logo
امروز : شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۷:۵۴
[ شناسه خبر : ۳۹۵۱۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدرس دانشگاه فرهنگیان زنجان مطرح کرد:

لزوم الگو‌گیری دولت از سیاست خارجی عزتمندانه

لزوم-الگو‌گیری-دولت-از-سیاست-خارجی-عزتمندانه
مدرس دانشگاه فرهنگیان زنجان گفت: دولت شهید رئیسی سیاست خارجی عزتمندانه را برگزید و امید است تا دولت جدید نیز این سیاست را الگوی خود قرار دهد و سیاستی را انتخاب نکند که همانند دولت روحانی مثالی برای گرفتن عبرت باشد.

یحیی حمدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ با بیان اینکه در طول تاریخ ایران اگر از هر نظر بررسی کنیم دهه‌ای را پشت سر گذاشتیم که در بسیاری از امور خاصه اقتصاد متوقف شدیم، گفت: نیمی از سال‌های دهه ۹۰ رشد اقتصادی منفی گزارش شده بود و در دو سال رشد اقتصادی از منفی ۶ درصد نیز کمتر بوده است.

بیشتر بخوانید

وی افزود: نگاه دولت روحانی مبتنی بر نگاه به خارج از کشور بود، حل مسائل داخلی را در توسعه روابط خارجی می‌دید که نتیجه آن برجام شد.

مدرس دانشگاه فرهنگیان زنجان با اشاره به اینکه پیش از امضای برجام همه مشکلات و مسائل داخلی را به این موضوع ربط می‌داد، عنوان کرد: حتی نبود واکسن کرونا و خشک شدن تالاب خوزستان و مسائلی دیگر را به FATF و برجام ربط می‌دادند.

وی ادامه داد: سیاست خارجی مجموعه موضع‌گیری‌ها، اقدامات و تصمیم‌‌هایی که دولت‌ها نسبت به یکدیگر دارند، که هدف اصلی‌شان تأمین منافع ملی است. در قانون اساسی نیز در ۲۷ اصل به بحث روابط خارجی پرداخته شده و شاخص سیاست‌های خارجی را رهبر معظم انقلاب در قالب سه مفهوم طرح کرده‌اند که شامل عزت، حکمت و مصلحت است.

حمدی با اشاره به اینکه در فرآیند تصمیم‌گیری در عرصه بین‌الملل سیاست خارجی، دولت‌ها برداشتی است که از منافع ملی دارند اهداف خود را مشخص و بر اساس آن ابزار خود را چینش می‌کنند، عنوان کرد: تأمین منافع ملی هدف عمده سیاست خارجی است.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد دولت روحانی مبتنی بر رویکرد رمانتیک بود و جهان را دنیایی می‌دید که در آن قواعد بین‌المللی حاکم و سازمان‌ها بین‌المللی بر آن نظارت می‌کنند و هنجارهای اخلاقی بر آن حاکم است که نتیجه آن امضای برجام بود.

مدرس دانشگاه فرهنگیان زنجان با بیان اینکه رویکرد شهید رئیسی مبتنی بر واقع‌گرایی بود که در آن تامین منافع ملی وابسته به تولید قدرت و دنیا عرصه قدرت است و اگر قدرت نداشته باشید پامال استکبار خواهید شد تصریح کرد: رئیس جمهور شهید در عرصه خارجی تولید قدرت کرد و مسائل داخلی کشور را به برجام و مواضع خارجی گره نزد.

وی اظهار داشت: بر اساس این رویکرد در سه سال روابط را با همسایگان تقویت کرد و با عضویت در پیمان‌های منطقه‌ای مثل شانگ‌های و گروه بریکس و روابط با اوراسیا به تقویت قدرت بین‌المللی ایران انجامید و دیگر اقتصاد ایران به مسائل خارجی شرطی نشده و حتی با رویارویی مستقیم با دشمن صهیونیستی نیز نرخ ارز دچار نوسان نشد.

حمدی خاطرنشان کرد: این نگاه را با تلاش دولت روحانی مقایسه کنید که با بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا نرخ ارز در تهران دچار نوسان می‌شد و حاصل آن که برجام بود با خارج شدن آمریکا بی‌خاصیت شد در حالی که ما به تعهدات خود عمل کرده بودیم.

وی بیان کرد: دولت شهید رئیسی سیاست خارجی عزتمندانه را برگزید و امید است تا دولت جدید نیز این سیاست را ادامه الگوی خود قرار دهد و سیاستی را انتخاب نکند که همانند دولت روحانی مثالی برای گرفتن عبرت باشد.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر