logo
امروز : یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۰
[ شناسه خبر : ۳۹۰۱۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 1 دقیقه ]
مسئول هیأت امنای تکیه حسینی ارمغانخانه:

تعزیه‌خوانی احیای فرهنگ شهادت سیدالشهدا (ع) است

تعزیه‌خوانی-احیای-فرهنگ-شهادت-سیدالشهدا-(ع)-است-
مسئول هیأت امنای تکیه حسینی ارمغانخانه گفت: تعزیه‌خوانی در ارمغانخانه هر ساله از ازاول تا 13 محرم فعال است و افراد زیادی برای تماشا به این روستا مراجعه می‌کنند و احیای فرهنگ شهادت ابا عبدالله (ع) است.

سیروس رستمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ با بیان اینکه تعزیه‌خوانی و احیای این هنر برگرفته از فرهنگ شهادت ابا عبدالله و یاران باوفای ایشان است اظهار کرد: تعذیه‌خوانی در واقع تلفیقی از حوادث روز عاشورا و مبارزه با کفر است که جبهه حق و باطل را به تماشا می‌کشد.

بیشتر بخوانید

وی گفت: در تعزیه‌خوانی سعی بر بازسازی حوادث روز عاشورا و استمرار قیام امام حسین (ع) نسبت به فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر است که لازمه وجود آن در جامعه امری مهم است.

مسئول هیأت امنای تکیه حسینی ارمغانخانه عنوان کرد: در هنر تعذیه‌خوانی در سراسر ایران وجود دارد و یک هنر گسترده و وسیع است در استان زنجان نیز در روستای ارمغانخانه افراد زیادی هستند که در این حوزه فعالیت دارد.

 

رستمی با بیان اینکه تعزیه ارمغانخانه زنجان قدمتی ۴۰۰ ساله دارد و این آئین هنری در سال 1389 در میراث معنوی کشور ثبت ملی شده است تاکید کرد: افرادی که در این حوزه فعالیت دارند این نقش‌ها را به صورت موروثی تحویل می‌گیرند یعنی پدر یا پدر بزرگ فرد این هنر را آموخته و به نسل بعدی خود آموزش می‌دهد و سینه به سینه این هنر در جامعه تزریق می‌شود.

وی افزود: آیین تعذیه‌خوانی در ارمغانخانه سال ۱۳۸۹ به عنوان میراث معنوی کشور ثبت ملی شده و یکی از باشکوه‌ترین و بی‌نظیرترین تکیه‌های مذهبی کشور محسوب می‌شود و از اول  تا 13 ماه محرم مراسم تعذیه‌خوانی در این روستا فعال است و افراد زیادی برای تماشای به این روستا مراجعه می‌کنند.

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۴:۵۱
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۱۵
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۴
  • غروب آفتاب : ۱۷:۵۳
  • اذان مغرب : ۱۸:۱۱
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۲۲