logo
امروز : یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۰
[ شناسه خبر : ۳۹۰۲۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان:

تیرگی نان برون‌قشلاق نشان بی‌کیفیتی آن نیست

تیرگی-نان-برون‌قشلاق-نشان-بی‌کیفیتی-آن-نیست
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان با بیان اینکه تیرگی نان روستای برون‌قشلاق نشان بی‌کیفیتی آن نیست عنوان کرد: تیرگی نان‌های موجود نشان از وجود سبوس در نان و سلامت آن دارد.

ولی‌الله زمانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ گفت: ۶ کارخانه تولید آرد در استان زنجان وجود دارد و محصول تولیدی این کارخانه‌ها در کل سطح استان زنجان توزیع می‌شود.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه بحث تیرگی در تمام آردهای استان زنجان وجود دارد بیان کرد: از اسفند ماه ۱۴۰۲ استاندارد ملی تغییر کرد و نان و آرد نیز جز کالاهایی هستند که شامل استاندار اجباری هستند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان با اشاره بر اینکه سازمان ملی استاندارد آیتم‌هایی برای کیفیت تعیین می‌کند عنوان کرد: میزان سبوس در تمامی آردهای خبازی به میزان ۲ تا ۳ درصد افزایش پیدا کرده است و نان‌های عرضه شده از سبوس بیشتری برخوردار هستند.

وی اذعان کرد: وجود سبوس در نان‌های مردم می‌تواند از بسیاری از بیماری‌هایی بیماری‌های گوارشی، دیابت و فشار خون  در بلند مدت پیشگیری کند و از چاقی جلوگیری می‌کند.

زمانی با تاکید بر اینکه در جامعه ایرانی نزدیک به ۷۰ درصد از انرژی خود را از نان می‌گیریم بیان کرد: پس این امر در سلامت ما بسیار تأثیرگذار است و افزایش سبوس اثرات مثبت خود را در بلند مدت نشان خواهد داد.

وی با تاکید بر اهمیت نان و وجود سبوس در آن افزود: کارخانه‌جات نیز ملزم شدند که این استانداردها را رعایت کنند و دستگاه‌های اجرایی و نظارتی روی این موارد اشراف دارند و بر اجرای صحیح آن رصد می‌کنند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان در بخش دیگر به ذائقه مردم اشاره کرد و گفت: بعد از صنعتی شدن تولید آرد، مردم عادت به نان‌های سفید دارند و سفیدی موجود در نان به دلیل حذف سبوس آن بوده است.

وی با اشاره به اینکه سفیدی نان نماد کیفیت بالای آن نیست گفت: این تفکر فرضیه‌ای نادرست است که نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

زمانی با بیان اینکه ما سعی داریم تا جایی که بتوانیم در زمینه فرهنگ‌سازی در این زمینه اقداماتی انجام دهیم عنوان کرد: فرهنگ‌سازی در این زمینه که تیرگی موجود در نان نشان از سبوس موجود و سلامت نان است.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۴:۵۱
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۱۵
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۴
  • غروب آفتاب : ۱۷:۵۳
  • اذان مغرب : ۱۸:۱۱
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۲۲