logo
امروز : یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۸
[ شناسه خبر : ۴۰۱۷۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس اتحادیه کتاب و لوازم‌التحریرفروشان زنجان خبر داد:

رکود بی‌سابقه در بازار لوازم‌التحریر زنجان

رکود-بی‌سابقه-در-بازار-لوازم‌التحریر-زنجان
رئیس اتحادیه کتاب و لوازم‌التحریرفروشان زنجان از رکود شدید بازار لوازم‌التحریر در استان خبر داد و گفت: فعالان این حوزه نیز با مشکل نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

رضا مکی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ اظهار کرد: سال‌های گذشته با کمبود لوازم‌التحریر در استان مواجه بودیم، اما امسال وضعیت نسبتاً خوب است و مشکلی از بابت کمبود کاغذ یا لوازم‌التحریر وجود ندارد.

بیشتر بخوانید

وی در ادامه به مشکل اصلی بازار اشاره کرد و گفت: واردات مداد و مدادرنگی به داخل کشور غیرقانونی شده است. هدف از این اقدام حمایت از تولیدکنندگان داخلی است،‌ اما کارخانجات داخلی در حال حاضر توان تامین تمام نیاز بازار را ندارند.

رئیس اتحادیه کتاب و لوازم‌التحریرفروشان زنجان با بیان اینکه در آستانه بازگشایی مدارس، انتظار رونق بازار می‌رفت، افزود: هنوز خبری از رونق بازار نیست و بسیاری از فعالان این حوزه در تهیه لوازم‌التحریر، به‌ویژه مداد و مدادرنگی با مشکل مواجه هستند.

وی تاکید کرد: اگرچه وضعیت به شرایط بحرانی نرسیده است، اما کمبود مداد و مدادرنگی مشکلات زیادی را برای بازار لوازم‌التحریر ایجاد کرده است.

مکی با بیان اینکه با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید و انتظار رونق بازار لوازم‌التحریر، امسال شاهد رکودی عجیب در این حوزه در استان هستیم ابراز کرد: برخلاف سال‌های گذشته، شور و اشتیاق خاصی در بین خانواده‌ها برای تهیه لوازم‌التحریر مشاهده نمی‌شود.

وی افزود: در حال حاضر، حتی با وجود افزایش هزینه‌های تولید، قیمت لوازم‌التحریر نسبت به سال گذشته تغییرات چشمگیری نداشته است. با این حال، به نظر می‌رسد عوامل دیگری همچون شرایط اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم، بر کاهش تقاضا در این بازار تاثیرگذار بوده است.

رئیس اتحادیه کتاب و لوازم‌التحریرفروشان زنجان بیان کرد: بر اساس برآوردهای ما، برای تکمیل سبد کالایی یک دانش‌آموز با حداقل امکانات، به حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه نیاز است. این در حالی است که بسیاری از خانواده‌ها با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند و توانایی تامین این هزینه را ندارند.

وی همچنین به وجود رقبای غیرمجاز در بازار اشاره کرد و گفت: برخی افراد بدون داشتن مجوزهای لازم، اقدام به فروش لوازم‌التحریر می‌کنند که این امر علاوه بر تضییع حقوق صنف ما، باعث ایجاد اختلال در بازار نیز می‌شود. با این حال، با همکاری بازرسان اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، در تلاش هستیم تا با این پدیده مقابله کنیم.

مکی ضمن ابراز نگرانی از ادامه این روند، خواستار حمایت مسئولان از صنف کتاب‌فروشان و لوازم‌التحریرفروشان شد. 

وی تصریح کرد: با توجه به نقش مهم کتاب و لوازم‌التحریر در فرایند آموزش و پرورش، ضروری است که مسئولان با تدوین سیاست‌های حمایتی، از این صنف حمایت کنند. همچنین، می‌توان با برگزاری جشنواره‌ها و کمپین‌های تشویقی، تلاش کرد تا دوباره شور و اشتیاق به مطالعه و یادگیری را در بین دانش‌آموزان زنده کنیم.

برخورد با فروشندگان غیرمجاز لوازم‌التحریر در نمایشگاه پاییزه

رئیس اتحادیه کتاب و لوازم‌التحریرفروشان زنجان در آستانه برگزاری نمایشگاه پاییزه در استان، مسئولان مربوطه را بر نظارت جدی بر بخش لوازم‌التحریر این نمایشگاه تشویق کرد.

وی خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه که با هدف عرضه مستقیم کالا و محصولات به شهروندان برگزار می‌شود، بخش قابل‌توجهی به لوازم‌التحریر اختصاص یافته است. با این حال، به منظور حفظ حقوق مصرف‌کنندگان و جلوگیری از عرضه محصولات بی‌کیفیت و تقلبی، برخورد جدی با فروشندگانی که فاقد مجوز فروش لوازم‌التحریر هستند، در دستور کار قرار گرفته است.

مکی اظهار داشت: تمامی فروشندگان لوازم‌التحریر در نمایشگاه موظف به ارائه مجوزهای لازم هستند. در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه، با متخلفان برخورد قانونی انجام می‌شود و اجازه فعالیت به آن‌ها داده نخواهد شد.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر