logo
امروز : جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱:۳۵
[ شناسه خبر : ۳۹۷۸۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
ورزشکار قیداری:

وزنه‌برداری ورزش مردانه نیست

وزنه‌برداری-ورزش-مردانه-نیست
ورزشکار قیداری که مقام سوم مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی کشور را کسب کرده است گفت: نه‌تنها وزنه‌برداری بلکه برای هیچ رشته ورزشی نباید تفکیک جنسیتی قائل شد بنابراین به نظر من وزنه‌برداری ورزشی مردانه نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ خبرنگار موج‌رسا گفتگوئی را با زهرا مصطفائی، نفر سوم مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی کشور انجام داده است که مشروح آن را می‌خوانید.

بیشتر بخوانید

خودتان را معرفی کنید؟

زهرا مصطفائی هستم، متولد ۱۳۷۹ در شهر قیدار و کارشناسی ارشد تربیت بدنی دارم.

ورزش را از چه زمانی آغاز کردید؟

ورزش را با رشته کاراته از سال ۹۲ آغاز کردم و بعد از مدتی و با حضور در باشگاه وزنه‌برداری به شدت به این رشته علاقه‌مند شدم و تصمیم گرفتم بقیه سال‌های ورزشیم را در این رشته فعالیت کنم و از اواخر سال ۱۴۰۱ تا الان رشته وزنه‌برداری کار کردم و بعد از گذشت یک سال به صورت حرفه‌ای تمرینات را دنبال کردم.

در طی این مدت فاطمه فیروزی به عنوان مربی و حامی در کنار من حضور داشت و بنده زیر نظر وی کار کردم و زمانی که تصمیم برای تمرین حرفه‌ای گرفتم به پیشنهاد مربیم تمریناتم را به صورت حرفه‌ای تر زیر نظر خانم رزاقی و استاد نصرتی آغاز کردم.

نقش خانواده چقدر در موفقیت یک ورزشکار موثر است؟

در طول این مسیر سختی‌های زیادی کشیدم و در تمام مدتی که برای رسیدن به هدفم تلاش می‌کردم خانواده‌ام نقش بسزایی در تشویق و حمایت بنده برای ادامه این مسیر داشت، قطعاً حمایت و پشتیبانی خانواده برای یک ورزشکار، می‌تواند باعث شود که فرد با دغدغه کمتر و تمرکز بیشتر در مسیر قهرمانی قدم بردارد.

آیا وزنه‌برداری ورزشی مردانه است؟

از نظر بنده وزنه‌برداری رشته‌ای فوق‌العاده مهیج است که نیازمند قدرت و تمرکز خیلی بالا است.

نه تنها وزنه‌برداری بلکه برای هیچ رشته ورزشی نباید تفکیک جنسیتی قائل شد و وزنه‌برداری ورزشی مردانه نیست، این تفکرات غلط باعث شده خیلی از علاقه‌مندان به ورزش از ترس افکار عمومی دست از علاقه خودشان بکشند و دنبال رشته ورزشی دیگری بروند که بیشتر شناخته شده و جا افتاده است و از آنجائی که رشته وزنه‌برداری قدمت زیادی دارد ولی در بخش بانوان در ایران نوپا هست ولی با این وجود قهرمانان بسیار خوبی در همین چند سال اخیر داشتیم.

اگر ما به دنبال پیشرفت و موفقیت در عرصه ورزش بخصوص ورزش بانوان هستیم ملاک‌ها و معیار‌های خیلی درست‌تر و علمی‌تری داریم تا بتوانیم این موضوع را بسنجیم که آیا ورزشکار ما می‌تواند در این رشته موفق بشود یا نه تا اینکه بگوئیم این ورزش مردانه است و به درد بانوان نمی‌خورد.

معیار‌های زیادی در علم تمرین وجود دارد ولی یکی از مهم‌ترین معیار‌ها تفاوت‌های فردی است و اصل تفاوت‌های فردی در ورزش به این معنا است که افراد به برنامه‌های تمرینی به طور متفاوتی پاسخ می‌دهند و باید برنامه‌های تمرینی با توجه به نیازها و توانائی‌های فردی هر شخص طراحی بشود.

این امر به دلیل تنوع ذاتی افراد به عوامل مختلفی مانند سن، جنسیت، سطح تناسب اندام، سابقه ورزشی، ژنتیک، وضعیت سلامتی و اهداف تناسب اندام بستگی دارد.

پس بهتر است علم تمرین، روان‌شناسی، تغذیه صحیح، مکمل‌های غذائی، استعداد و توانائی هر فرد و ریکاوری صحیح را جایگزین افکار غلط (که بعضی از رشته‌های ورزشی مردانه هستند) کنیم تا بتوانیم باعث پیشرفت کشور و ورزشکارانمان بشویم.

در مورد مسابقات قهرمانی و مدالی که گرفتید توضیح دهید؟

ششمین دوره از رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی بانوان کشور با برگزاری مسابقات دسته 76 کیلوگرم در تیر ماه امسال در شهر اصفهان برگزار شد و در خاتمه رقابت وزنه‌برداران، در یک‌ضرب ندا قادری پور (خراسان رضوی) در 83 کیلوگرم، زهرا سلامت (خوزستان) در 82 کیلوگرم، مرضیه بهمیه (فارس) در 77 کیلوگرم حائز مقام شدند.

در دوضرب، ندا قادری پور (خراسان رضوی) در 110 کیلوگرم، مرضیه بهمیه (فارس) در 96 کیلوگرم، شیما نوروزی (زنجان) در 90 کیلوگرم مقام‌های برتر را کسب کردند و در مجموع ندا قادری‌پور (خراسان رضوی) در 193 کیلوگرم، مرضیه بهمیه (فارس) در 173 کیلوگرم و بنده از زنجان در 165کیلوگرم مقام‌های برتر را کسب کردیم.

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر