logo
امروز : جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۴
[ شناسه خبر : ۳۹۶۲۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]

دین‌گریزی جوانان با اثرپذیری از فرهنگ غربی

دین‌گریزی-جوانان-با-اثرپذیری-از-فرهنگ-غربی
هرچه فضا به‌روز و مدر‌ن‌تر می‌شود غرب‌گرایی و دین‌گریزی افزایش پیدا می‌کند و دین کم‌رنگ شده و فرد به اختلالات روانی روی می‌آورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ از گذشته‌های بسيار دور زمانی که انسان برای پاسخ‌هايش جوابی نداشت دین به كمکش می‌آمد. دین در تمام مراحل تكامل بشری همراه بوده و تمام نيازهای او مانند نيازهای روانی، عاطفی، اقتصادی، سياسی وخانوادگی بشر را جواب داده است. با تكامل ذهنی انسان، دين نيز تکمیل شده و به اشکال گوناگونی ابراز وجود كرده است. در این راستا برای پرداختن به موضوعات مبنی بر رویکرد دین‌گریزی و فردگرایی در جامعه میزگردی در پایگاه خبری موج‌رسا تشکیل شد که مشروح آن را در گزارش زیر می‌خوانید:  

بیشتر بخوانید

فرد‌گرایی در نسل جوان افزایش پیدا کرده است

زهرا اسماعیلی کارشناس حوزه علمیه با بیان اینکه جوانان ایرانی در خانواده‌هایی با هویت دینی پرورش پیدا می‌کنند و با همین مورد تصویر ذهنی‌ آنان شکل می‌گیرد، اظهار کرد: در ادامه مسیر زندگی زمانی که فرد در جامعه و نهاد بزرگ‌تری مثل مدرسه می‌رسد دچار یک سری چالش‌های خاص می‌شود. در این مواقع ممکن است هویت دینی فرد تقویت شود و یا کاهش پیدا کند.      

وی با بیان اینکه نظریه جامعه‌شناسان در ارتباط با دین که چه تأثیری بر هویت فرد دارد مختلف است اما مهم‌ترین آنان مصرف‌گرایی، نسبی‌گرایی، عزت‌گرایی، لذت‌گرایی و فرد‌گرایی است، افزود: فضای مجازی و ماهواره‌ها موثر‌ترین راه برای سوق دادن شخص به سوی فرد‌گرایی است.     

کارشناس حوزه علمیه عنوان کرد: هدف از ساخته شدن برخی از شبکه‌های اجتماعی افزایش مصرف‌گرایی در جامعه است که با هویت دینی رابطه معکوسی دارد و در نهایت یک نوجوان یا جوان در مواجهه با این شرایط عزت نفس و شخصیت شکل گرفته او تغییر می‌کند.     

وی اضافه کرد: این کاهش عزت نفس و هویت دینی موجب تغییر ظاهر، رفتار و نوع نگاه فرد در جامعه می‌شود در حالی که اگر نیم نگاهی به گذشته همان فرد بیندازیم متوجه می‌شویم که در یک خاک حاصلخیز دین‌داری پرورش یافته است.  

اسماعیلی با اشاره به اینکه نسل جوان سرمایه‌های بزرگ یک جامعه، آینده‌سازان نظام و افتخار‌آفرین مردم هستند، افزود: جامعه‌شناسان معتقدند جامعه‌ای سالم است که جوانانی سالم داشته باشد.  

وی اظهار داشت: یکی از موثرترین نهاد‌های فرهنگی صدا و سیماست که هرچقدر به سمت و سوی دینی حرکت کند، فتح قله‌های موفقیت و طی مسیر پر فراز و نشیب زندگی، با دین‌گرایی امکان پذیر است.

آشنایی نسل جدید با جهان واقعی اسلام

نبی‌اله پاک‌منش مدرس دانشگاه پیام نور زنجان با بیان اینکه تک تک تصمیمات و اعمالی که در زندگی می‌گیریم پرتویی از جهان‌بینی ماست، گفت: امروزه شاهد ضعف‌هایی در جامعه هستیم و آن هم این است که نسل جدید را با جهان‌بینی واقعی اسلامی به‌طور صحیح نتوانسته‌ایم آشنا کنیم.

وی با اشاره به زمانی که علم رشد چندانی نکرده بود، بسیاری از مردم خیلی از مسائل و صحبت‌هایی که گفته می‌شد را به‌صورت تعبدی می‌پذیرفتند، افزود: از جمله اینکه به چه دلیل باید واجبات شرعی را انجام دهیم یا نماز بخوانیم و یا روزه بگیریم؟ و در پاسخ گفته می‌شد که دستور خداوند است. بسیاری از افراد در گذشته به این صورت دین را قبول کرده و قانع می‌شدند.     

مدرس دانشگاه پیام نور زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر علم و آگاهی روز به روز در حال پیشرفت و توسعه است و اینگونه نیست که فرزندان و جوانان را به‌صورت تعبدی قانع کنیم، عنوان کرد: نسل جدید خواستار این است که همه مسائل را علمی درک کرده و ریشه‌یابی کند.

وی ادامه داد: اگر جهان‌بینی را علمی اثبات کنیم خود به خود به ایدئولوژی‌هایی می‌رسیم که چگونه باید زندگی کنیم و مسیر درست دینی را ادامه دهیم، همه مسائل دینی از طریق علمی و ریشه‌ای قابل اثبات است.

پاک‌منش ادامه داد: نسل جدید از زورگویی و اجبار متنفر است که در این شرایط نباید با اعمال خشونت‌آمیز آنان را از دین بیزار کنیم، اگر می‌خواهیم فردی کامل باشیم باید از خود آغاز کنیم و تا انسان‌شناسی و معرفت دینی گسترش پیدا کند.

فرد‌گرایی و نفع‌گرایی امروزه رو به صعود است 

یحیی حمدی مدرس دانشگاه فرهنگیان زنجان با بیان اینکه مهم‌ترین تغییراتی که در ایران اتفاق افتاده و روی رفتار نسل جوان تأثیر گذاشته، نوع نگاه آنان به جهان است که با نسل گذشته فرق دارد، اظهار کرد: در جامعه امروزی فرد‌گرایی به شدت افزایش پیدا کرده که شاهد افزایش آسیب‌های اجتماعی در جامعه هستیم.    

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نسل جوان هر جایی که حرف از تعهد اجتماعی باشد، شانه خالی می‌کنند، تصریح کرد: به طوری‌که ازدواج و فرزند‌آوری کاهش و خانه مجردی و همینطور خانه سالمندان رو به افزایش است و همینطور مجلاتی که مروج این مسیر گمراه‌کننده هستند گسترش پیدا می‌کنند.    

مدرس دانشگاه فرهنگیان زنجان با اشاره به فضای مدرنیته حاکم در جامعه گفت: هرچه فضا به‌روز و مدر‌ن‌تر شود غرب‌گرایی و دین‌گریزی افزایش پیدا کرده و دین کمرنگ می‌شود و فرد به اختلالات روانی روی می‌آورد. 

وی ادامه داد: عقل و منطقی معتبر است که تناسب بین هدف و دین را درست انتخاب کند و به سمت نفع‌گرایی نرود.  برای اینکه بتوان نسل جدید را از دین‌زدایی و دین‌گریزی دور کنیم تنها راه آن رفتار و لحنی آرام و ملایمت‌آمیز است. 

حمدی تصریح کرد: رفتار تند و زورگویانه در ملأعام کاملا اشتباه و نادرست خواهد بود که یکی از راه‌های مهم تربیت سالم، آشنایی جوانان با آموزه‌های دینی و بایدها و نبایدهاست که به عهده نهاد‌های فرهنگی است که اتحاد و انسجام را پررنگ‌تر کنند.        

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر