرامش و گذشت متقابل حل می‌کنند.

جشن وصال برای 132 زوج در استان زنجان برگزار شد

در این راستا حمیدرضا اسماعیلی معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان زنجان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا با بیان اینکه ورزش جوانان استان برای امر تسهیل در ازدواج و فرزندآوری برنامه‌های متعددی در سال 1403 برگزار کرده است اظهار داشت: از جمله این موارد می‌توان به پنج ماه گذشته اشاره کرد که 90 کارگاه فرزندآوری با حضور و مشارکت 2 هزار و 200 نفر شرکت کننده بر پا شد.

وی با بیان اینکه برنامه گرامیداشت هفته ازدواج و جشن وصال برای 132 زوج در سطح استان برگزار شد عنوان کرد: 50 مورد برنامه شاخص در سطح استان انجام شده است و ارائه مشاوره رایگان به 300 نفر هر کدام سه جلسه رایگان در مجموع با 900 جلسه برگزار شده است.

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان زنجان عنوان کرد: مجوزهای برای مراکز مشاوره‌ ازدواج در سطح استان انجام شده که امروزه این مراکز به 21 مورد رسیده و در طی یک سال گذشته نیز مجوز اضافه شده است.

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان زنجان گفت: درخواست‌های مردمی در بحث فرزندآوری و تسهیلات ازدواج با شورای هماهنگی بانک‌ها پیگیری شده که این مکاتبات به 30 مورد رسیده است.

اسماعیلی افزود: برگزاری کمیته ساماندهی امور جوانان استان با موضوع ازدواج و فرزندآوری یک جلسه بوده که با حضور معاون سیاسی استاندار در استانداری انجام گرفت.

جامعه امروزی به فردگرایی پیش می‌رود

در ادامه یحیی حمدی جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه فرهنگیان زنجان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا با بیان اینکه در حال حاضر با وضعیتی مواجه هستیم که در جامعه میزان ازدواج کاهش يافته، سن ازدواج بالا رفته، تجرد قطعی افزایش پیدا کرده و در کل ما با تغییر سبک زندگی مواجه هستیم‌ اظهار کرد: ریشه این مسأله بر مدرنیته شدن برمی‌گردد که با شتاب در جامعه به پیش می‌رود و مرکز ثقل آن فردگرایی است.

ویافزود: در جامعه ما فردگرایی رشد زیادی داشته است هرچه پیش می‌رویم این روند شدت هم می‌گیرد و جامعه به سوی فردگرایی پیش می‌رود. 

جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه فرهنگیان زنجان عنوان کرد: به عنوان مثال اگر فرد با همسر خود دچار مشکل است باید کوتاه بیاید که زندگی تداوم پیدا کند چون اصل و مبنا کلمه من هستم، من از همه چیز مهم‌تر بوده است و بنابراین باید زندگی را ترک کرد.

وی ادامه داد: فردگرایی را در هر جا که تعهد اجتماعی است می‌توان یافت و در هر زمانی که پروسه مدرنیزاسیون تقویت شده تعهد اجتماعی تضعیف شده مثل سنت ازدواج که مدنظر است.

جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه فرهنگیان زنجان افزود: امروزه میزان ازدواج کم شده چون ازدواج تعهد به دیگری است وقتی من اصیل هستم چرا باید خود را به دیگری متعهد کنم؟

حمدی تأکید کرد: در این حالت است که روند ازدواج رو به کاهش رفته و خانه‌های مجردی افزایش پیدا می‌کند، در این حالت است طلاق توافقی رو به افزایش می‌رود.

وی ادامه داد: در این شرایط فردگرایی عمل می‌کند چون فرد اصل است و باقی همه فرع و اعتباری بیش نیست.

جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه فرهنگیان زنجان عنوان کرد: بدیهی است در این حالت باید مقابل این روند دست‌انداز ایجاد کرد که جامعه بتواند خود و سنت‌های خود را با آن تطبیق دهد. 

حمدی بیان کرد: نباید انتظار داشته باشیم که ساختار جامعه را به سمت مدرنیته هدایت کنیم و ازدواج و تعهد اجتماعی افزایش پیدا کند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر در جامعه میان اهداف و ابزار مشروع هم باید توازن صورت بگیرد به این صورت که در جامعه اهداف مشروعی وجود دارد مثل ازدواج که با آن قرار است زوجین به آرامش برسند و ابزاری برای رسیدن به اهداف که در اینجا مثلا مناسکی مثل عقدکنان، عروسی و ... است گاه ابزار آن‌قدر مهم می‌شوند که اصل ماجرا رو به فراموشی است. 

جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه فرهنگیان زنجان گفت: در این‌جا، جامعه (رسانه‌ها، فرهنگ عمومی) تغییراتی باید ایجاد کند که مناسک ساده‌تر و هدف اصل شود که بیان همان ازدواج آسان است.

حمدی ادامه داد: از نظر فردی هم مهارت‌هایی برای افراد لازم است که یاد بگیرند درست انتخاب کنند (انتخاب همسان) و تاب‌آوری‌شان را بالا ببرند. 

وی گفت: در نهایت انسان‌هایی باشند که بر روی دوش خود مسئولیت احساس کند و دارای مسئولیت اجتماعی باشد.

فرهنگ‌سازی در امر ازواج آسان صورت گیرد

مریم سلیمی کارشناس حوزه قرآنی در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا با بیان اینکه ازدواج آسان و رویه‌ای که امروزه در جامعه مطرح شده است کاملاً مخالف آن چیزی است که اسلام در امر ازدواج به آن تأکید داشته، اظهار کرد: آنچه که در دین به آن سفارش فراوان شده ازدواج سالم است و برای آنکه دین کامل شود احادیث زیادی وجود دارد و سفارشات فراوان به این امر شده است و نباید آن را با وجود مشکلات متعدد در جامعه کم‌ارزش جلوه داد.

وی با بیان اینکه از آن‌جا که خداوند زن و مرد را باعث آرامش هم در زندگی خلق کرده است افزود: زندگی با آرامش معنا پیدا خواهد کرد نه با تنش‌های مختلف که روح وروان را به تباهی می‌کشد و همین نپرداختن به مقوله ازدواج و آرامش همراه آن باعث طلاق‌های مختلف می‌شود.

کارشناس حوزه قرآنی عنوان کرد: امروزه در جامعه زمانی که علت بسیاری از عدم ازدواج‌ جوانان را جویا می‌شویم پی می‌بریم که آن‌ها همه امکانات را با هم در کنار هم می‌خواهند و این امر با شرایط اقتصادی کنونی مقدور نیست و کاستی‌ها خود عامل بازدارند در ازدواج است.

وی گفت: امروزه کمتر زوجی پیدا می‌شود که با مهریه کم و امکانات اولیه وارد زندگی شود و این امر خود عامل اصلی در تأخیر امر ازدواج در جوانان است.

کارشناس حوزه قرآنی ابراز کرد: زمانی که سن ازدواج بالا رفت علاقه، میل و رغبت به زندگی مشترک کم می‌شود و سخت‌گیری و وسواس فکری بالا می‌رود و تجمل‌گرایی و چشم‌هم‌چشمی در جامعه افزایش پیدا می‌کند و خیلی از جوانان ترس از ازدواج و تشکیل خانواده پیدا می‌کنند.

سلیمی ادامه داد: این روال در هر جامعه‌ای باعث فرار جوانان از امر ازدواج می‌شود چون توقعات افزایش پیدا کرده و هیچ کدام از زوج‌ها به فکر آرامش زندگی نیستند بلکه به کاستی‌های آن بیشتر توجه دارند تا در کنار هم بودن و زندگی کردن که خود عاملی دیگر برای عدم ازدواج است.

وی با اشاره به اینکه اگر مراسمات ساده را جایگزین مراسمات تشریفاتی کنیم ابتدای زندگی برای زوج‌های جوان و خانواده‌ها فشار اقتصادی کمتری وارد می‌شود و با حداکثر داشته‌ها ساختن شیرین‌تر از همه چیز و امکانات را با هم داشتن است، عنوان کرد: باید فرهنگ‌سازی در امر ازواج آسان صورت گیرد تا به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود تا جوانان آن را قبول کنند. 

سلیمی تأکید کرد: ازدواج آسان و سالم بستری برای نشاط‌افزایی در جامعه است بنابراین شرایط ازدواج آسان در جامعه مهیا شود و خانواده‌ها تنها به فکر خوشبختی جوانان در کنار هم باشند.

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر